Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 2514 ggr
HeidiH
0

Blanda svärdbärare?

Har i mitt nystartade akvarie tre st vackra orange/röda svärdbärare. De har redan ynglat av sig lite. Återstår att se om några klarar sig. Men jag funderar.. De är fina, men är lite sugen på ngn annan typ av svärdbärare oxå. Tex röd med prickar, som jag tyvärr glömt vad de kallas.Eller någon annan fin färg, har nog inte koll på alla. Är det dumt att blanda färger så? Med tiden kommer jag ju kanske behöva sälja/skänka bort avkommor. Är det bäst då att hålla de så "rena" som möjligt färgmässigt?

[Jens]
0

Jag tror inte det är någon fara alls att korsa svärdbärare med andra svärdbärare men de tappar naturligtvis sitt ursprungsnamn. Det kommer bli avkommor som inte har något speciellt namn så mitt råd skulle vara att ha dem separat och 'rena' i sin avkomma.

HeidiH
0

Ja jag misstänkteatt det var det bästa! :) Hade nog inte valt denna förg om jag inte fått hanen gratis. Fast de är fina! Riktigt pigga orange färgklickar! Men då har jag en orsak att skaffa fler akvarier.. :) Sugen på gröna oxå. Tänker att det är lite lättare att ge bort till tex zoo-affärer om de är "rena"

[Jens]
0

Gröna är ju riktigt snygga!

HeidiH
1

Ja jag tycker verkligen det! Lutar åt att slänga ut tv o tvbänk här hemma o ställa två akvarier som rumsavdelare. Grejen är att det är fönster mitt emot så att säga. Men går väl att ha nerdraget. Ingen vidare utsikt ändå. Har 190 cm långt utrymme och kan ha ca 50 cm bredd. Höjd "obegränsat". Ett av akvarierna kunde det få gå gröna svärdbärare i..Men låångt kvar till dess :)

[Jens]
0

Här är en som har mixat en svärdbärare med molly. Om den är fin eller inte ? Jag vet inte för jag gillar de svärdbärare som verkligen kallar sig svärdbärare från början.

http://www.ekkwill.com/ekkwill_1996_29178081.jpg

HeidiH
0

Åh..nu kan jag ju inte se bilderna på min telefon.. :( Kollade lite på zoopet.. Undrar lite vad för svärdbärare jag eg har, man vet ju inte exakt vad man köper egentligen.. Honorna har båda svart upptill o nertill på sjärtfenan, som tuxedoplaty. Är det det vanliga? Hanens svärd är svart, men det tycks ju vara vanligt. De är orange mer än röda i färgen.

[Jens]
0
[Jens]
0

ahh, nertill på stjärtfenan skriver du.. det är inte Xiphophorus helleri ML Svart men jag vet inte vad den skulle kunna heta fast jag tror dock den är ganska så vanlig. Du får visa en bild på den någon gång.

HeidiH
0

Hur lägger jag ut bild? Måste ha dme på nån nätsida först antar jag?

Juniorochjag
0

Har själv svärdbärare tillsammans med lite andra fiskar och jag tror absolut inte det är någon som helst fara att korsa färger… Om någon är intresserad skänker jag själv bl.a. Tre mosaik guramis ni kan kolla in mer om det på tråden " skänker fiskar !!"

[Jens]
0

Jag kan bara hålla med att det inte är någon fara att korsa färger men desto svårare med att sälja dem för de har sina 'namn'. Det finns korsningar som är giltiga i dagens läge och de finns de som inte är det.

HeidiH
0

Tänk dig den stjärten på honorna, och rena orangea i färgen. Och såklart "svärdlöst". Hanens svärd är delvis svart. Men honorna har dessa svarta linger uppe och nere på stjärten. Inte hittat nån bild faktiskt på svärdbärare med det, lustigt nog.

HeidiH
0

Och jag tror heller inte att det är "farligt" att blanda dem, men är mest intresserad av om det är totalt tabu, önskavärt eller ej…. Men förstår att det såklart är bra att hålla dem "rena" i färgerna..

[Jens]
0

#14 Jag tror det är en vanligt förekommande svärdbärare som du har. Det står inga namn på dem i butiken du köpte dem ifrån? Eller stod det bara svärdbärare?

HeidiH
0

Jag tror oxåatt de är vanliga, så vanliga att ingenbryr sig att fota dem ;) Jag sade att jag ville ha svärdbärare och att hanen var orange o då visade han de här o plockade upp två honor, jag kom mig aldrig för att läsa på akvariet om jag ska vara ärlig…

[Jens]
0

🙂

HeidiH
0
HeidiH
0
HeidiH
0

Försöker lägga upp en bild men går visst inte så bra :)

[Jens]
0

Näe =)