Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2049 ggr
[Gudrun-Berit]
0

Sjuk fisk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp!! Min ena fisk har blivit "sotig" Det är en Papegojciklid. Dom andra fiskarna mår fortfarande bra. Vad är det för sjukdom?? Vad ska jag göra?!

mimåne
0

Papegojciklider kan få svarta pigmentfläckar ibland i sin teckning. Det är ingenting farligt, ingen sjukdom och försvinner när fisken känner för det. Du kan pröva att göra ett vattenbyte för att stimulera fisken och på så vis få bort det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Gudrun-Berit]
0

#1 okej :D Tack så mycket!!

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ger du räkmix eller annan mat som innehåller Spirulina ? Precis som hos Goldenvikliden ( Malawi) så finns det ett ämne i spirulinan ( ett färgämne tror jag det är)  som gör att Papegojan blir "sotad" i färgen, det är, precis som Mimåne skriver, ingen fara alls. 

Mina får räkmix 2-3 ggr. i veckan, och som du ser så har de "sotning" alla dessa tre, mer eller mindre ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

JACLAR123
0

En fråga! Kan man ge Papegojciklid röda mygglarver? Eller är de som malwi och kan dö utav det?

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

emmej62
0

#4 Det kan man, men jag förstår dock inte varför man skulle göra det… Det finns betydligt bättre mat att ge.

JACLAR123
0

Som vad? ;)

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

mimåne
0

Man kan även ge frysta vita och svarta mygglarver samt fryst artemia.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

JACLAR123
0

Tack! :D

Draken
0

Att man rekomenderar att man inte skall ge röda mygg till akvariefiskar övberhuvudtaget är pga. att det är mycket allergiframkallande, för oss människor. Det är inte farligt att ge fiskarna det (förutom då malawi som inte tål det) men det innehåller inte så mycket näring, så då är det bättre med svarta eller vita, som innehåller de näringsämnen fiskarna behöver, och som inte är allergiframkallande för oss människor :)

Ge gärna Papegojorna vegetabiliskt foder imellanåt, de är dels växtätare :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis