Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1221 ggr
Johnen
0

Första akvariet 60 liter

Vi har precis blivit med akvarium:) ett aquael hetaste 60l. Vi fyllde det med vatten och växter i onsdags och tänkte köpa de första fiskarna imorgon. De första blir nog neontetror. Sen tänkte vi ha en Kampfisk, två otoclinus, räkor och kanske några små fiskar till. Men vi har märkt att växterna inte verkar lika "fräscha" längre, som när vi köpte dem. Vissa blad har blivit vita, de ser ut som små trådar på dem, ja, de ser allmänt lite skrumpna ut. Men vi kanske bara nojjar oss? Sen undrar jag med räkor. Vi är sugna på red crystal räkor, men hittat några billiga Körsbärsräkor på blocket i närheten. Vilka är bäst för nybörjare? Kan man blanda dem två? Förstår att det kan vara svårt med Kampfisk och räkor, verkar vara lite 50/50 om det funkar. Men vi tänkte prova:) Har ni några andra tips och råd?

marta01
1

Kampfiskar kan vara väldig aggressiva och särkilt då hanar, men även honor. Sen är en sak som är viktig att komma ihåg är att alla är olika så visa är mindre aggressiva medan andra är mer aggressiva. så det kanske inte är säkert att det fungerar med små fisk, men större skans det fungerar om dom andra fiskarna inte har långa fenor.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

[Jens]
0

Det där med växterna att de inte mår bra? Har du testat vattenvärdena?

Johnen
0

#1 vi får hoppas på en snäll kampfiskhane då:) #2 vi testade värdet med en sån där pappersticka precis när vi fyllt akvariet, då verkade allt okej. Sen sa han vi köpte det utav att det inte behövdes kollas igen förens efter att fiskarna varit i nån dag. Just för själva nitrit halten då.. Ska man prova igen? Vilket/vilka värden ska man ha utkik efter?

marta01
0

#3 jag tycker du borde prova igen och jag kan säga till 99% säkerhet att någon kommer säga att du inte ska använda sticka utan droppar, enligt mig är det en smaksak, om stickorna förvaras ordentligt och används på rätt sätt så stämmer dom, men droppar är lättare att förvara och använda.

[Jens]
1

Johnen, har du någon bakteriekultur i vattnet? Vad har du för bottenmaterial? Har du tillsatt någon växtextrakt?

.. och som alltid så är dropptest bättre än stickor och det kan man inte komma ifrån även om det går att använda stickor om man kan hantera dem. Men i det här läget när du inte har ens fiskar i vattnet så är det meningslöst att testa vattnet 🙂

Trodde du hade haft i fiskar ett tag. 😉 Det kan också vara oturen att du har fått dålig växt redan vid köpet. Vet du vad växten heter?

marta01
0

#5 är lite nyfiken bara använder både dropp och stickor och dom där jag har båda visar dom exakt samma sak så vad är bättre med dropp? bara undrar.

[Jens]
0

Det är precis som du säger själv marta01. Alla kan inte hantera stickor på rätt sätt 🙂

marta01
1

#7 ok, det är så enkelt, tack🙂

HeidiH
1

I ett nystartat akvarium har ju växterna igen näring direkt.. Kan kanske påverka?

[Udoon]
0

kan vara som #9 säger, finns det inget som skitar ner så får ju växterna ingen näring. en annan sak jag märkt är att i många akvariepaket så är medföljande lyse alldeles för dåligt. vad är det för växt?

ang. Kampfisk och räkor så är det ju som sagt lite pippligt med det. i djuraffären närmast mig så har dom oftast kampfiskhanarna ihop med räkorna, så om din affär har det och fisken inte ser ut att bry sig om räkorna så kan det ju vara värt att testa. körsbär och cr vill inte ha riktigt samma vattenvärden så jag skulle nog hålla mig till en sort, enklast så.

