Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 15712 ggr
Vaargen
0

Lättskötta akvariefiskar?

Jag är nybörjare!

Jag kanske vill ha fiskar, vill ha lättskötta akvariefiskar som behöver ett mindre akvarium och lättare inredning.

Jag vill att akvariumet ska vara så lätt som möjligt att rengöra.

Vad har ni att rekomendera? vad för fiskar och vad för akvarium+ inredning?

Hanna
1

Du lär säkerligen få svar på alla frågor senare, men jag kan tillsvidare tipsa om "sökguiden" https://zoopet.com/fiskar/index.php
Där kan du söka på olika svårighetsgrader och andra detaljer som kan vara relevanta. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Vaargen
1

thank you

[Udoon]
0

det är lättare att få bra vattenvärden i ett större akvarium än ett litet, så det kan vara värt att tänka på. som nybörjarfisk tycker jag nog kanske platy kan passa, tycker även att Kampfisk är hyffsat tålig faktiskt. hur menar du med enkel inrednin, lätt att rengöra?🤔

mimåne
9

Ett akvarium så enkelt som möjligt alltså.

Då föreslår jag dig ett akvarium på ca 150-200L (ju större akvarium desto lättare skötsel). Köp ett startpaket där all teknik ingår. Mycket växter, massor med växter. Lättskötta, snabbväxande arter. De hämmar algtillväxt samt upptar en del avföring som näring vilket minskar din städning mycket. 

En stimfisk kan passa dig bra då de är generellt tåliga, enkla och ställer lite krav. Kopparbarb kan jag rekommendera. Det är en livlig fisk som du samtidigt kan få lite yngel av vilket kan vara roligt. Äter det mesta, trivs i de flesta akvarium och är fredliga. 

Du matar fiskarna en gång per dag och har en städdag en gång i veckan. Vid städningen så ser du över växterna, om du behöver plocka bort blad eller eventuellt avlägsna alger. Sedan tappar du bort 20-30% vatten och fyller på med nytt. Sen är det klart. På 30minuter är det gjort.