Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2934 ggr
[Quasadin]
0

Svamp kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nyss köpt en ancitrus mal, till min kampfiskhane.. Och märker 2 dagar efteråt att vattnet är grumligt och att han har nå vitt på fenorna!?

mimåne
0

Det var en väldigt fin Kampfisk hane det där! Mycket vackra färger.

Men nu till ämnet.. Vitt ludd tyder på svamp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hildaamma
0

Det är svamp, tycker du ska gå och lämna tillbaka honom där du köpte honom från. Svamp kan vara svårt att bota och kan smitta vissa andra fiskar. Vet inte riktigt hur det är med malar men för säkerhets skulle jag så länge plocka bort kampfisken och lägga han i en skål eller om ni har ett litet akvarium bara så malen inte blir smittad.

HeidiH
0

Men enligt trådskaparen var det malen som ställde till det? Eller tycks ha ställt till det iaf.. Svårt att tro att malen gör vattnet grumligt.. om det inte var väldigt smutsigt på botten eller så o den rör upp det? Finns medicin mot svamp.

[Quasadin]
0

Luddet är borta för tillfället, böt ut ca 80% igår, böt även ut växten, mot 2 växter, istället för 1. Och stoppade i utterst lite extra salt i detta vatten. Hade igång syrepumpen hela natten, vilket jag inte brukar ha, då jag inte kan sova. Ser inga vita tussar eller liknande nu, tyvärr så kan jag inte sära på dom för tillfället. Men ska köpa hem svampmedicin under dagen :)

[Quasadin]
0

Så ser han ut nu, ska även försöka få han till att röra sig mer :-)

[Quasadin]
0

Bild

[Quasadin]
0
[Quasadin]
0
[Quasadin]
0
HeidiH
0

Fina fisken!

[Jens]
0

Verkligen fin hane du har fått tag i ! Är allt bra nu i karet eller håller fortfarande på med behandllingen?

[Quasadin]
0

Ringde och rådfrågade affären idag, och dom sa att om de kom tillbaka skulle jag behandla. Men håller dom under uppsikt hela tiden, mina fina firrar :D Stoppade även en spegel framför akvariet idag för att han skulle få lite motion, då jag tror han får för lite motion, har även bytt allt vatten 1 gång i veckan, vilket man heller inte ska göra. Riktigt besatt av mina bebisar :-)

[Jens]
0

Hehe, inte ska man byta allt vatten på en gång för då blir det påfrestningar men det visste du ju. Hoppas det har löst sig i alla fall.

usvead
0

I sensomras fick min Sixten svamp på fenorna bak. Från att ha varit en otroligt varm sommar - där doppvärmarna varit helt avslagna - så sjönk temperaturen ganska så hastigt. Den hastiga temperatursvängningen var troligtvis orsaken till hans svampangrepp.

Efter ett antal separata ektozon saltbad och höjning av temp. i karet till 27 så blev han bra. Bytte 1/3 dels vatten varje vecka som förut, och eftersom han gick ensam så tillsatte jag  lite akvariesalt vid varje byte.

[Quasadin]
0

Min doppvärmare verkar krångla lite, märkte jag i morse, brukar ha kring 25 grader, och när jag vaknade var det 28 grader + att den fortfarande var på och värmde.. Så får hålla koll på tempen nu också, men det verkar ha försvunnit hursom :)

[Quasadin]
0

Här reagerar han på spegeln :))