Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 800 ggr
Sara97
2

Ny med akvarium...

Hej. Jag undrar om någon kan ge mig tips och råd osv. Jag fick ett 54 liters akvarium i julklapp och igår köpte jag två slöjstjärtar och ett par växter efter att akvariet hade stått med sand och vatten ett tag.eftersom jag är noga med att mina fiskar ska må bra så undrar jag om jag gjort rätt. när jag kom hem kollade jag upp fisken på nätet och då stod det att man minst ska ha 200 liter akvarium eftersom fiskarna kan bli stora. Jag är ny på det här och killen i butiken verkade rätt kunnig så jag litade på honom. Men har jag gjort ett misstag?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Roxie
2

Ojdå. Ja det är på tok för litet för slöjstjärtar. Jag rekommenderar att du åker tillbaka med fisken och istället väljer en annan midre fisk. Riktigt dåligt av den säljaren.

Men innan du gör det. Ta reda på vad för fisk du är intresserad av att ha. Läs på om den och SEDAN kan du åka till djuraffären och köpa. Aldrig köpa något innan man kollat upp om man har vad som krävs.

// Sofia

Chomper
0

Mh, lita aldrig på dom i butikerna.. gör allt för att sälja tråkigt nog..

Slöjstjärtar kräver större akvarium, så tycker du borde gå tillbaka, (med fiskarna) och säga att du fått helt fel information.
Man brukar få lämna igen fiskar så länge dem är friska har jag för mig.

Lycka till med ditt akvarium!🙂

Sara97
0

Men kan man verkligen lämna tillbaka levande djur?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Chomper
0

Sett flera som gjort det, så det ska gå.

Sara97
0

Men det är det jag inte vet heller… Vilka fiskar gå att ha i mitt akvarium?? Jag känner mig jättedålig nu… Jag vet inte vad jag vill ha för fiskar och vilka fiskar jag ens kan ha.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Chomper
0

Kampfisk går att ha , dock måste dom vara själva, så inget alternativ om du vill ha fler fiskar.

Sen finns det ju typ Guppy och platys, barber och rasboror vet dock inte hur stort dem ska ha, men sök på Zoopet, väldigt bra info dära!

Roxie
0

Guppy, någon liten stimfisk (exempelvis nån rasbora/danio), ett stim med otocinclus vittaus som städpatrull kanske. Ett litet gäng amanoräkor..

// Sofia

Sara97
0

Ok tack för svar! Uppskattar det verkligen. Jätte tråkigtatt jag måste lämna tillbaka fiskarna men finns det ingen annan lösning?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Chomper
2

Köpa större akvarium eller sälja dom skulle jag tro, tyvärr

Sara97
0

Ok :(. Tack i alla fall.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Chomper
0

Guppys är väldigt fina sällskapsfiskar, mitt tips är att satsa på någon sådan, superfina!

Sara97
0

Ja. Jag kollade på de. Nu har jag lärt mig min läxa och så blir man ju så sur så här i efterhand på killen i butiken…. Men går guppys och platys ihop och hur många kan man ha?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Chomper
0

Jag hade guppys, platys och mollys ihop, men sålde iväg mina mollys och platys idag.

Hade dom dock bara 1.5 dag tillsammans, så lite svårt att avgöra om dom går ihop eller inte, så skulle nog låta någon annan mer kunnig svara på det.

Man ska gärna ha ett litet stim tillsammans, jag hade 3 platys (hona,hona,hane) och 3 mollys (hona,hona,hane)

Nu har jag 3 guppys och 2 kopparbarber 🙂

Roxie
0

Jag tycker att du bara ska välja en av dem. Guppy, molly och Platy är alla levandefödare och förökar sig otroligt snabbt, så du kommer få massa yngel ganska snabbt.

// Sofia

Chomper
0

#14 Notera att jag sålde mollysarna och platysarna idag 😃

Roxie
0

#15 Jag syftade till trådskaparen :)

// Sofia

Zrc
3

#6 Kampfisk måste för övrigt inte gå själva. De kan funka i sällskapsakvarium. Har själv en Kampfisk med lite neontetror och zebrafisk.

Roxie
1

#17 Kan gå, men är inte ultimat och kanske inte något man börjar med när man är nybörjare.

// Sofia

Chomper
0

Sant, men oftast brukar dem behöva det.

Provade min kampis tillsammans med andra, och det gick inte alls 😂

Men finns självklart undantag 🙂

Zrc
1

Funkade utmärkt för mig som första akvarium och även den släktingen som inspirerade mig att skaffa akvarium hade det som första. Men som sagt är det lite 50/50 chans om det funkar kanske. Jag kollade rätt noga i butik hur kampfisken betedde sig mot de andra fiskarna i karet den var med. Sen tog jag den som verkade mest fridfull men ändå livlig:)

Wellcraft
1

#17 Har samma erfarenhet som du. Haft 5 olika hanar och alla har funkat med platys och kardinaler.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Aristarcos
0

Mitt kar håller på att svämma över av yngel fn. Köpte bara 2 honor och 2 hanar av guppys. Har så många yngel nu så jag inte kan räkna dem knappt, och nu har mina yngel börjat yngla av sig också. Så köper du Guppy, köp två, en hona och en Hane… Sen kommer du få tillräckligt med guppys, eller rättare sagt, du kommer få för många du med inom kort !