Kampfisk..
Hej, har ett 50l akvarium som jag gjorde om till en eldbukssalamander. Med vatten och land del. Men min salamander använder inte vattendelen.. Han är lite speciell. Så undrar jag om man kunde haft en Kampfisk där? Eller det är för litet? Har inte exakta mått men ungefär 60 långt och 30 brett och 15 cm upp till land delen. Är det för litet?
borde vara kring 27 liter om jag inte räknat helt tokigt, det skulle kanske fungera eller eventuellt någon killis ?
Men, då kanske du behöver en pump också…
En Kampfisk vill ha det mycket varmare än en salamander plus att din salamander har giftig hud och det kommer hamna i vattnet och kan påverka den. Jag tycker du istället ska skaffa en kompis till salamandern eftersom de inte ska vara ensamma. Att din salamander inte gillar att vara i vattnet kan bero på två anledningar 1. den är ungre än 1 år och har inte blivit så vattenlevande än. 2. du har i själva verket en japansk eldbukssalamander.
Tack för svar! Då blir det inga fiskar ;) har haft två innan men den dog.. Och jag tror inte de träffade varandra för den som blev sjuk och dog var endast i vattnet eller på stenarna som går ner i vattnen. Och den jag har kvar får "panik" när den kommer ner i vattnet.. Köpte den i januari så den borde vara ett år.. Men förhoppningsvis så vill ha snart gå ner i vattnet. Han är en kinesisk eldbukssalamander :)
Okej, se bara till att det inte är för kallt eller varmt i vattnet för det kan få dom att inte vilja vara i det. "14-20 °C och aldrig över 23 °C"
Det kan vara så att det är något med vattnet så dom håller sig undan från det eller så är han bara rädd.en fråga bara kan du visa en bild på den för jag hadde sallamandrar som fick ungar men tillslut rymnde hon hanen dog innan om ni undrar. Iallafall så tror vi att hon stack i väg till sin kompis som okhså rymnde vi tror att hen var villd förlåt om jag skrev rörigt.
Ett tips för att se så de håller sig friska är att kolla på undersidan av salamandern, är den orange och färgglad så mår den bra medans om den är lite gulaktig kan den vara sjuk.
#10 tack! Det visste jag inte :)
Åå så fina dom är det var exsackt en sån jag funderar om jag ska ha en igen dom är verkligen fina och jag tycker du borde skaffa en liten kompis till hann