Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3219 ggr
[Udoon]
1

snett kar, farligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

märkte precis att mitt ena kar inte står helt plant, det lutar lite lite framåt, vattenytan är nästan 1cm längre ner från kanten där bak än där fram på höger sida, på vänstra sidan är det bara ca 0.5cm skillnad fram till bak. dags att panika eller är det lugnt? karet är på 95L, har varit igång ett par dagar. bilden är på där det är mest nivåskillnad. är det risk att karet spricker så jag måste paniktömma det nu i natt eller är det lugnt?

[Jens]
1

Hade det varit jag så hade jag inte kunnat sova så gott som jag hade velat med vetskapen om att karet är snett. Jag skulle fixa problemet så fort som möjligt för att utesluta att en olycka kan hända.

[Udoon]
2

men rövpiss, bara att börja tappa ur det igen nu då. går det typ att pula under byggfrigolit under karet tro? eller räcker det att lägga det under skivan? för lyfta karet utan att ta ur bottensubstratet går nog inte, och tar jag ur det så måste jag köpa nytt😭 kan jag tappa ur det mesta av vattnet nu, har ingenstans att göra av fiskarna, eller är det bättre att tömma helt och ha dom i en hink tills imorgon? kan inte får hjälp att flytta karet förrän i morgon eftermiddag.

[Jens]
0

Det går bra att ha fiskarna i en hink tills imorgon. Ha bara en doppvärmare och pump i hinken så ordnar det sig. Har du vattenpass så är det bra för då får du karet rakt. Sedan kan du visserligen bara tömma halva karet för då blir det ju inte samma 'tryck' på karet men kanske man inte orkar lyfta det ändå sedan? Jaja, det kommer bli bra till slut ska du se =)

[Udoon]
0

går det ens att lyfta ett kar med vatten och sand i, är det inte risk att botten (eller allting?) pajar? har ingen doppvärmare, räcker det att ställa hinken vid ett element eller så? och sätter jag den pumpen som sitter i akvariet i en hink så blir det storm där i, är det så bra för fiskarna? dumma frågor kanske men första gången det här hänt för mig.

wille_wille
0

Frigolit kan ju bli ihoppressad av vikten från vattnet, så lägger du det så kommer du nog få göra om flera gånger innan du får rätt nivå.

Hur ser bänken akvariet står på ut?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
0

I ditt fall så skulle jag avvakta med att tömma karet. Töm karet på 25-30% vatten för 'trycket' minskar ju mer vatten du tappar. Sedan imorgon så handlar du det du behöver för att allt ska fixa sig och sedan flyttar du över fiskarna till hink och fixar alltihopa.

wille_wille
0

Man kan nog lyfta ett akvarium med vatten och sand i, men det blir jäkligt tungt. Men att botten ska spricka behöver du nog inte vara orolig för, mitt 112L står i en typ plastram så det är typ 3-5mm mellanrum mellan bottenglaset och bänken under i stortsett hela akvariet. Och så kan du ju tänka på större ramakvarium (typ 540, 720 osv.) med aluminiumram. Där är det ju bara ramen som har kontakt med underlaget 🙂

[Jens]
0

Håller med wille_wille. frigolit är inte bra. Kolla om du kan justera möbeln så att den står mer rakt.

[Udoon]
0

#5 stenblock med ca 3cm tjock skiva på. hur får jag det rakt på bästa sätt? enda jag läst är att folk har frigolit under karet för att fördela vikten.  går det att flytta karet utan att ta ur bottensubstratet? har tunn lerbotten cappad med sand, och det går inte att tömma ur utan att det blandas och blir lervälling, så jag får köpa ny sand i såna fall. 

vilket vore bäst, stoppa fiskarna (5 guppy) i en hink på ca max 10L, eller släppa dom i räkvasen på 25L tills imorgon eftermiddag? går inga räklingar och knappt några räkor heller däri, och där finns det ju redan pump+ gott om växter.

[Udoon]
0

kan tillägga att jag redan tömt karet på ca 80% vatten i ren panik, så fisken måste flyttas nu oavsett🤦‍♂️

[Udoon]
0

så här ser "möbeln" ut. hur göra? knöla in nåt mellan stenen och skivan för att räta ut det? mellan skivan och karet?

[Jens]
0

Om ni är två så ska det går bra att lyfta det om ni orkar så att säga. Har du bara lagt stenarna på varandra och direkt på golvet? Har du inget skydd mellan stenarna och golv? Du skulle kunna justera genom att använda möbeltassar. Såna man köper för att inte repa golvet som man sätter under stolsben. Hehe jag är inte expert på stenar men jag skulle vara nervös om jag hade satt upp ett akvarium på det viset som du har.

