Näring växtakvarium?
Hej! Har beställt en stor mängd växter och vill hålla dem i liv, frågan är vad som behövs? Har googlat lite men det står massa olika åsikter och tankar om detta. Jag har inte CO2 och har beställt växter som har låga krav på intag av detta, men vad mer behövs? Ska jag tillföra något till sanden eller hälla i flytande näring? Vad har ni bäst erfarenhet av?
Tacksam för svar:)
JBLs växtkulor är riktigt bra om man inte kör Co2 . Jag kör dessa själv och kan rekommendera dem varmt.
Vilken näring du behöver beror också på hur mycket ljus de kommer få. Med mer ljus krävs mer näring. Hur ser det ut på den fronten?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Pmdd. Billigaste och bästa du kan ha.
Pmdd är kanon oavsett vad för växter du har. Näringskulor i sanden KAN orsaka alger då det är mycket lättare att råka överdosera dessa.
// Sofia
Finns det något preparat som är likvärdigt PMDD, och som är färdigblandat?

Jag läste någonstans att det är väldigt få växter som tar upp näring direkt ur vattnet. Så flytande näring var sådär meningsfullt… Men allmänt är ju PMDD bra. Men det ändrar andra värden i vattnet eller är det ren flytande näring? Blev lite fundersam. Kan ju vara osant detta att få växter ta upp näring direlt ur vattnet…
Med tanke på hur de flesta växter reagerar på pmdd skulle jag tro att påståendet du hört inte är så sant.

Jag provade PMDD i mitt förra akvarium men märkte tyvärr ingenting. Hade en del alger jag vill få väck. Men läst nu at del har både dubbel o trippel dos.. Jag bara funderade lite kring det hela! :)
Tack för hjälp! Har aldrig riktigt förstått vad PMDD är? Är det flera olika eller en flaska man beställer? Hur vet man hur mycket man behöver beställa?
#9 det är typ pulver man får blanda med vatten själv, som jag fattat det. några olika ämnen som ska blandas separat från varandra, vad jag förstår så kan man inte blanda allt i samma flaska.
Allt står på t ex haack.se/pmdd
Vissa växter tar mer från rötterna och andra direkt genom "resten" av växtmassan. Så olika krav finns det från växt till växt vad jag har förstått det.
Jag har provat lite olika genom åren. Återkommer alltid till PMDD. Det är både bäst och billigast.
Periodvis har jag kört Easycarbo, funkar finfint ihop med PMDD. Oftast är jag för lat för att orka använda EC dock. (Det ska doseras dagligen, helst på ungefär samma tid)