Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 718 ggr
Michaela98
2

Misskött Akvarium!

Hej,

Jag har nyss börjat på ett nytt gymnasium där jag började i Måndags. Sedan jag började har jag lagt märke till ett akvarium med fiskar i vid ingången! Tyvärr är det inga bra nyheter dock . . . Vid Tisdagen lade jag märke till hur ingen någonsin gick fram och kollade på det och har inte sett till någon som sköter det heller! Jag tvingade fram min kompis och kollade snabbt på akvariet innan vi gick hem. Jag märkte direkt att det var ett grovt misskött akvarium och sa upprepande till min kompis att det är djurplågeri och det finns massa akvarie lagar som skolan bryter mot! Hon sa att hon inte visste vem som tog hand om det och att hon inte vet någonting om akvarium men kunde ändå se att det inte såg bra ut!

Idag är det Torsdag och jag har ännu aldrig sett någon gå fram eller sköta akvariet, någon måste ju mata fiskarna varför ser jag ingen . . .! ?

Hur ser akvariet ut då undrar ni kanske? Jo det är bajs och alger på hela botten och säkert över 100 sniglar som sitter på rutan ( har aldrig sett så många sniglar i ett akvarium i mitt liv) Det är också lågt med vatten, finn s knappt några växter och dom har bara slängt ner krukorna med växten i direkt i akvariet!! Bomullen och allt är kvar, inte undra på att all växter dött!? 2 stycken små växter på en sida av akvariet finns det bara!? inte nog med det! en enda neon som egentligen är stim fisk simmar ensam med inga polare någonstans, sen finns det kanske cirka 5 stycken svärdbärare som simmar lite luddigt?

Är som sagt ny på skolan men vet att det här måste fixas, fiskar ska skötas som vilket djur som helst och dom har som sagt en massa lagar som också måste följas!

Är det rätt av mig att som elev som bara gått en vecka på skolan att ta tag i det här och skälla på skötaren?  Om inget görs så tänker jag ringa länsstyrelsen? läste någon stans att dom kollade att man skötte djur rätt. Men jag måste ge skötaren en chans att rätta till det är först.

tack för att ni tog er tid och läste, kom gärna med förslag och åsikter om hur jag ska gå till väga : )

// Michaela

Lojs
0

Jag hade frågat någon lärare om vem som har ansvaret för karet och pratat med den personen. 
Där sitter säkert en foderautomat så det är inte säkert att någon går dit och kollar till det varje dag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
4

Jag tycker du ska gå till rektorn direkt. Självklart är det helt fel att göra så som de har gjort och måste göra något åt situationen.

mimåne
3

Det spelar ingen roll om du är ny elev eller gammal, eller om du ens är elev på skolan. Det är bara bra att säga till för sånt här ska inte föregå och absolut inte på skolor där man är för att lära sig! 

Du kan bra göra som du skrev, säga till och händer inget så ring högre makter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Michaela98
0

Tack för alla svar! Letar reda på ansvariga människa och skriver en lapp med problemen på som sedan ska lösas inom en snar framtid imorrn! Jag håller koll, kommer gå där ett tag och hålla utkik!! ! : )

72mm
5

Börja med att prata med rektorn. Jag skulle gissa att de haft någon akvarie-intresserad på skolan som tyckte det skulle se bra ut med en tank men som sedan slutat och så har underhållet försvunnit och ingen orkar riktigt ta ansvar och besluta att man ska ta bort det. Ska man ha ett akvarium ska det givetvis skötas. 

En aning bra - ta det lite lugnt med stora djurplågar-trumman. Om jag var som du skulle jag istället påpeka hur illa det ser ut för skolan med ett misskött akvarium. Även om de (uppenbarligen) inte bryr sig om fiskarna så måste man beakta hur andra värderar skolan och ledningen.  Om man inte ens kan sköta ett par fiskar varför skulle besökande föräldrar tro att man kan ta bättre hand om elever?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
0

Gå till rektorn och tala om hur det ligger till. Gör dom ingenting åt situationen, så skulle jag ha ringt till djurskyddet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis