Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1294 ggr
Chomper
0

Hjälp mig!

Nu behöver jag verkligen eran hjälp här!🙂

I dagsläget, har jag ett 64 L akvarium med:

1 ancitrus

2 platys

2 kopparbarber (inte mina)

4 mollys (1yngel)

Och jag tycker detta är på tok för litet, så i februari/mars nån gång tänkte jag slå till stort och skaffa mej ett 100 L > 200 L .

Varför så sent då? Jo, ska nämligen ut och resa då, och vill inte starta ett nytt akvarium så nära inpå, vill gärna se att det går som det ska och att det inte blir några sjukdomar eller liknande när jag ska sticka iväg i 11 dagar till usa.

Så, det jag vill ha hjälp med är t.e.x, vad ska man ha för slags akvarium? (Märke)

Vill ha det på en akvariemöbel då mitt skrivbord kommer kollapsa om jag har det där..😃

Sen typ, förslag på växter, fiskar, räkor (?)

Tips på hur man kan få ett så hemmastads akvarium som möjligt?
Har funderat på något Juwel akvarium, men dom är så förb*skat dyra, så alla tips mottages gladligen! 😊

mimåne
2

Hej Chomper! 

Vad roligt att du vill uppgradera dig till ett större akvarium. Du kommer inte ångra dig, det är så kul! Mitt tips till dig är att satsa stort. När du nu väl skaffar större så skaffa det rejälaste du kan tänka dig och får plats med ;) Lusten om ett större kommer snabbt och man kan göra så mycket mer med lite större. Men du har rätt, det kostar.. Jag har ingen särskilt större koll på priserna då jag gjort de flesta av mina akvarium själv och några har jag köpt begagnade från blocket. Där kan man hitta billigt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chomper
0

#1 Har föräldrar som protesterar, då dom tycker att det avdunstar för mycket vatten då jag har rum i källaren där det är lite fuktigare.. Men får väl köpa mig en avfuktare i samma veva om det ska vara så pass 😊

Har varit i tankarna på ett Juwel trigon 350L, men känns lite gormigt med ett hörn akvarium, och tycker det är lite finare med ett ''orginal'', även fast det skulle bli enormt mycket mer utrymme  mitt rum om jag hade en hörnis.
Det är ju det också att jag får mitt nuvarande kar med hinkar.. och kommer bli en himlans massa hinkar om jag har ett 350 L kar, vill inte ens tänka tanken! 😮

Det bara kliar i fingrarna , vill ha allt NU 🤪😃

mimåne
0

Ojdå, haha. Ja, det där med föräldrar som har andra åsikter kan vara jobbigt. Det är trots allt de som har det sista ordet tyvärr.. Är det du vill egentligen ett ca 350 liters akvarium i original stil så tycker jag också att det är det enda du ska lägga pengarna på. Det är trots allt mycket pengar att lägga ner när du egentligen drömmer om något annat. Övertyga dina föräldrar! :)

Det där med hinkar förresten. Vet du om att du kan koppla en vanlig trädgårdsslang till t.ex duschen eller en närliggande kran? Då är det bara att vrida på och av! :)

Chomper
0

Har funderat på att koppla med slang, blir himlans blött när man har tunga hinkar med vatten, och jag som är klenis också.. mycket spill haha😃

Men, om man har en ancitrus i ett t.e.x 100 till 150 L blir dom sådär 15 cm då?😮

mimåne
1

Ja Ancistrus blir ca 15cm som fullvuxna med bra förutsättningar med mat och utrymme. Hålls de trångt kan de bli vanskapta och sluta växa som de ska. 

Tycker absolut att du ska pröva koppla med slang! Det är så himla smidigt när man väl fått kläm på det. Och billigt om man så vill det! Jag köpte slang + koppling för under 100kr.

Chomper
0

Huvva, tycker det är lite obehagligt stort.. 😂

Men har funderat på ett sånt här, i alla fall i den designen, riktigt snygga tycker jag!

(Dock ett lite billigare..)

Vad tror du/ni om ett sådant? 🙂

Framåt veckan så får jag även lite att göra i lill akvariet, har en som ska köpa ett 8L akvarium av mig och skulle få lite vallisneria växter och posthornssnäckor av henne, spännande 😇

Draken
0

Jag har själv ett Eheim Proffesional-akvarium (fast 275 liter) på bänk. Det är riktigt snyggt och stilrent, så det kan jag rekomendera.

Men har du funderat på att köpa begagnat ? Det tycker jag du skall göra i annat fall :) Jag köpte mitt Eheim för 1500 kr, och då följde det med ljusramp, värmare och ytterfilter (Eheim proffesional) som passar till akvariumet :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Fint akvarium med bra medföljande teknik :)

Chomper
0

Tänkte försöka hitta ett beggat, men är alltid rädd att dom ska läcka eller liknande, och känns lite fräschare med ett nytt, men då får man ju vara bredd på att lägga ut lite mer.
Såg hos rolles på akvariecenter i luleå ett 100> (kommer inte ihåg hur mycket) men över 100 i alla fall, med bänk å grejer för ca 1900, inte så farligt tycker jag då ett t.e.x 90s kan kosta uppåt 3000..😮

Chomper
0

Vad tror ni förresten om att ha 64L karet med räkor sen, eller är det för litet?

mimåne
2

Jag har sett att rolle har många tillfälliga erbjudanden på akvarium nu så där är det absolut värt att slå till just nu!

För räkor passar ett 64L utmärkt! Rena lyxen med ett sånt "stort" paradis för dem med tanke på att de vanligtvis hålls i nanoakvarium i storlek upp till 30L.

Chomper
1

#11 Mimåne, vet du några bra sidor eller fakta om hur räkor ska ha det, skötas med mera? 
Sett dom här crystal red räkorna, som är typ polkafärgade, riktiga ögongodisar 😍

mimåne
1

Det har ju precis lanserats en ny sajt här på iFokus som kallas Akvarieräkor. Den ska handla om bara räkor så troligtvis kan du hitta mycket trevlig information där! Det finns också en sida som heter "Redbee" som handlar om räkor. Där finns det lite artbeskrivningar och annat intressant att ta del av samt ett forum.

Annars föredrar jag själv hederliga Zoopet.se med deras register över räksorter. Crystal red räkan du pratar om finns med där också :) Crystal red är förresten ett ypperligt val som första räka! Den är billig, lättillgänglig, förökar sig bra, samt lite tåligare av de sorter som finns på marknaden.

Chomper
0

Tack så mycket för tipset, Får bara ''tjata'' om att ha igång hela 2 akvarium samtidigt.. 😂

[Jens]
0

Oj, jag läste lite hastigt igenom tråden och dina tankar växlar väldigt fort, rätta mig om jag har fel ;)

Jag tycker dock du ska tänka på ett stort akvarium med ett ytterfilter för det är väldigt bra och smidigt sätt att ha ett akvarium på. Om du köper begagnat så ska du köpa något som har varit igång ganska så nyligen för det gjorde jag och sedan köpte jag ett ytterfilter som nämndes tidigare i tråden.

Chomper
0

#15 Om man får fråga, vad används ytterfiltret till? Är så dålig på akvarium så det är inte sant..😊

Och ja, Jens mina tankar flyger runt som jag vet inte vad..
Vill ha allt på en endaste gång , och flamsar runt om olika lösningar på hur jag ska få plats med allt, och hur det ska se ut.. 
Huvva, nästan farligt att komma på tankarna om ett nytt akvarium 😮

[Jens]
0

Hahaha, jag tror det handlar mest om att vara ivrig att starta för man får inte nog med tankar på att vilja ha det som man har tänkt sig. ;)

Jag har ett 375 L kar som jag hade innerfilter i väldigt länge och bytte 3 ggr men det var mycket jobb med ett innerfilter tills jag bestämde mig för ett ytterfilter och det var något som jag inte ångrar för en sekund! Det är så skönt att ha ett ytterfilter och man behöver inte göra rent det varje vecka utan det bara fungerar och göra delvattensbyte behöver man inte göra så ofta heller även om jag gör det var 3:e vecka men det är för att jag vill 'friska' upp vattnet men om det gör det eller inte vet jag inte men jag tror det ;)

Jag har ett eheim 2075 professional 3 filter. Kraftfullt och låter ingenting. Den är väldigt tyst och bra.

Chomper
0

Kan hända, tack så mycket Jens, det ska jag verkligen kika på när det blir aktuellt med akvariet!

mimåne
3

Ett ytterfilter är en pump man har utanför akvariet, kopplat med slang till vattnet. Ett innerfilter är en pump inne i akvariet. Så enkelt var det :)

[Jens]
1

ja, kolla på det du chomper för det är verkligen jättebra och eheim är riktigt bra.

Chomper
0

#19 #20 Är det dyrare att ha en ytterfilter än ett innerfilter? Förstår att det är mycket jobb på ett så stort akvarium med innerfilter :o

[Jens]
0

Ja ett bra Ytterfilter kostar ca 2500-3000 kr.