Nano med räkor-svårt?
Jag har fått upp ögonen för ett nano med räkor. Men jag har läst att räkor är allmänt känsliga och relativt svåra att hålla då dom kräver bra vattenvärden. Skulle ni vilja säga att det stämmer? Jag har ett 90l just nu och där har jag aldrig mätt några värden överhuvudtaget.. Det är mitt första akvarium, varit igång sen maj-14. Skulle ett nano vara svårare att hålla? Är det markant skillnad på svårighet att hålla ett 90l med tåliga fiskar än ett nano med räkor? Finns det någon räka som är bra nybörjarräka eller är alla lika svåra? :) Vill inte ge mig in på något för avancerat, är därför jag frågar. Tänker mig antingen ett 10l eller 20l. Kanske ett 30l .
Ett 20L tycker jag är det minsta storleken och jag själv kör med räkor o två st 30L nano-akvarium och det är inte så svårt tycker jag själv. Det bästa är att du väljer soil som bottensubstrat för det ger lättare rätt värden i vattnet för räkorna. Att börja med några 'lätta' räkor men ändå fina så rekommenderar jag dig Blue Jelly. Jag har Blue Jelly om det skulle passa men då får du bo i närheten för jag skickar inget via post.
Såg att du bor i Sthlm och då ska det inte vara så svårt för dig att få tag i räkor. Jag bor tyvärr för långt bort.
Kolla gärna in på akvarierakor.ifokus.se :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Annars är köesbärräkor väldigt lätta, och förökar sig lätt om man tycker om yngel.
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.