Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 818 ggr
Sumsar99
1

När är yngel redo att släppas ut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Undrar bara lite om när yngel är redo att simma ut ur yngelkassen (man vill ju inte släppa ut de för tidigt så att de blir uppätna). Fiskar jag har i akvariet 3st 10cm ancistrusar. En liten Ancistrus. 5st guppisar. 3 platysar. Och en botia som jag är väldigt rädd för eftersom jag tidigare sätt han suga ut yngel ur de små hålen ur yngelkassen. Har ganska mycket växter och gömställen. PS har bara växterna i bak i rör för att jag ska få några höga växter. Men de är bara tillfälliga eftersom jag beställt nya höga växter. Här kommer lite bilder på akvariets gömställen och på ynglen.

usvead
1

Nu har jag inte så stor erfarenhet av yngel mer än guppys, men de har jag aldrig haft i någon yngelkasse. 

Ynglen får simma fritt bland de andra och de starkaste överlever tack vare växter och små krypin - typ låga stengrottor - där de vuxna inte kommer åt.

Aristarcos
0

Jag har mina fri simmande i mitt 57 liters. De starka överlever ! Om botiorna åker till yngelkassen för att suga i sig mat, är de snarare mer utsatta där än i akvariet där de kan simma undan och gömma sig i växter.

mimåne
0

De är redo att simma ut i akvariet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Får jag fråga förresten vad det blev för växter? Hittade du någon trevlig art?

Och lycka till med ynglen!

Sumsar99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De blev de här växterna och va kul att ynglena är redo för den stora livet :)

mimåne
0

Trevliga växter!Jag tror limnophilan kommer göra gott i ditt akvarium.

Sumsar99
0

Det tror jag med lägger upp en bild när akvariet är klart :)

mellowlove
0

Tips är att ha matat fiskarna innan du släpper ut ynglen och släpper ut dem när det är svagt ljus i akvariet så de inte ser det som du släpper i mat:)