Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 950 ggr
emilialinnea
7

Vad är det för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej hej!! Jag har något i mitt akvarie som växer som ogräs den har till och med börjat blomma och den har vuxit 30cm över en natt i snitt nu är den 120cm ovan ytan om man lyfter upp den lilla stjälken. Hade velat veta vad det är för vill ha en till så här ser den ut tack på förhand!

/Emilia

Lizelda
2

Herregud så snygg!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MalinMalvina
1

Åh vill ha!!!

[Udoon]
1

Tycker det ser ut som en Aponogeton ulvaceus, fast jag har bara sett med vita blommor innan, aldrig blå. Görsnygg hur som helst.

[sandra96]
1

Håller med #3 om att det set ut som en Aponogeton ulvaceus, har själv en sådan hemma fast med vita blommor. kanske är samma släkte?

emilialinnea
0

ja kanske det hittade den på en djuraffär i narvik dom hade många ganska udda växter den är väldigt fin men hade ju velat ha en till! :P

/Emilia

emilialinnea
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

/Emilia

emilialinnea
0

det verkar vara en  Aponogeton ulvaceus tack! :) men nu när den blommar kommer de liksom komma frön då eller är jag helt borta? XD

/Emilia

kasse71
0

Du kan ju testa att ta av ett blad från skälken eller funkar det inte

[Udoon]
1

om du tar och duttar ihop båda sidorna på blomman så pollinerar den tydligen sig själv, och efter ett tag så blir det frön som den tappar, som blir nya växter. vad jag förstått så tar det ett tag, har hört ca 6-8 veckor innan den tappar fröna. kan tillägga att jag själv aldrig haft den här växten då den blir för stor för mina små kar 😭 synd då den är så fin!

emilialinnea
0

Alltså jag tänkte väl som så att tror inte den går att planera om genom att snitta då det är en lökväxt så behöver jag väl en till lök? 😝 äh jag kan inte sånt här de kan ju funka men känns som att den behöver rötter eller en lök :) jag kan ingenting om blommor och växter tyvärr

/Emilia

[Udoon]
1

#10 fröna blir små lökar efter att dom blivit tappade och legat ett tag :)

mimåne
1

Denna växt är fantastiskt vacker och jag håller med er alla att det är en Aponogeton ulvaceus. Jag har hört att den är mycket svår att få skott av och behöver pollineras av både han och honblommor. Det går alltså inte att försöka kapa den på något vis. Det enda sättet är att lyckas pollinera blommorna och få frön som utvecklas till lökar. Svårt med andra ord! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

emilialinnea
0

haha tusan men har sett att jag har fler skott som är på väg upp så hoppas hoppas!! :D

/Emilia

emilialinnea
0

men att dutta blommorna mot varandra kan de hjälpa???

/Emilia

mimåne
0

Jag ska försöka förklara hur en pollination i naturen går till så kommer du förstå din blomma bättre också :)

Det kommer ett flygfä t.ex en fluga och landar på en hanblomma. Pollen från en hanblomma fastnar på flugan. Flugan flyger sedan iväg till en honblomma och landar där. Nu blandas pollen från den andra hanblomman som fastnat på flugan, med den nya honblommans pollen. Det blir en pollination och på så här sätt "paras" blomman kan man säga.

I ditt hem finns det inget flygfä som kan pollinera blommorna i akvariet, men duttar du dem mot varandra kan du lyckas göra en pollination själv. Lite pollen kan vid det här läget ramla ut och ner i vattnet, det är inte farligt men kan för akvaristen se lite otrevligt ut. Håller du ett papper under blommorna när du pollinerar dem har du löst det problemet.

Den här biten är ju ganska enkel, men det svåra är att det här ska lyckas också. Om det väl gör det ska det också lyckas bildas frön, som sen ska lyckas utvecklas till lökar som växer. Det är inte lätt men det skadar ju inte att prova. Dessutom är det en rolig erfarenhet att se hur det går :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

emilialinnea
0

haha tack! :D

/Emilia

Fjordell
0

Otroligt vacker växt!