[Udoon]
0

Ja stenarna ligger bara direkt på varandra, har sett flera som gjort mycket liknande med lecablock+större akvarium så trodde det borde vara ok. stenarna väger ca 25kg styck så det är skapligt stadigt ändå. räcker det med möbeltassar? vet inte exakt hur ojämt det är, men möbeltassar är ju ganska så tunna. skydda golvet spelar kvitta för min del, det var redan slitet och repigt när jag flyttade in.

[Jens]
0

Okej, då blir det säkert bra med stenarna. Vet ej vad du skulle kunna använda istället men du kommer nog på något bra. :)

Lillyrod
0

Är det ett gammalt parkettgolv kan det flyta. Dvs det sjunker undan när man stället något tungt på det. Har det själv i mitt vardagsrum och det är därför det större karet står i mitt sovrum istället. Det blev problem med mitt 222-liters på parketten. Det kan va så illa att det blir ojämnt hur du än bär dig åt men låt oss hoppas på motsatsen. Golvet kan vara något högre intill väggen så ibland hjälper det att flytta ut det några cm.

wille_wille
0

Du skulle kunna ha masonit mellan stenen och skivan i fram eller bakkant, så har jag mellan skivan och skåpet på min hemmabyggda möbel för att det skulle bli rakt 🙂

Även fastän stenarna väger mycket så skulle jag också vara lite nervös att ha dem sådär, det är ju inte lecablock och det ser lite rangligt ut eller vad man ska säga…

Ett tips är att använda vattenpass när du fixar skivan så du slipper fylla akvariet och upptäcka att det fortfarande är snett när du har fyllt 😉

[Udoon]
0

får väl sätta möbeltassar på och se om det hjälper. om det inte gör det, vad gör jag då? går det att sätta något som en tunn kil mellan stenarna/skivan och karet i framkant för att jämna ut det? 

ska jag släppa fisken i hink eller 25L så länge, vilket vore bäst?

wille_wille
0

Beror väl på vad du har för fisk och hur mycket..?

[Udoon]
0

vi kollade med vattenpass innan vi satte på karet, så det kan mycket väl vara så att det är golvets fel. då får jag apa efter Lillyrod of flytta in det i sovrummet istället för där är det inte parkett. har ju iallafall saknat att ha ett kar i sovrummet…

#18 det är bara 5 Guppy.

[Tinitusan]
1

jag tycker det ser väl rangligt ut när du lagt stenarna på högkant så där, hade jag varit dig hade jag vänt dem ner istället o samtidigt lodad om med vattenpasset, det gör inget om det slår på några millimeter bara det står stadig  men nu lutar det för mkt enligt min mening o ser dessutom inte stabilt ut

wille_wille
0

#19 5 Guppy kan du lugnt ha i en hink 🙂

[Udoon]
0

#20 då gör jag det. var pappa som sa att "det är ingen fara att ha stenarna på högkant, akvariet är ju tungt så det åker ingenstans det, inte", borde veta bättre vid det här laget än att lyssna på honom så mycket🤦‍♂️

får tacka så mycket för alla goda råd, katastrofen verkar avvärjd för nuet så jag iallafall får sova i natt, och imorgon så är det jag som flyttar akvarium och gör om, gör rätt, oavsett farsans synpunkter. får återkomma med resultat senare😃

[Jens]
0

Det känns bra att du lyssnar på oss för jag skulle må skit att ha den uppsättningen som du har nu. Lycka till!

[Udoon]
0

#23 nja jag var ju nöjd som en gris i en dynghög ända tills jag kom hem och såg att det hasat på sniskan😃 ser nu att det andra karet på 45L  i samma rum har samma problem, men där är det bara ca 2-3mm skillnad (om ens det) mellan fram och bak så det får nog stå kvar, det är ju mycket mindre och inte ens fyllt hela vägen upp. eller är det urdumt tänkt? den står på en mer ordentlig möbel och inte bara sten.

[Jens]
0

2-3 mm är ingen fara med. Det behöver du inte tänka på.

[Udoon]
0

#25 vad skönt, då kan jag pusta ut nu och ladda för imorgon då😴

[Tinitusan]
0

egentligen är det vanligt enkel fysik som säger att stenen helst vill ligga med den breda sidan nedåt, en putt från sidan nu kan rasa hela karet men om de ligger ner krävs det bra mkt mer tyngd o då blir det som din pappa säger att karet tynger ner o ger mer stadga =)

[Udoon]
0

nu är det på plats i sovrummet där det är betonggolv istället. stenarna inte på högkant längre. blev inte riktigt rakt ändå trots mycket kucklande, men på vattenpasset så skiljer det knappt 1.5mm på båda sidor, och det är inte ojämnt längre. det får nog duga, tror inte det går att få det rakare när golvet inte verkar vara det. och ingen plaskdamm i vardagsrummet till jul😃

[Jens]
0

Toppen! Det känns ju genast bättre för dig och du kan sova bättre. Hur gick det för fiskarna? Det gick bra för dem också?

[Udoon]
0

dom klarade sig bra. men det är ju nyinköpta Guppy från djuraffären, så får se hur länge dom lever 🤔

[Jens]
0

Man får hoppas på det bästa men ibland så säljer akvariebutiker egna uppfödda guppies men det brukar de säga i så fall eller att det står på etiketten annars om det är importerade så brukar de tyvärr inte bli så långlivade.

[Tinitusan]
0

vad bra!

[Udoon]
0

hade ställt in mig på en lugn kväll med snacks och spel, men vad får jag höra? jo…gnissel…crack…plask…dropp, dropp, dropp. sätter mig snart i ett hörn och tjuter! det var iallafall "bara" 45L och jag hann få ur kampfisken och tömma karet innan det blev plaskdamm. akutlån av föräldrar och kuta till djuraffären imorgon bitti verkar det som. och det karet var ju ändå rakt. får se om jag kan få plats med ett litet till i sovrummet för vardagsrummet verkar ju vara fullständigt odugligt😭

[Jens]
0

Men herregud! Vad är det du säger? Vad tror du var felet som gjorde att det hände? Var det redan åverkan på karet?

[Udoon]
0

karet hade varit igång nästan ett år, och jag både kollade efter läckor och kollade med vattenpass så det stod rakt innan jag fyllde det, stod på samma möbel som innan också. suck. det ska ju för hundan vara roligt med akvarium :(

[Jens]
0

Så olyckligt! Jag lider verkligen med dig! Jag vet inte vad jag ska säga….

[Udoon]
0

enda jag inte haft nåt problem med än är räkvasen, men den står ju också i vardagsrummet, blir lite orolig nu. fast den är ju så pass liten och med tjock botten så den lär väl inte spricka om ingen typ välter den.  hoppas jag iallafall.

[Jens]
0

Väldigt tråkigt men jag hoppas att du redde ut det med allt vatten m.m…

[Udoon]
0

det blev snabba ryck så tror max 1L hamnade på golvet, kampfisken sitter och surar i en hink med sin värmare och lite flytväxter. hoppas bara det är öppet imorgon så jag kan få tag på ett nytt kar. hade ju redan häcken full imorgon så det räckte.

[Jens]
0

Såna där akuta lägen känner jag till själv. Det oplanerade är inte kul men samtidigt så löser det sig samtidigt så är jag glad att du är en av dem som verkligen har en buffert extra för dina fiskar för jag ser alltför ofta att folk köper akvarium och inte tänker på att allt kan hända och fiskar är som vilket husdjur som helst och därmed ska man ha en extra buffert för dem också.

[Udoon]
0

har inte ett öre som inte redan ska gå till räkningar, men snälla föräldrar funkar det med. nyinflyttad till första egna lägenheten efter jul utan jobb, inte så fett. men det löser sig åtminstone. fast krisar det så går ju djuren först, även om jag måste leva på knäckebröd och kranvatten resten av månaden😃 har även lite grejer liggandes som ska säljas, får väl ta extra tag i det nu…

wille_wille
1

#41 Är man helt pank eller bara har lite pengar så har jag fått intrycket av att det verkarfinnas många generösa akvarister som kan hjälpa till med diverse saker 🙂

[Jens]
1

haha udoon men du hade din 'buffert' hos dina föräldrar. ;)

Själv tänker jag alltid på buffert när det gäller mina husdjur för jag ser dem som en i familjen oavsett vad det är.

[Twiggys]
3

Det är inte farligt om akvariet lutar, det som är farligt är om det inte står stabilt på de 4 hörnen, gör det inte det så kan botten knäckas/spricka. Har man ställbar bänk så tar man sitt vattenpass och rättar sig efter det, sen kommer det viktiga som många glömmer, man tar i ena hörnan av akvariet och försöker lyfta det nån mm( utan större kraft) känner man att att det inte går så provar man nästa hörna tills man försökt på alla fyra hörnen. På akvarium utan ram så kan man ha en tunn skiva frigolit under, det minskar risken för bottensprickor.

