Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1399 ggr
kasse71
0

Dvärg gurami färg

Hej har sett några dvärg guramisar i affärer men dom är oftast gråa med lite rött där bak men jag tycker bäst om dom röd randiga och där det är grått är det blått blir lite förvirrad .

OlleA
2

Vildformen av Dvärggurami, där hanen har obrutna ränder i rött och blått, hör enligt min mening till våra allra vackraste akvariefiskar och skulle inte alls behöva "förbättras" av odlare som vill ha nya varianter. Men eftersom det finns pengar i att odla fram nyheter, får vi finna oss i att det förekommer hela tiden.  Man ger de nya varianterna klatschiga namn som t ex "neondvärggurami" och visar bilder med skrikiga färger. När det sedan finns en efterfrågan massodlas de nya varianterna, ofta med resultat att kvaliteten sjunker och fiskarna ser ganska tråkiga ut efter ett tag. Men det är också vanligt att fiskarna som säljs i våra zooaffärer är ungdjur som inte är helt utfärgade än. Då kan de också se lite tråkiga ut.

Olle

kasse71
0

Jaha men kan du ge nåt tips på var den vilda formen finns

OlleA
0

Jag vet inte vad du har för zooaffärer i din närhet eller vilka fiskar som finns där. Inte ens här i närheten har jag någon vidare koll på vad zooaffärerna har inne, så du får helt enkelt fråga om de kan ta hem vilda Dvärggurami. Finns det en akvarieförening i din närhet kanske det finns folk där som har koll. "Vildformsliknande" Dvärggurami brukar inte vara omöjliga att få tag i, men tyvärr är ränderna sällan helt obrutna numera.

Olle

[Jens]
0

Olle, jag blev nyfiken. Har du någon bild på en vildformsliknande Gurami?

mimåne
0

Jag undrar om det här inte är samma art du tänker på men honor och hanar? Honor är grå i färgen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

OlleA
0

Den här skulle jag kalla "vildformsliknande" eftersom den har vildformens färger och mönster, förutom att ränderna inte är helt obrutna: https://www.zoopet.com/bilder/showfull.php?photo=18452

Olle

[Jens]
0

Tyvärr så kunde man inte se bilden via länken fast undrar om jag inte så vilda guramis när jag var på den blå planeten i Danmark. Guramis är fina fiskar men dock ställer de höga krav och det måste man tänka på.

OlleA
0

Här fungerar länken, men vi kan ju försöka med en till:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d714a46b9cb46222705deab-dvarg-guramis

Fisken i det första inlägget liknar i allt en vild Dvärggurami, förutom att ränderna på bakdelen är brutna.

Olle

[Jens]
0

Det var precis en sån jag tänkte på. Superfin Gurami! Tack Olle