Johnen
0

#5 vi tillsatte både någon bakteriekultur och nått mot tungmetaller. Den första heter Bio Bacter som vi skulle körs med några veckor för att få igång de bra bakterierna. De andra hette Aqua Vivo som vi skulle köra vid vattenbyten. Båda utav tillverkarna Aquatic Nature. På bottn har vi grus runt 2-3mm. Ca 5cm djupt. Har tyvärr glömt namnen på växterna, får kolla det imorgon. Men de såg fräscha och fina ut vid köp. #9 kanske är så… Blir kanske bättre när fiskarna trillar i:) #10 det är ett 11w lysrör nu iaf.. Ska som sagt kolla upp vad växterna heter imorgon när vi köper fiskar i samma affär.

kasse71
0

Du kan testa att sätta dit en timer växterna mår bätre när det tänds samma tid på dygnet

[Udoon]
0

#11 är inte bara W som spelar in, utan även kelvin, färgspektra, massor annat med. finns andra här på iFokus som är mera haj på det där med ljus, så är det där skon klämmer kommer nog nån med bra tips :)

Johnen
0

Vi rensade lite bland de blad som hade börjat ruttna/vissna igår. Ser lite bättre ut. Kanske blir finare när ett par makar kommer ner och håller lite rent:) Namnet på växterna vi köpte var: Sessiflora, polyperna och aniba. Nu är de första fiskarna i vattnet! 10st neontetror:) Tänkte mäta vattnet på onsdag igen. Och nästa vecka blir det nog räkor och makar om värdena ser bra ut. Vad spännande detta är:)

sauk1
2

Anubias ska bindas fast vid sten eller rot, inte planteras i grus eller sand. Polysperma och Sessiliflora borde växa lätt, men tänk på att det kan ta två veckor innan växterna kommit igång. I ett nytt akvarium finns inga näringsämnen för växterna.

HeidiH
0

Tror det är lite naturligt att växterna reagerar vid flytt. En krukväxt på blombrädan som du planterar om och byter fönster på kan ju också reagera lite.

Johnen
0

#15 aha, vi har inte bundit vår Anubias vid något, det varken var den eller sa det nått om i djuraffären heller.. Men hittills är det den ser som bäst ut. #16 du har nog rätt, vi nobbade kanske lite. Blir nog bättre när makarna kommer i också:) Tack för alla tips och tankar! Har ni några förslag på mer fisk man kan ha i, så kom gärna med det. Jag och frugan kan inte enas;)

Johnen
0

Finns det förresten någon annan växt än just javamossa som passar bra till räkor? Är ju den enda jag stött på när jag läst lite om dem

[Udoon]
0

#18 mina räkor gillar typ allt med små fina blad, sötvattentång, riccia och liknande har varit populärt här hemma. fast jag tror att så länge det är mycket så är dom nog inte så petiga 🙂

Johnen
0

Återgår din min lilla tråd här:) Som jag skrev i en annan har vi ett par Dvärggurami som zoo handlaren glömde nämna att de kanske inte passar med den Kampfisk vi ska köpa nästa vecka utav honom. Min fråga är, har ni några tips på andra fiskar man kan ha tillsammans med kampfisken? Har hittills några neontetror, zebrafisk och Otocinclus. Ska man köpa ett två kampfiskgonor med hanen kanske? Eller finns det några andra fina och färgglada fiskar ni kan tipsa om? Har funderat på fembandsbarb eller Grön kubota rasbora kanske. Förslag?:)

mimåne
0

Kampfisk är ingen fisk som hålls i sällskapsakvarium tyvärr. Den bör åtminstone få gå ensam till en början för att se hur pass aggressiv den är. Det här är en art som har instinkter att slåss tills fienden dör och även fast det skulle fungera att hålla den med en annan art ett tag, så kan det helt plötsligt vända och du hittar alla fiskarna döda på botten.

Du behöver välja om du vill ha ett akvarium med flera olika fredliga arter, eller om du vill fokusera på kampfisken och kan nöja dig med enbart den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus