Projekt 50l Walstad!
Hej hopp!
Jag ska ge mig på ett Walstad projekt med mitt 50l liters kar, som jag har läääängtat😃. Jag har ingen aning om hur detta kommer att gå, det kan gå käpp rätt åt… ja ni vet. Men förhoppningsvis går det bra😊 Vi får väll se!
Jag har läst på om Walstadmetoden ett tag nu så tror jag är redo för mitt lilla projekt. Tack vare alla snälla personer här på iFokus som har svarat på alla mina miljoner frågor har jag nu lärt mig jätte mycket, tusen tack!👍
Ni får jätte gärna komma med tips, synpunkter eller ja vad ni nu vill😃
Kul! Kommer följa. 🙂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ska bli kul att följa. Lycka till! :-)
Vilka växter planerar du att ha?:-)
4# Vad kul, tack🙂 Har inte planerat alla växterna än men vill i alla fall ha vallisinera, hygrophila, svärdplanta och nån flytväxt. Du får jätte gärna komma med förslag på andra växter. Vill gärna ha enkla och snabbväxande växter👍
Ursäkta för dom dåliga bilderna, har tyvärr bara min mobil att fota med i nuläget.
Vad intressant. Bra att du dokumenterar så grundligt för oss som kanske också vill ha ett liknande kar ;D
Bara ös på med bilder. Riktigt kul att följa.
10# Så bra att du gillar det🙂
Vad kul att ni tycker det är lika kul med bilder som jag tycker😃Det synd att kvalitén är så dålig men hoppas ni står ut!
Skitsnyggt! Ska du ha pump i också?
Åå tack🙂 Japp ska ha i en liten innerpump utan filtermassa, så att pumpen får vattnet att cirkulera men utan filterfunktion.👍
Ser jätte bra ut. Tänkte själv göra om några kar till walstad så fort snäckorna blivit lite större. :)
17# tack🙂 Vad roligt gör det, det är verkligen super kul att fixa och dona såhär😃
Det är roligt att läsa om alla stegen och titta på bilderna, följer tråden! :)
Oj vad kul! En till Walstadtråd att följa :)
Jag vill följa!
När har du tänkt planterar? Ett tips är att skynda på med planteringen eftersom du redan fyllt på med vatten för annars är risken för algblomning stor.
19# Vad kul att du tycker det🙂
20# Ja visst är det skoj med massa walstadstrådar😃
21# Vad skoj att du vill följa!🙂
Jag planterade igår kväll (alltså samma dag som jag fyllde på vattnet) så hoppas det var snabbt nog🙂 Hann inte uppdatera mer igår men ska genast göra det med bilder och text ikväll när jag kommer hem😃
Ha det bra sålänge😃
Då var det inget, trodde att du skulle plantera senare typ nästa vecka :D. Tror det kommer bli superfint. Själv har jag två Walstad och alla fungerar super :D. Verkligen ett lätt sätt att ha akvarium!
24# Japp jag åkte till djuraffären igår och köpte med mig lite växter som sagt så att jag så snabbt som möjligt skulle kunna plantera👍 Jag hoppas verkligen att det kommer fungera och gå bra, är mest orolig för att vattnet där jag bor är så mjukt, vilket tydligen kan ha massa hemska bieffekter🤔 Vad kul att det går bra med dina walstads kar, ja det verkar vara himmla bra om man får alla värden på plats och så😃
Roligt att läsa att folk verkar så nöjda med sina walstad. :) Jag fick min sambo att cykla å köpa eldorados jord i dag, så jag ska sätta igång snart. Fortsätt att inspirera oss med massa bilder! :)
Hej! Tycker det är dags för lite uppdatering såhär framåt kvällen😃
Igår fyllde jag upp med vatten i karet. Fick lägga några stenar som tyngder på roten för att den inte ska flyta upp, antar att dom får ligga kvar där ett bra tag. Sedan blev det att åka till djuraffären och införskaffa några växter, ska dock köpa mer på torsdag. Sedan var det bara att plantera dom med viss försiktighet så att ingen jord virvlade upp.
Växter som nu är planterade i karet är:
~Anubias
~Hornsäv
~Någon liten röd-grön "fläckig" svärdplanta av något slag
~Bacopa amplexicalius
~Echindorus bleheri
Ska ju som sagt köpa mera växter på torsdag då en ny leverans komer till djuraffären👍
Lägger upp lite bilder på karet nu när några växter är i🙂
Ber igen om ursäkt för så dåliga bilder, växterna förtjänar mycket bättre bilder då man inte ser hur vackra dom verkligen är!
Kommer bomba med lite bilder nu!
Ha det bra!😃
Vill bara tillägga att det ska på ett lock på akvariet också. Men har hänt något så lysröret funkar inte för tillfället men ska fixa det snart. Så ska så snart som möjligt på ett lock med belysning i😃
Tänkte uppdadera lite🙂
Jag har lite mera växter i nu och det ska i ännu mer så småningom👍
Växter som nu är planterade i karet är:
~Anubias
~Hornsäv
~Någon liten röd-grön "fläckig" svärdplanta av något slag
~Bacopa amplexicalius
~Echindorus bleheri
~Vattenpest
~Hygrophilla polyserma
~nomaphila stricta fleur
Såhär ser akvariet ut nu när locket som jag fixat är på😃 Ingen bra bild like usual 🤪

Bravo!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Allt är bra annars, ingen nitrit eller nitrat. Och hårdheten på vattnet ökar sakta men säkert tack vare dom krossade snäckskalen🙂
Det har fått flytta in en fisk också, en ottocinclus.Han är så sööt😊 Han verkar trivas och simmar runt och städar så fint så😃 Om han fortsätter att må bra och om värdena visar bra ska han få 2 kompisar om några dagar👍
Ska bomba med bilder imon då jag inte hinner det idag, ha det bra sålänge!🙂
Tackvare din fantastiska hjälp lajvkrattan😉
Vad har du för belysning? :)
39# Jag vet inte riktigt vad lysröret heter, men det är i alla fall ett lysrör som ska vara bra för växterna🙂
Vet inte om det är jag som snurrig nu men fisken på bilden är väl ingen Otocinclus utan en Siamesisk algätare?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

#45 Det var min första tanke också. Sötisen verkar inte ha en otocinclus-mun så det skulle kunna vara en siames.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Japp, det är en siamesisk algätare. Sweetbebban, jag föreslår att du klagar och kräver pengarna tillbaka. Nog för att sötisen är söt men hen kommer snart växa ur ditt akvarium. Jag är ledsen.😕
Vilken otroligt dålig butik som säljer fiskar under heeelt fel namn, herregud! Håller med #47.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Helt klart en siamesisk algätare, utan tvekan.
Väldigt tråkigt att butiken sålde denna som en otocinclus. Även om denna är söt så behöver den ett dubbelt så stort kar för att trivas. Jag skulle råda dig att åka tillbaka med fisken till djurbutiken innan du fäster dig alldeles för mycket vid den. Be om pengarna tillbaka eller få en riktig otocinclus.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej!
Oj oj, ja ni har helt rätt nu när jag undersökt saken är sötisen som jag trodde var en Ottos i själva verket en siamesisk algätare☝️
Dock köpte jag inte honom nyligen i affären så varken jag eller dom i affären kommer ihåg om det var jag som var helt snurrig och på något sätt blandat ihop fiskarna och faktiskt köpte en siamesisk algätare, eller om det var dom som håvade upp fel sort. Så det är inte akvariebutiken som ska få skulden. Eftersom jag hade ett 220l akvarie igång innan så hade jag han där och köpte honom för ett ganska bra tag sedan, innan jag la ned det stora karet alltså. När jag la ned det stora karet var han med några andra fiskar i ett annat kar och nu har han fått flytta till detta karet. Jag la ned det stora akvariet eftersom pumpen läckte. Så då fick det brytas upp parkettgolv och hållas på för ANDRA gången! Därför tänkte jag lägga ned akvariehobbyn men så blev det inte riktigt. Efter ett tag kunde jag inte hålla mig borta så jag startade upp detta Walstads karet. Men ska eventuellt starta upp det stora karet igen så när han växt ur detta karet kan han förhoppningsvis få flytta till ett större. Hoppas i alla fall på det, så ingen panik han är ju inte så stor än.
Hoppas ni förstått hur det ligger till så det inte blir några missförstånd🙂
Men tack i alla fall för upplysningen så jag vet att han i framtiden kommer behöva ett större kar, och som sagt så hoppas jag att mitt stora kar kan sättas igång igen så att han kan få flytta dit😃
Känns som om detta blev ett långt inlägg men hoppas allt blev lite klarare i alla fall. Tack!🙂
Tänkte passa på att uppdatera lite också!🙂
Jag var nämligen och köpte tre riktiga ottosar idag, och jag är nu 100% säker på att detta är ottosar👍 Så dom kommer i alla fall inte växa ur akvariet. Dom är lika söta som den siamesiska algätare😊 Dom tre småttingarna och den "stora" värkar tycka om varandra. Ottosarna följer efter den siamesiska algätaren och dom simmar tillsammans alla fyra och städar i karet. Känns som en liten städpatrull där den stora är bossen😉
Passade även på att köpa en ny växt, det blev en röd Alternanthera cardinalias. Den passar fint i karet, skulle vilja ha lite vallisinera och eventuellt byta ut nån växt mot svärdplantor och lite så. Är inte helt nöjd än då jag även vill ha i flytväxter och så. Men ska se om jag hittar det jag vill ha och förhoppningsvis blir det nästan som jag vill ha det i slutändan!😃
Kollade även vattnet idag, det ser bra ut med hårdheten på vattnet då den höjts ytterligare något, även Ph har höjts lite grann. Dock är det lite nitrit och nitrat i vattnet nu men väntade mig inget annat nu när lite fiskar fått flytta in. Jag ska avvakta och se för en så länge värkar inte fiskarna må dåligt av det. Förhoppningsvis går nitritvågen ned. Det är ju lite svajigt såhär i nystartade kar. Men jag ska som sagt avvakta och se så får vi väll se vad som händer, tänker i alla fall inte släppa i mer firrar förres nitriten har försvunnit.
Tänkte bomba med lite bilder på karet och dom nya invånarna, hopas ni har överseende med dom som vanligt dåliga bilderna. Ha det bra så länge!😃
Hej Jag är ny här och ska starta upp ett 300l kar när jag läst alla trådar ;) Walstad är nytt för mig, har inte haft akvarium igång på 20-25 år, men tycker det låter mkt intressant. Hur har det gått sen detta inlägg? eller kan man hitta en forts någon stans?
Finns flera trådar om walstadakvarier här inne. Har du testat sökfunktionen? Den är super! :)
någon som visste vad för växt det var i #31, blev väldigt sugen på en till ett av mina kar nu😎