Skalarer och foder...
Har fyra nyinköpta skalarer. De är pigga och glada och hugger glatt allt smått som rör sig i akvariet. För att raskt spotta ut det igen. Mat vid ytan är de sjukt sega på att ta, innan de ens idats simma dit har resten av invånarna ätit upp vad det nu var. Det spelar för stunden ingen roll eftersom skalarerna verkar närmast förståndshandikappade när det kommer till att äta..
Har provat flingor och granulat. Om jag ser till att det landar där skalarerna är hugger de - och spottar ut. Har provat fryst artemia och räkmix med samma resultat, de hugger det glatt och spottar ut. Till och med försökt blidka dem med röda mygglarver. Jag ger egentligen inte det men hade fått nåt prov på tetra delifresh eller vad det heter. Känns som typ fiskvarianten av kattmat på burk.. Då vaknade skalarerna minsann till liv och jagade maten, högg - och spottade ut…
Jag vet att skalarer kan behöva lära sig att nya saker är mat, men de hugger ju och testar - men spottar ut precis allt. (En käkar lite flingor, eller den tuggar flingor och spottar ut dem och så tar den dem igen). Så vad gör man, bara har tålamod? Det har bara gått några dagar än.
Kan du inte prata med butiken och fråga vad de har gett dessa scalarer för mat? Mina äter flingor, granulat, broccoli… ja stort sett allt =)
De har ätit både flingor och fryst foder i butiken, frågade dock inte om exakt sort
De är i en ny miljö så avvakta lite och se om de börjar äta.
Skalarer kan vara lite av finsmakare, de kan tjura på om maten inte duger ;) men eftersom de hugger på maten, så är det inget att oroa sig för, förr eller sneare kommer de att 'äta, när de blir tillräckligt hungriga ;)
Mina äter allt som släpps ner i karet, men de var också kinkiga från början. Tror det tog uppemot 1½ vecka innan de kom underfund om att det inte kom annan mat, så det vara bara att käka det som bjöds, och efter det har det inte varit något problem ;:)
Tack för svar! Då väntar jag ut dem. Har läst att skalarer är känsliga för vattenkvaliten och kan sluta äta pga det. Men iom att de är pigga och hugger efter mat samt att alla vattentester är u.a. så blev jag lite brydd.
Men då äter de säkert när de blir hungriga nog - eller så är det då kardinalerna börjar minska. Idag kunde en av de tänka sig att äta lite fryst artemia i alla fall, samma som ätit lite flingfoder innan. Så får hoppas den lär sina kompisar..
Vad rekommenderar ni för foder till skalarerna? :P
Frysfoder m.m.
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad" 
Hur har det gått för dig EHAL med dina skalarer?