Projekt 180L
Äntligen kom mitt efterlängtade akvarium, efter allt krångel. Det är ett Juwel Rio 180L, svart. Ikväll är det dags att fylla karet! Igår satte jag in en bakgrund (Juwel STR tror jag den heter) och idag har jag fyllt på sand och lagt i stenar + rötter. Det ska i två rötter till, men de får vänta tills jag fyllt på vatten, för de har jag knutit javaormbunkar på. Har fått hem en massa växter som ska planterar ikväll också, vi får se om allt får plats! På bilden ser ni hur det ser ut just nu (den vita stenen ska tynga ner en liten rot, så den kommer knappt synas sen).
/Sofia
Va skönt att du äntligen fått det! Det här projektet vill jag följa. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ja det är det! Kul att du följer :)
/Sofia
Fint!L ycka till!!!
Tack! :)
/Sofia
Hittills ser det jätte fint och spännande ut, men jag är nyfiken på vilka växter du köpt :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Följer!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Nu är jag så ledsen och arg att jag bara vill ge upp, för akvariet läcker. Såhär mycket otur har jag nog aldrig haft i hela mitt liv. Pappa vill försöka fylla i med silikon, utan att ta bort det gamla. Han är väldigt smart och duktig på det mesta som har med snickeri och liknande att göra, så jag litar på honom. Men vad tror ni, är det någon idé att försöka?
/Sofia
Vi har bestämt att byta det, samt kräva en ny bakgrund då denna blir förstörd..
/Sofia
Det var då en massa krångel du skulle få med de här! Vilka amatörer, ett läckande kar säljs ju bara inte. Gör inget med karet utan kräv ett nytt samt ersättning för plåster på såren!! Jag hoppas du får hela kittet gratis!
Men vilken otur! Som mimåne säger, låt det vara i skicket det är i nu, så att du kan byta och bli kompenserad för allt det här.
Vilken otur! Lycka till, verkligen!
Ja, jag tänker likadant. Pappa ska ringa dem imorgon och jag har bett honom att kräva kompensation för detta. När man köper nytt akvarium antar man ju att det är helt, så dumt nog kollade jag ju inte efter läckor innan jag började fixa i karet.. Jag är orolig över mina växter också, har betalat över 500kr för dem sammanlagt. De kom förra veckan då jag blivit GARANTERAD att akvariet skulle komma pga 2 tidigare strul med leveransen. Men det kom inte förrän igår. Så nu sitter jag med växter som jag inte kan plantera, vill inte plantera dem i mitt 250 liters då jag har algproblem där. Just nu ligger de i hinkar och mindre akvarier, men jag har inte plats att plantera dem..
/Sofia
Om de här växterna skulle bli dåliga så får de helt enkelt stå för den kostnaden också. Inget snack om den saken!
Vi har pratat med zoo.se och imorgon ska vi åka och byta karet! Jag kommer antagligen att använda mitt presentkort (som jag fick i ersättning), om jag inte får en dyrare bakgrund kommer jag nog att betala mellankostnaden för en BTN slimline. Vad tycker ni, den gråa eller rödaktiga? :) Den här gången tänker jag testfylla karet innan jag börjar fixa för att vara säker, haha.
/Sofia
Jag valde BTN och har ångrat mig. Svart plansch är snyggt och billigt! Då får du över pengar till en MASSA växter! :) Personligen hade jag annars valt grå BTN…
Fast jag kommer att få en 3D bakgrund gratis, vet dock inte om det blir den jag har eller en BTN. Gillar den svarta jag köpt, tror den skulle vara snygg mot växterna.. Men jag vet inte, jag tycker BTN är så fin! Oavsett vilken så blir det en 3D bakgrund, vill prova det ;)
/Sofia
I väntan på det nya karet kan jag ju berätta om växterna jag köpt (+ de jag tänkt använda från de andra karen), som du undrade mimåne! - Cryptocoryne crispatula var. balansae - Cryptocoryne wendtii "brun" - Javaormbunke - Flytormbunke (Ceratopteris cornuta) - Vattenspikblad - Vattenpest - Svärdsplanta - Hornsärv - Limnophila Sessiflora - Ludwiga repens - Nymphaea zenkeri "röd" - Bacopa crenata Ska se om jag hittar någon mer förgrundsväxt imorgon, alternativt köpa mer Cryptocoryne wendtii :)
/Sofia
Trevliga växter du fått tag på! En mycket ypperlig kombination för en uppstart!
Kul att höra! Ville gärna prova på lite nya växter och ha några som inte är helt gröna, vilket jag fick tag på. Jag känner mig nöjd med dem!
/Sofia
Och tur är väl det att man kan komplettera om man så vill senare :)
Nej fy vad surt! Men skönt att det löste sig!
Följer projektet :)
// Sofia
Vad skönt att de löste sig tillslut! Riktigt dåligt av butiken!
Ja, det har varit väldigt surt.. Har dock fått riktigt bra kompensationer av butiken, totalt 1250kr presentkort + att som ersättning för bakgrunden (som jag köpt för knappt 400kr) fick jag en BTN slimline (kostar 800kr). Det har helt klart blivit som plåster på såren! Kul att så många vill följa projektet :) Nu är det dags att börja plantera, såhär ser det ut hittills! (Det är inte lika mörkt vid stenarna egentligen, bilden luras lite).
/Sofia
väldigt fint, och vad bra att du fick ett helt akvarium till slut
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Nu har jag precis fyllt och planterat. Jag blev väldigt nöjd, gillar att det är så mycket växter. I förgrunden ser ni Pogestemon Helferi och Lilaeopsis Novaezelandiae som jag köpte igår, de är lite av en chansning, hoppas att de trivs! Bjuder på bättre bilder när vattnet klarnat upp lite ;)
/Sofia
vad fint
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Tack!
/Sofia
Ruskigt tjusigt kar 👍
Tack så mycket VSK!
/Sofia
Men vilket fint kar det blir till slut efter allt strulet. Sitter och är avundsjuk. Vill verkligen uppgradera mig. :P Det där kommer bli skitsnyggt när det "gottat till sig" en tid. :)
Grattis till slut!
Tack tack! :)
/Sofia
Så snyggt det blev! :) å va skönt att allt löste sig för dig!
Tack! Ja, det är skönt :)
/Sofia
Det blev riktigt fint 😍

Riktigt snyggt!
Tack så mycket! Vad glad jag blir att så många gillar det :)
/Sofia
Hur går det?
Det går ganska bra! Har haft lite problem med nitrit igår och idag, men det är under kontroll för tillfället. Ett platyyngel, 10 Kilfläcksrasboror, 2 äppelsnäckor och en del malaysiska sandsnäckor har fått flytta in och de verkar trivas bra! Växterna har det inte hänt så mycket med än så länge. ;)
/Sofia
Otocinclus.
Köp ett gäng (4-5 st) Otocinclus. De är riktigt duktiga med att håla rent från gröna alger.
Ancistrusmalar är också fenomenala på att hålla rent ett akvarium med nackdelen att dom kan äta tunnbladiga växter.
Jättefint akvarium!
Ottocinklus kan ju vara en lösning på alger, som #46 säger, men egentligen är det nog mer hållbart att ta reda på anledningen till algerna.
Göder du med något? Hur många timmar har du tänt i akvariet och hur stark belysning har du?
För få växter kan också vara en anledning till alger, men du ser ju ut att ha gott om växter så det är nog inte problemet. Det man vill uppnå är iallafall att växterna ska konkurrera ut algerna.
Tack för tipsen, jag ska fundera på de algätarna! #48 Jag har 2x45w och de är tända 10h om dagen. Som sagt så är den enda gödningen jag använt såna kulor man lägger i sanden.. Som du säger har jag ganska mycket växter, men det kanske behövs fler snabbväxande? Även om jag har en del av dem, men de har inte växt så mycket än.
/Sofia
Låter som många belysningstimmar och att växterna dessutom inte hunnit komma igång. Så småningom kommer de behöva näring, annars är det bara algerna som kan växa. Fler snabbväxare är såklart aldrig fel.
Gödningskulorna ska inte kunna gynna alger.
Följer, otroligt snyggt! :)
#50 Okej, nu har jag minskat timmarna till 8 per dygn, samt att jag kommer vara noga med att inte stänga av timern (för det gör jag ibland och har mer än 10h). Jag tar och åker in till djuraffären under veckan för att skaffa fler snabbväxande växter! Så kan jag passa på att köpa lite fisk också ;) #51 Vad bra. Då är det kanske belysningstimmarna som är boven. #52 Tack så mycket!
/Sofia
Jag har 6 timmar per dygn, har hört att det ska räcka och det funkar hos mig :)
Har även läst att det kan vara bra att ha det tänt i två omgångar per dag istället för en. Det ska gynna växterna, kommer dock inte ihåg hur, haha. Kan vara att växterna tar upp ljuset bättre om de får det i två korta perioder istället för en lång period, medan algerna fungerar tvärtom.
#54 Jag tar och provar det, det kan ju inte skada!
/Sofia
Jag har tänt mellan 07:00-11:00 / 16:00-22:00 = 10 timmar. Det kanske är för mycket men jag har inte haft problem med alger annat än lite i början vid varje nystartat kar - peppar, peppar.
#54 Vill minnas att JensW tipsade om "delade pass" i någon tråd…..
Akvarium är väldigt individuella och för mig fungerar också 10h bra, har heller inga algproblem. Man får prova sig fram :)
#56 Det är bra mot värmeutveckling i karet också!
Det verkar vara en bra idé att dela upp tiden, så jag kör på det ett tag!
/Sofia
Åh, så snyggt! Hoppas jag lyckas lika bra med mitt(bara 54l men ändå, kanske kan göra nåt mini version) när jag ska start om mitt i helgen:)
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
#60 Tack! Det tror jag säkert, det är jättekul att starta nytt kar ;)
/Sofia
#56 Kanske det :) Vet att jag själv har tipsat om det flera gånger tidigare, fick tips om det på zoopet för ett par år sedan när jag hade algproblem :)
Vad fint det blev med växterna!
Oj det har verkligen tagit sig med växterna! Kul!
Följer :) ser snyggt ut
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack så mycket hörni! Ja, växterna har helt klart kommit igång. Är fortfarande lite besviken över att det blivit alger på den fina bakgrunden, men med mängden växter jag har lär det inte synas så mycket av bakgrunden ändå framöver, haha ;) Har börjat gå i funderingar att odla guppys faktiskt, på en mer seriös nivå än att köpa några slöjguppys i djuraffären och slänga ner i ett kar(vilket jag ju gjort i detta karet, haha). Tänkte isåfall byta ut mitt 54 liters mot ett på runt 100 liter, gå med i SGS och införskaffa lite renodlade guppys (börjar isf med endast en stam/sort). Det kan ju vara kul att ha lite att pyssla med under vintern! Men vi får se, jag funderar fortfarande ;)
/Sofia
Det låter som ett roligt projekt! Jag tror man kan behöva många akvarium till det däremot, med tanke på hur sköra de kan vara så är nog ett karantänsakvarium måste, yngelakvarium, ett till jungfruhonor? Och förstås ett där hanar och honor går tillsammans. Vad tror du?
#71 Ja, det verkar kul! Det låter klokt vad du säger, jag ska absolut fråga på SGS innan jag börjar skaffa kar (för det känns som att det blir av, jag är väldigt sugen på detta!). Det enda jag tror att jag kanske skippar är ett yngelkar, så slipper det bli så många guppys så snabbt, men det går ju att skaffa sen om man känner att det behövs ;)
/Sofia
Tji fick du ;)
#74 Jodu 😃
/Sofia
Min lilla platyhane verkar inte riktigt veta vad han är, han försökte nämligen precis para sig med paletthonan… Haha! Får kanske skaffa lite damer av samma sort åt honom ;)
/Sofia
Jag har inte sett den här tråden tidigare men har nu tittat igenom =) Väldigt trevligt och spännande projekt du har och jag fastnade mycket för bakgrunderna, saknar min gamla men den började vittra sönder tyvärr. Mycket fina guppys har du också!
Jätte fint kar, jag har också precis startat ett nytt. Visst är det kul? kan sitta och bara kolla på det i timmar😎
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
#78 Tack så mycket Jens! Kul att du gillar mitt projekt, för jag är själv nöjd med det 🙂
#79 Tack! Ja, det allra bästa med akvarier är nog när man får starta ett nytt! Då får man släppa lös sin kreativitet 👍
/Sofia
Åh grattis till äggklasen! Hoppas det blir många vackra bebisar :)