Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2822 ggr
jwow
0

Fiskätande räkor

Var och införskaffade mig några räkor häromdagen - 5 Amano och 5 Crystal Red.
Igår hade jag sju tetror, men när jag kollade nu ikväll hade jag bara två stackars tetror kvar, såg också ett skelett liggandes på botten. :(

Därför undrar jag vad det är för jävla monster-räkor jag har tagit hem, jag köpte ju räkorna för att de skulle äta upp alger, inte mina små fiskar. :(

Såg också nu på kvällen att Amanoräkorna fått en svag röd färg och tyckte att det var lite konstigt, men det kanske beror på att de precis ätit upp fem fiskar.
Såg dessutom att monstren parade sig, så snart har jag väl hela akvariet fyllt! Hur lång tid tar det för äggen att kläckas - för visst lägger de väl ägg? :)

peppe_ing
2

Du behöver inte vara orolig att dina "amanomonster" förökar dig iallafall för dom behöver tydligen bräckvatten för det. Har aldrig hört eller märkt att amanoräkor ger sig på levande fiskar men däremot är dom snabba på att käka upp resterna när dom dött.

jwow
0

Jag tycker också att det verkar konstigt att räkorna skulle ge sig på levande fiskar, därför jag funderar på om det kanske inte ens är Amano. Kanske någon liknande sort som råkar vara en riktig jävla köttätare. :) 
Blev bara så chockad eftersom beståndet på tetrorna minskat med 5 under natten, det känns ju inte som att alla helt pang-poff bara ska ha dött liksom. Nu slog det mig dessutom att alla sju var levande imorse när de skulle få frukost. Så det är alltså under dagen som de har gått åt. :(

Cahira
1

Har du testat nitrit?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Jens]
0

jwow, skulle du kunna ta bilder på dina räkor så man verkligen kan se om det är 'monster-räkor' du har skaffat dig eller om det är något annat som t ex nitritchock i karet.

peppe_ing
2

Läst något om en annan räka som faktiskt ger sig på småfisk och efter lite googling så hittade jag macrobrachium. Kolla om det råkar vara sån du fått hem.

Mundis
1

Titta på deras klor, amanoräkor har alldeles för små klor för att kunna skada en levande tetra överhuvudtaget.

usvead
1

Jag har amanoräkor som bl.a. bor med neontetror. De simmar så glatt runt räkorna, så jag tror inte att amanos ger sig på levande fiskar.  

Däremot är amanoräkorna duktiga städare vilket är bra ifall någon fisk "trillar av pin" och man råkar vara borta några dagar.

jwow
0

Tack för svar!
Såg nu när jag vaknade att det var 4 tetror kvar, så det är "bara" tre som gått bort under gårdagen. 
Googlade den där räkan "macrobrachium" och sådana hoppas jag verkligen INTE att det är. Det var nog det äckligaste jag sett! Men det ska det nog inte vara, eller ja, hur lång tid tar det innan de får sådär långa klor? 
Jag kollade nära på en av Amano-invånarna och blev chockad över hur pass stora klor den hade, men det kanske varierar ganska mycket från räka till räka också. :) Det är iallafall inga 20 centimetersklor inte, haha! :)

Någon som har någon teori om varför de helt plötsligt blivit orangea/röda?

Mundis
1

Mina amanos har så små klor att de knappt går att se så jag tvivlar tyvärr på att det är amanoräkor du har.

usvead
1

#8 Vad det gäller amanoräkor så tror jag det beror på vad de äter. Äter de mycket vegetariskt (ex. alger/gröna tabletter/kokt broccoli/kokt zuccini) kan de tendera att dra lite åt det gröna, mera protein (ex. vipa chips/rött flingfoder/artemia etc.) åt det röda.

Är det amano du har så är det antagligen så att de tuggat på någon av dina döda fiskar = kött/protein.

Vissa tetror är precis som en del andra fiskarter sönderavlade, och kan tyvärr "kila vidare" tämligen omgående efter att man köpt de. Det behöver inte nödvändigtvis beror på att man har dåliga värden i akvariet, men det ska ju naturligtvis kollas så att man kan utesluta det.

MarHai
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har både Macrobrachium Assamense och amano. Båda äter döda djur och jag vet att Macrobrachium kan fånga småfisk, dock så har jag inte varit med om det själv.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

usvead
0

#11 Cool 😎 Blir de stora?

jwow
0

Får vänta och se vad som händer härefter, förhoppningsvis får jag ha kvar de få Tetrorna som inte blivit uppätna än. Känns dock väldigt trist att inte ha så pass många som de själva vill vara. Men om det är så att jag har fiskätande räkor, så vill jag ju knappast köpa fler Tetror som bara blir mat. 
Och om färgen beror på kosten så är det väl inte så konstigt att de är orangea. De både äter fiskarna och fiskarnas röda flingfoder. :)

[Tinitusan]
0

min första tanke var oxå en macro räka av ngt slag, men tror mer att tetrorna dött av ngt annat o räkorna bara äter upp resterna, som de ska göra för att hålla efter karet, har du kollat nitrit som ngn ovan frågade om?