Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1276 ggr
Chomper
3

Nya invånare

Så, har införskaffat mej en sån här lineolata, ser ut som en rocka, läst tidigare att det inte är någon mal, men dom är så väldans häftiga. Problemet är ju, att fiskbutikerna säger ju att det är en algätare, som det inte är. Vet ni vad dom äter? Sen fick 3 guppys flytta in också, dom funkar väl att ha i inte allt för strömt vatten? Dom verkar gilla simma i utblåset iallafall 

[Jens]
1

Chomper, jag blir faktiskt lite besviken när jag får höra att du köper en fisk utan att du vet vad de gillar? Skulle du göra likadant om det vore en hund eller en häst?

Jaa, den där hunden är ju jättesöt så tar man hem hunden och vet inte en aning om vad hunden ställer för krav? 

http://www.seriouslyfish.com/species/sewellia-lineolata/

MoaL
0
Chomper
1

#1 Har hört olika rykten om dem, endel äter alger, endel äter inte alger.. 

Endel säger att det är en mal, och andra inte, jag förstår till fullo att man inte ska köpa något som man inte vet något om, t.e.x vad dom gillar m.m.
Erfarenheten jag har av dom, är att dom gillar strömt och föredrar ljus botten, helst sand, syrerikt vatten och att dom är grönlingar (vad jag hört och läst)

Så erfarenhet, har jag väl lite om,är mest maten jag är osäker över då jag hört olika, tyvärr 😕

[Jens]
1

De är båda och. Jag har flera sådana i mitt kar och de är fem st och de gillar alger så gärna algtabletter är passande för dem men de kan också äta mygglarver som ligger på botten som har blivit över.

Chomper
0

Tack Jens!

[Jens]
0

Så lite så men gör inte om 'misstaget' (jag själv har varit där) utan läs gärna på innan köp för det är det bästa för det blir frustrerande när någon dör och som tur var så gjorde det inte för mig.

Chomper
0

#6 Jag förstår hur du tänker Jens, och är glad att någon bryr sig om det, vill också mina invånares bästa.
Det är min hobby, och lägger ner mycket tid på att läsa runt m.m.
Samt kommer snart uppgradering till större akvarium!

[Jens]
1

dessa är speciella men jag tror dock algtabletter är lysande för dem och även räkmat för det ser jag att mina gillar. =)

Chomper
0

#8 Algtabletter har jag gott om, ska ev till en fiskbutik med större utbud imorgon, så då köper jag hem räkmat och ser vad han säger om det 🙂

[Jens]
0

Jag hittade lite info om vad de äter och det står så här: äter gärna fodertabletter med både animaliskt och vegetabiliskt innehåll.

Så det finns två olika sorters fodertabletter som du skulle kunna köpa till dem vilket jag tänker göra också så de får både och. =)

[Jens]
0

Har också läst att de inte är algätare som malar för övrigt utan det är snarare mer som en fisk än mal.

Draken
1

Om de gillar både och (alger och animaliskt) kan jag rekomendera att du köper TetraWafer Mix den innehåller både algtabletter och Animaliska tabletter. Mina malar och snäckor älskar den maten (både algätare och rovmalar  ;) )

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Chomper
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han på den andra djuraffären, rekomenderade dom, så införskaffade mig denna, animaliskt och "vegitariskt" :-)

Chomper
0

Sen blev det lite "andmat" ich något musselbloms skott till flytväxt, och akvariesand , så blir lite renovering framåt veckan :)

[Jens]
0

Kanon! Nu blev de jätteglada för den nya maten hoppas jag! Du får berätta sedan =)

Chomper
0

#15 Har du nån gång upplevt att dina/din mal (om du har nån) varit på hen? Alltså Leniolatan

Chomper
0

Eller kan det bara vara nyfikenhet?

[Jens]
1

Det är bara nyfikenhet tror jag för jag har inte sett något konstigt.

Chomper
0

Okej, men han verkade gilla tabletterna, han har suttit och mumsat på den animaliska ett tag, roligt att se :-D

Chomper
0

Även bytt stenarna till vit/svart sand/minigrus, lite grumligt ännu, men blev bra faktiskt :-)

[Jens]
0

Toppen. ska iväg på måndag och köpa något liknande i matväg.

Chomper
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

4 postisar fick flytta in igår också, någon som verkar gilla ärtor 😍