[Twiggys]
0

Wow, läste precis att ditt hade gått sönder! Hur ser skadan ut och var sitter den?

[Jens]
0

Håller med dig om det mesta men inte frigolit även om den skulle vara tunn. Tycker det skulle passa bättre med en gummi- eller silikonmatta under.

[Udoon]
0

#45 det är det karet som inte var snett som sprack, har inte sett själva skadan men misstänker att det är en spricka i botten eller i nån kant någonstans. brydde mig inte om att kolla så noga, bara hörde och såg att det droppade vatten under och tog fram hink och hävert i en väldans fart och tömde det. tror oavsett inte att det är värt att laga, det är ca 10 år gammalt, och inget märkeskar eller så. bättre att införskaffa ett nytt.

mimåne
0

Nämen det var väl tusan också! Så himla tråkigt. Jag tror det är akvaristens största rädsla, att karet spricker. + att man är borta när det händer.. Hua vilken mardröm!

Tur att det gick så pass bra för dig ändå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Udoon]
1

#48 ja, tur i oturen att jag ändå satt precis bredvid när det hände. var ju ändå bara en kampfiskhane och lite snäckor i så gick ju snabbt och smidigt att tömma det i alla fall. akvariet som tråden egentligen handlade om, typ en dag efter att jag flyttade det så klämde dom ur sig yngel, tur att dom inte gjorde det innan, hur kul att försöka tömma det då? så som sagt, tur i oturen ändå.

[Jens]
0

Ja, det är akvaristens stora mardröm! Huaaa! Fruktansvärt!!!

[Twiggys]
1

Frigolit stöttar upp mot ojämnheter bättre än tex liggunderlag, gummimattor osv Vill man dölja frigoliten så köper man trälister, målar dem, och fäster dem runt akvariet så det blir en snygg kant.

[Jens]
0

Okej, jag har provat frigolit under akvarium och tycker inte det stöttar upp bättre än silikonmattor tyvärr. Jag använde frigolit flitigt förr men bytte till silikonmattor för de format bättre och jämnar till det bättre.

[Twiggys]
0

Hoppas att du inte har använt tjock frigolit, max 2 cm säger jag, på ett litet kar ca 1cm.

mimåne
0

Jag har också använt en tunn skiva frigolit under de flesta av mina akvarium, efter pappa glasmästarens råd.

[Jens]
0

Jag tänkte använda frigolit men fick rådet att inte använda frigolit för det vittras sönder med tiden och om det finns månne någon som helst fukt så suger den åt sig lättare med tiden och därför har jag valt silikonmatta istället för frigolit.

[Udoon]
0

hoppsan. blev ett större kar än jag först hade tänkt. tänkte ha en Kampfisk till på andra sidan sen. det här läcker iallafall inte(än! peppar peppar). kampfisken hade visst fått tuppjucket och börjat bygga skumbo i hinken, var lagom glad över att bli infångad och flyttad😂sitter ett litet filter på andra sidan med som jag satte dit senare, lite rotation på vattnet vill man ju ha.

mimåne
2

Men frigolit stöter ju bort fukt.. :P

Udoon akvariet set jätte fint ut! Det där kommer bli kanon :)

[Jens]
0

Nej mimåne, inte när det blir äldre för då blir det tvärtom. I början funkar det bra men inte när det blir gammalt.

Chomper
0

Åh, hoppas det går bra med det där karet.. Är meganervös för att mitt akvarium skulle gå sönder, och du tror inte jag läste denna tråden igår innan jag skulle sova..? 
Vad tror ni jag drömde om? 😂
Men egentligen.. hur stor chans är det att det bara spricker sådär?  Förstår om det är gammalt.. men annars? 🤔

[Udoon]
1

#59 karet som sprack har jag haft i ca 10år, inte alltid igång, och det köptes begagnat, kan ha vart hur gammalt som helst… men om nåt mer kar spricker eller välter eller nåt annat knöl så får det nog vara slut med fiskeriet för min del. hoppas förinnerligt väl att det ska funka nu framöver, oturen måste ju ta slut någon gång😃

Chomper
0

#60 Förstår om viss hopplöshet skulle uppstå, håller tummar och tår för dig och dina fiskars (och akvariums) skull att allt håller och går som det ska!🙂

[Jens]
0

Men oj vilket stort kar det blev till slut =) 

Det blev en massa merarbeten och du är väl att det är några dar ledighet nu så man kan hålla på med det.