Färgar av sig
Ha en relativt stor mangrove rot i akvariet,(tror den heter så), den var begagnad när vi köpte den och har haft den i 2 år, kanske lite längre. Men den färgar fortfarande av vattnet, det är riktigt gult och ser fruktansvärt hemskt ut.. Borde den inte sluta färga av sig? Finns det något man kan göra?
Finns den någon rot som inte färgar av sig som även är bra för malar?
Hemsida: Nivinas kaniner
till tröst kan jag säga att färgandet vilket skapar en viss svartvatten effekt är ngt som de flesta malar uppskattar mkt =)
och för att svara på din fråga färgar red moore inte lika mkt men är samtidigt inte lika bra för malar som den som säljs som mangrove i affären
Är du säker på att det är mangroove? Jag har bara mangroove i karet och de färgar inte av alls medan jag har redmoore som färgar av sig som attans!
Jag tycker det är fint med den mörk röd bruna färgen
Är du säker på att det är roten som färgar av sig och ingenting annat i akvariet?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Håller med dig kasse71. det är en fin färg på mangrove men frågan kvarstår om det verkligen är mangrove. =)
Det är en mangrove rot.. Har annars växter, mossa och grus i akvariet och en sten. Så de är nog inget av de som färgar av sig än roten. Den är däremot inte kokad ( vet inte om den förra ägaren gjorde det). Utan endast blötlagd i ett par dagar med vattenbyte varje dag. Har tyvär ingen större kastrull så kan inte koka den :/, Tycker att efter två år borde den sluta färga av sig :P
Hemsida: Nivinas kaniner
Har du prövat att kolla i separat balja att den fortfarande färgar av sig?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
När jag fick hem min mangrove-rot så fick den ligga i blöt minst 3-4 veckor innan jag lade i dem i akvariet så visst kan det vara roten som är boven men att den färgar av sig efter 2 år är en omöjlighet skulle jag tycka. =) Då borde den vara urlakad på färg
Rötter överlag utsöndrar ett ämne som sänker Ph i vattnet, och surt vatten blir gärna lite gulbrunt. Personligen gillar jag "svartvatten-känslan" men jag vet att många stör sig på att vattnet är "skitigt". Jag har nästan bara rötter i mina akvarium, och alla har lite gulaktigt vatten. men jag vet inte vilka rötter som "släpper färgen" har både Mangrove, Mopana och redmoore i alla akvarium ;)
Det enda akvariumet som har klart vatten är Malawiakvariumet, men där har jag å andra sidan inga rötter heller ;)