Aldrig mer guppy, sa jag...
Ja, aldrig mer Guppy sa jag för inte så länge sedan. En vecka efter att mina sista guppyhanar och yngel flyttat till en vän så kom jag över en privatperson som hade endlerhybrider att sälja, bara 10 min bort.
Dessa har bott hos odlaren i flera generationer utan sjukdomsutbrott, så jag tänkte att jag bara måste ju prova. De bör ju också funka med kampfiskhonorna som ska bo i 110 litarn då de är såpass små och förhoppningsvis inte heller uppfattas som hotfulla.
Så ja, ikväll for jag dit och bytte bort lite snäckor mot två Guppy, och betalade sedan för ytterligare 5 st, så 7 var det tänkt att jag skulle börja med.
Jag kom hem med 26 stycken(!) i blandade åldrar😃 Alla för en ynka femtiolapp.
Så ja, nu pågår inkoppning av dessa sötnosar. Jag hoppas att jag får behålla dessa utan sjukdomsutbrott, men det ska nog gå bra nu. Sedan ska jag inte heller ta hem fler förrän det känns helt stabilt, och när det väl blir tillökning i framtiden så ska jag hämta från samma ställe för att undvika att korsa stammar som kan bryta ut i en massa tråkigheter.
Håll tummarna nu för att dessa håller sig krya!👍

Vilken överraskning! Och såååå roligt! Stort lycka till nu!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Så roligt, jag gillar endlers och har många själv. För tok för många dessutom och nu börjar det tyvärr gå över gränsen till att stammen så att säga inte är av det goda så snart är det dags att börja om helt från början.
Jag har funderat på hur man ska göra tills nästa gång så att det inte blir så många 'överlevande' varje gång det ynglas i karet. Något tips?
#2 Tetror? De är riktigt hungriga rackare..
Ahh okej mimåne men tetror tycker jag är riktigt tråkiga fiskar =) Är inget liv i dem när de är i karet.
Va?! Inget liv i dem?! Vad har du haft för tetror? :P
Rosentetra, Neontetra, kardinaltetra
Men Rosentetra har ju massa liv och krut i sig! :) Men däremot håller jag med dig om att tetror är lite tråkiga fiskar annars, de har inga speciella beteenden. Men å andra sidan är det väl endlers du vill ha fokus på i karet? :)
Japp nu gör jag ju så att jag flyttar över dem till stora karet där jag har skalarer och eldbukar….
Haha men tror du de vuxna får vara ifred där då ;) ?
#9 Nepp ;)
Jättefina guppysar. hoppas du klarar dig helt från sjukdom och dödsfall bland dessa. men det sägs ju att just endlers eller endlershybrider, är starkare än vanlig Guppy :)
Har också börjat urrensning av mina Endlers ;) Skall införskaffa en ny stam, har inte så många generationer än, men de ynglar hela tiden. Senast igår håvade jag upp ett gäng som fick flytta till ett annat akvarium ;)
Funderar på att plocka ett par tre endlerhanar och släppa ner i 100 litern, där jag endast har vanliga guppyhonor och ganska små (ej könsmogna) yngel kvar (hanarna har dött av någon anledning). Jag vet att man inte skall blanda Endlers och "vanlig " Guppy, men eftersom det inte skadar fiskarna, så tänkte jag göra det ändå ;) Om nån vill köpa, kommer jag självklart att säga till om att de i det akvariumet är hybrider :)
Vad kul! Och vad fina de ser ut att vara! :D
/Ladygrenners
Jag hade mina guppies med mosaikguramis. Då gick ynglen åt, utom några få. Var perfekt.