Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2476 ggr
Mammis69
4

Vad för mal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick en mal för länge sedan och är lite nyfiken på vad det är för sorts mal. Nån som vet?

nickiee
0

kanske en långsträckt pansarmal

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[soulkiller]
1

långsträckt pansarmal är det inte iallafall har haft många såna förut. Min gissning är Synodontis av nån slag ? :)

[Udoon]
1

tycker också det ser ut att vara en Synodontis av något slag.

Draken
0

Svårt att se, eftersom det är i stort sett bara huvudet man ser. men det kan vara S.multipuntatus (tycker mig se otydliga svarta prickar) eller S.eupterus

Tycker dock den ser väldigt "plattnosad" ut ?

Ser den ut som denna ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mammis69
0

Lägger in en bild till 😊 dålig bild

Draken
0

Det är ingen Multipunctatus, snarae då en Eupterus :) men jag tycker fortfarande den är lite plat i huvudet ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Huvudet ser verkligen konstigt ut för att vara en synodontis. Jag funderar på om det är en annan typ av mal, jag ser den precis framför mig men jag kan inte komma på namnet. Jag såg arten i butik för några veckor sedan. Den har precis samma drag i ansiktet som din och ryggfenan pekar högt rakt upp som ett segel. 

Tänk mimåne, tänk! 🤓

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Även jag funderar på huvudet. antigen är det en missbildad synodontis, eller också är det en annan art. men kan inte komma på vilken isf ;)

Fenorna, , spröten och kroppen ser ut som en synodontis, även ögonen, men inte huvudet 🤦‍♂️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Udoon]
0

Typ hur stor är den? på google så tycker jag många Eupterus ser ut att ha liknande form på huvudet då dom är små. Vilket mysterium det här 😃

Mammis69
0

Han är mellan 12-13 cm :)

Mammis69
0

Och han simmar ofta upp o ner :)

Draken
0

Simmar den upp och ner, så är det med största säkerhet en vändmal i varje fall. Den hör åtminstone till samma släkte som synodonten ;)

#9  Har 2 , visserligen vuxna, eupterus, men de har då aldrig sett yut så där i huvudet ;)

(se bild i #4)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Udoon]
0

#12 jag bara googlade på lite olika, och då kom det upp en del som var så. Söt var den iallafall🙂