Tips på flytväxter?
Har ni några bra tips på flytväxter till ett 60l 6-kantigt akvarium? Har kollat på Musselblommor och de verkar fina:) men finns fet fler förslag? Pumpen pumpar ut vattnet vid ytan, så risk för att de flyger runt. Men man kanske kan spänna upp nån fisktråd så de inte kommer nära? Eller andra tips? Har bl a zebrafiskar och dvärgguramis som är vid ytan. Kan man ha för mkt växter vid ytan som stör dem?
Frogbit är också en fin flytväxt. Men annars är musselblommor min favorit.
Om du inte vill att de ska yra runt på ytan så kan du göra precis sm du säger genom att spänna upp en liten tråd t.ex fiskelina. Tejpa fast med silvertejp.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
så här gjorde jag, pga ingen fiskelina hemma. kommer nog behålla det så fast med tunnare slang och lägga det så en rot sticker up över ytan i mitten. inte efter allas smak kanske men just då kände jag mig ganska klyftig😃
har för mig Gurami gillar flytväxter, dom lägger ju sina skumbon där i. finns ju vattenpest, vattenhyacint, javamossa är ju enkel. sen finns det ju en som ser ut som typ cabomba men som är flytväxt, glömmer alltid bort vad den heter, brukar bli flera meter lång, växer som ogräs. nån vet säkert vilken jag menar, är kass på namn🤦♂️
Tycker också om musselblommor mest! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#1 tror det var ditt tips om fiskrika jag läste någonstans:) Tack för tipsen! Då blir det nog musselblomma! Många dessutom:)
Det kan det ha varit, jag har själv använt mig av en tråd på det viset för att få dem att hållas på plats :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus