Vilken dvärgciklid?
Hej! Har nyligen köpt ett 120 l kar och tänkte skaffa ciklider. Frågan är bara vilken sort.. Söker en sort som är relativt fredlig och lättskött, kul att titta på, gärna med vackra färger. Efter att ha läst lite så har jag tankarna på boliviask Fjärilsciklid, Palettciklid eller Gul dvärgciklid. Provar att skapa en undersökning nedan så rösta gärna :-) Någon som har förslag på en annan sort? Har sedan tidigare ett 54 l kar (mitt första akvarie) som jag tyvärr inte lyckats så bra med trots engagemang och slit.. Många fiskar har dött och jag har fyllt på i omgångar. Nu har jag låtit det vara ett tag och inga dödsfall på länge. Hoppas på att lyckas bättre med det nya akvariet och gör rätt från början. I det lilla simmar nu de tappra överlevande som är en segelfenspleco (ca 9 cm), en slöjancistrus, en guldbarb, 3 kopparbarber, 2 Platy och ett gäng Neontetra. Några tetror har vitt ludd på fenorna men haft det länge och är pigga.. Nu undrar jag, vilka av dessa fiskar kan jag flytta till stora karet ihop med cikliderna? Är det dumt att flytta någon alls då det varit sjukdomar och krångel där? Min tanke är att flytta iaf plecon då han blivit såpass stor. Vilka andra fiskar passar bra ihop med Dvärgciklider? Gillar kopparbarber, hade det kunnat funka? Nu blev det många frågor, hoppas någon orkar engagera sig :-) Tack!