Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 5233 ggr
Dumpuck
0

Helena snäckor

Skrivet från mobil Igår köpte jag tre stycken Helena snäckor, de kom ner i akvariet inom en timme efter köpet gjorts. Men flera timmar efter så ligger de på samma ställe, inte en millimeter åt ett annat håll. Tänkte att jag avvaktar och ser. Idag ligger ena snäckan på ett annat ställe men ändå väldigt nära det ursprungliga den är också rättvänd, de andra två är helt orörliga och ligger dessutom inte rätt. Vilket de inte gjorde igår heller. Jag vet inte om det är en fisk som knuffat till den ena eller om den faktiskt rört sig, ringde djur affären och frågade och de bad mig ha is i magen. Jag själv vet att minst en levde då den satt på filtret i butiken, de andra två var på botten så de vet jag inget om egentligen. Hade de inte rört sig fram tills på tisdag så ska ett byte göras, vad tror ni det är? Kan säga att detta är mina absolut första snäckor!

Naiz
0

Dom jag köpte började röra på sej inom några min från att jag stoppade ner dom. Så någon erfarenhet om att dom inte rör sej har jag inte tyvärr.

Dumpuck
0

#1 Hm, okej. Som sagt så har en rört sig men jag vet inte om det är själva snäckan eller om det är någon fisk som knuffat till den. De andra två är orörda och jag ser ingenting i dom, ser bara tillsynes tomma skal.

rosdahl22
0

Ta upp skalen och se om där är något i dem.

Om skalen är tomma så gå tillbaka med dem till butiken och uppvisa kvitto och säga att du vill ha nya.

Sarah E
0

Jag gissar att skalen är tomma. Be att få två nya.

Mundis
0

Ungefär samma sak hände mig. Snäckan levde i butiken och butiksbiträdet stoppade snäckan i en påse (med onödigt lite vatten). När jag kom hem la jag snäckan i akvariet. Den den hamnade uppochner, rörde sig lite och blev sedan stilla. Efter några dagar började de andra fiskarna äta på den och sedan var det bara skalet kvar. Jag gissar att den inte klarade flytten. Det var en zebrasnäcka.

Naiz
0

#2 det syns tydligt om det finns nåt i skalet eller inte, ser det tomt ut så finns inget djur däri. Gör som dom andra säger, gå tillbaka och kräv nya :)

Dumpuck
0

Hm, får ringa de i morgon igen och säga det. För i alla fall två av de ser ut att vara tomma, de skulle få in nya på tisdag.

[Tinitusan]
0

har du koll på om akvariet har rätt förutsättningar vad gäller temp etc? vissa snäckor går lätt i dvala om det tex är för kallt! men om du har kollat allt sådant så tror jag nog de andra har rätt o hakar på deras förslag att lämna tillbaka o kräva nya!

sauk1
2

Jag har sett butiker som tror att snäckorna klarar sig själva utan mat. Har legat massor av tomma helena-skal på botten.

Dumpuck
0

Åkte tillbaka idag med mina tre snäckor, kollade även i dom själv och det vad jag såg så var det två tomma skal och en eventuellt död snäcka.
Fick byta de två tomma skalen men personalen tyckte jag skulle ta hem den tredje snäckan då den kan vara levande trots att den ej rört sig på tre dagar.
Sagt och gjort, åkte hem och la ner snäckorna i ett annat akvarium denna gång. Den som varit orörlig i tre dagar fick plötsligt en väldig fart och åker nu runt i det akvariet - känns bra!

Sarah E
0

Så bra att de verkar trivas då! Men lustigt att den plötsligt fick sån fart, måste vara något med vattnet då som den inte gillade.