Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1588 ggr
LouiseHednd
4

Kampfisk!

Tjena! Har ett 110 L akvarium. Hur många Kampfisk honor kan Jag ha tillsammans 1 Kampfisk hane? :)

[Udoon]
0

man ska helst inte ha dom ihop alls om man inte försöker avla.

LouiseHednd
0

Jag vill börja avla. :)

[Jens]
0

Kampfiskar är väldigt speciella och jag är absolut ingen expert men vad jag tror så är det tycke som måste bli mellan en hane och hona. De kan gilla varandra eller inte och då får man byta ut den ene partnern. Så har jag uppfattat det men rätta mig om jag har fel =)

[Udoon]
0

eftersom man inte kan ha flera hanar ihop så måste man ha tillräckligt med plats för att kunna ha varje hane för sig, och det blir ju ganska många yngel, honan lägger en väldans massa ägg. finns säkert andra som har bättre koll men det är vad jag läst mig till iallafall🙂 har för mig jag såg nån  som nämnde 40 akvarium  till att odla Kampfisk, men vet inte om dom skojade😮

marta01
0

man borde ha 2 eller 3 honor och MYCKET gömställen. har jag hört och läst

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

[Jens]
0

Jag lade in några videos som kan vara av intresse i denna tråd:

kampfisk.akvarium

Jag tror det bästa är om du ska ha två hanar i samma kar så dela av karet .

Haggan73
4

Börjar med att fråga om du har läst på om odling av Kampfisk? Det är otroligt mycket jobb och en väldigt platskrävande hobby eftersom du måste separera hanarna ur kullen när dom börjar gruffa med varandra. Det kan bli 30-40 kar med en hane i varje.  Sen är det dagliga vattenbyten och matning flera ggr om dagen.

Har du koll på allt detta är det bara att köra :-)

Men att ha en hane tillsammans med flera honor är inte att rekommendera. Vill du dessutom få yngel krävs det förberedelser. Paret ska matas upp ordentligt innan, ett lekkar ska göras i ordning där hanen får bo in sig och bygga skumbo. Sedan introduceras honan innan man sätter ihop dom och ger dom chansen att leka.

Ett tips är att kolla in Embras hemsida. Hon är en enastående uppfödare av kampfiskar. På hennes sida finns info om hur hon går tillväga för att odla. embrabettas.weebly.com är adressen.

Lycka till :-D