Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 7527 ggr
_Noraa_
0

Köpa kampfisk

Hej, Igår fick jag för mig att skaffa en fisk. Okunnig som jag är så tänkte jag på en Guldfisk i en klassisk guldfiskskål. Läste på lite och insåg att en Guldfisk är ganska stor och nu är jag lite inne på att skaffa en Kampfisk. Så min fråga är om man kan ha en Kampfisk hane i en guldfiskskål eller om det måste vara större än så. Vad äter en Kampfisk och vad behöver man köpa till den? Hur inreder man akvariet på nästa sätt och kan den bli sjuk? Om en guldfiskskål inte passar vad ska jag ha för akvarie istället?(har relativt lite plats och vill endast ha en fisk). Om jag ska ha en Kampfisk, vad behöver jag till och vad kostar allt? Tack på förhand

Lilolizeit
6

Hej! Va bra att du läser på innan du skaffar fisk, det gör en alltid glad, Jag skulle rekommendera att du köper ett nano till en Kampfisk, ett ca 30 liters. Köper du ett nytt så brukar doppvärmare, filter och lampa ingå. I övrig är det sand/grus och växter som behövs. Mycket växter är uppskattat och bra för vattenkvalitén. Nano Akvarium kan variera rätt mycket i pris, något av de billigare är aquael shrimpset 30, som i butiker brukar ligga på ca 700kr.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Udoon]
1

som #1 säger, köp ett riktigt akvarium istället, men får egentligen inte ha fisk i skål.

tänk på att köpa riktiga växter och inte plast, låtsasväxter gör noll nytta för vattenkvaliten, och ju mindre akvarium desto lättare att man får dåliga vattenvärden. här på iFokus finns det en bra artikel om just växter, läs gärna på om växterna också och köp snabbväxande lätta växter så slipper du att dom tynar bort.

kampfisk kan vara lite pippliga med maten, vet att många vägrar äta vanligt flingfoder, utan vill bara ha levandefoder. dom jag har haft har det inte varit någon fara med, men det är bra att veta om.

förutom det som brukar följa med i akvariepaket (filter, lampa, i dom flesta fall doppvärmare) så behövs ju en håv, slamsug, hink till vattenbytan, eventuellt vattenberedningsmedel (typ aquasafe, binder ämnen som klor och liknande som fisken annars kan ta skada av). nåt annat som är väldans bra är bakteriekultur, får igång karet snabbare med det.

_Noraa_
0

#1 vad är skillnaden på ett Nano Akvarium och ett vanligt?? #2 om den inte äter flingfoder, var får man tag i levandefoder då?

[Udoon]
1

#3 nanoakvarium är små akvarium, oftast på mellan ca 20-40 liter, vanliga akvarium är dom som är större än det, typ.

levande foder finns oftast att köpa i djuraffären, köper du levande mygg så tänk på att sila dom innan för det är inte bra om vattnet från deras påse hamnar i akvariet.  det går även att kläcka egna små olika kryp att ge, men det har inte jag testat.

Ehal
4

Nanoakvarium säljs ofta för billig peng på blocket och liknande. 

Mitt råd är dock att du fungerar på hur stort akvarium du kan få plats med, och köper ett så stort som möjligt. Det är lättare få balans i ett större akvarium än ett litet, och ffa som nybörjare är det lätt att övermata. Vilket får ganska stora effekter i ett nano men mindre i ett större. 

Så har du plats för t ex ett 40 - 50 - 60 liters (de finns att köpa kompletta, 56 l komplett har nästan alla affärer i paket) så skaffa ett sånt. Det är mer lättskött, det är roligare för fisken/fiskarna och dessutom är det ofta så att man vill ha nån mer fisk efter ett tag ;)

_Noraa_
0

#5 jag kollade på både blocket och tadera om någon sållde ett i göteborgstrakten men hittade inget. Såg att man kunde köpa ett 30 liters nano på hornbach för ca 700 kr. Där ingick dock bara filter och blysning. Men måste man ha doppvärmare osv eller klarar de sig på rumstemperatur?

-Cissi-
1

# 6 Nu vet jag inte exakt var du bor i göteborg men på hissingen finns en affär som heter herkules zoo där säljer dom aquaels 30l shrimpsett för 500kr sisst jag var inne.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

_Noraa_
0

#7 Jag skulle nog kunna ta mig dit även om jag bor en bit bort. Är det endast akvariet som ingår eller är det filter osv med? Vad ska man ha för växter som passar en Kampfisk? Var köper man en Kampfisk, funkar djuraffär eller ska man köpa av privata uppfödningar? Vad kostar en Kampfisk?

Ehal
1

Växter så välj snabbväxande växter som passar i nanokar. De kan hjälpa dig i butiken med att välja växter. Sen rekommenderar jag faktiskt att ha flytande filtermedia eller liknande i vid en uppstart för Kampfisk

Kampfisk kan du köpa i nästan varenda affär som säljer fisk. Kolla så de har starka färger och verkar pigga (tänk dock på att Kampfisk ofta är en ganska stillsam fisk, men de ska inte verka slöa för det) samt att de har fina fenor, inte naggade/trasiga/korta. Kampfiskar brukar kosta kring hundralappen, med lite variation uppåt och neråt. Stod och tittade på en jättefin hane för några dagar sen, den tog de 89 kr för. 

Fråga vad den ätit för mat i affären, och köp med lite sådan mat. Du kan byta senare om du vill men i början är det bäst att mata med det den fått innan och är van med. Mata LITE i början, några flingor per dag räcker gott och väl. Matar du för mycket riskerar du att vattnet blir dåligt. 

Doppvärmare så det beror lite på hur varmt eller kallt du har i rummet där karet ska stå. Mina nanokar har inte behövt tillskottsvärme när de varit av typen med heltäckande lock, då blir det varmt nog av lampan (såpass att jag fick borra massa hål för att få ner värmen). Termometer MÅSTE du däremot ha, för att veta hur varmt/kallt det är. 

I de kompletta seten brukar allt ingå utom termometer, det är liksom inbyggd allt i ett (filter, pump, värmare)

_Noraa_
0

Har alltid trott att ha ett akverium bara är att hälla i vatten och lite fisk och växter men har nu insett att det verkar ganska krångligt att starta ett akvrium. Hur startar man ett akvarium, hur lång tid tar det? Har även hört att det ska vara igång eller vad man nu ska säga utan fisk ett tag(hur länge?) Hur varmt vatten ska man ha till Kampfisk? Behövs doppvärme om man har ca 21 grader i huset?

Ehal
1

Det är när man satt sig in i det litegrann inte så komplicerat. Däremot är det ganska komplicerat att försöka rätta till misstag, så bättre läsa på först =)

Nej karet behöver inte vara igång utan fisk ett tag, faktum är att det behövs fiskbajs och matrester  för att filtret ska få nåt att skapa nyttiga bakterier med. 

Idag finns det flytande filtermedia och andra "startkulturer" som snabbar på övergången från kranvatten till akvarievatten så att säga, det gör att man kan lägga i fisk snabbare. 

Så, under förutsättning att du köper allt du behöver på samma gång, så kan du om du vill köpa fisken samtidigt och göra allt klart samma dag. Kampfiskar är sk labyrintfiskar, och kan gå upp till ytan och andas och är därför inte lika beroende av syresatt vatten som icke-labyrintfiskar. Dvs du kan ha din Kampfisk i påsen ganska länge (särskilt om man pyst i syre i påsen), eller öppna påsen (så luften kommer åt ytan) och sätta påsen i en tom hink medan du fixar till akvariet. 

Lite förenklat så du sköljer det grus du ska använda tills vattnet är klart. Sen lägger du i gruset i botten. Fyller på med kranvatten till ca hälften. Planterar dina växter där du vill ha dem genom att sticka ner rötterna i gruset. Samtidigt placerar du ner ev stenar eller liknande du vill ha i karet om du vill ha sådana. Sen fyller du på mer vatten, häll på ett litet fat på botten så åker inte gruset runt. Häll i filtermedia/uppstartskultur, slå på pumpen och doppvärmaren osv och låt allt gå tills vattnet inte är grumligt och (viktigt) temperaturen är stabil (dvs ligger stilla). 
Sen kan du börja koppa i fisken försiktigt.

Om du har ett stängt kar behöver du ev inte doppvärmare, men med ett öppet behöver du nog garanterat det. Mitt tips är att köp en doppvärmare om det inte följer med, det är inte många kronor det handlar om.

Och igen - det vanligaste misstaget med nystartade akvarium är att mata för mycket och att sätta i för mycket fisk på en gång. Så tänk på matningen och gör som ovan så ska det nog gå bra. Det kan vara en ide att köpa ett nitrittest (dropptest) om du vill vara säker. Eller så börjar du med en annan liten fisk av billigare slag under uppstarten, ifall det går åt skogen. 

Det kommer gå bra ska du se, du frågar ju först och gör sen - då brukar det bli fint. Om fisken verkar må dåligt så byter du några liter (ca 5 l) vatten försiktigt.

[Udoon]
1

det finns en bra uppstartsguide här på iFokus. angående växter, tänk på att ta upp dom ur krukan och ta bort luddet, och att läsa på lite innan då inte alla växter vill bli planterade likadant. till exempel så tynar en del växter bort eller ruttnar om man planterar dom i gruset, då dom vill sitta på en rot eller sten istället.

det är lite småpul med akvarium, så läs på noga, lyssna inte så mycket på dom i djuraffärerna (deras uppgift är att sälja, ocftast kan dom inte mycket om fisk eller rent av ljuger). man kan tycka att "det är ju bara en fisk" men det är ju ett litet liv det med, blir så ledsen när folk gör massor med dumt så att djuren dör bara för att dom inte läst på😢

_Noraa_
0

#11 så fisken klarar att sitta i plastpåse Aller vad man nu hämtar fisken i i typ en halvtimme eller mer då jag kommer att vara tvungen att ta bussen efter skolan å köpa den. Behöver man ha något medel i vattnet eller bara rent kranvatten? Vilket bottenmaterial passar och var köper man det?

emmej62
1

#13 Om du har egen brunn så kan det vara ett alternativ att köpa vattenberedningsmedel för säkerhetens skull, men i regel så går det bra att inte använda något liknande preparat.

[Udoon]
0

#13 på botten kan man ha massor med olika, vet att många använder julas eller biltemas blästersand, men det finns olika sorts grus också, oftast så har djuraffären det  också.

Ehal
1

Ja den klarar utan problem en halvtimme i plastpåse. Men ska du åka buss bör du nog köpa alla sakerna först, och fisk nästa dag eller så. Lär bli svårt bära allt samtidigt. 

Du bör ha någon slags vattenberedning, jag föredrar flytande filtermedia vid uppstart, det inte bara gör vattnet mer fiskvänligt utan hjälper dessutom de goda bakterierna på traven så de ökar snabbare. Vilket är vad man vill vid uppstart. Jag använder Happy life flytande filtermedia, och måste säga att jag är imponerad över effekten - trots att jag generellt är skeptisk och anti medel bara för sakens skull. (Däremot använder jag alltid vattenberedningsmedel vår och höst då vi har egen brunn och den kan hitta på lite spännande grejer när det regnar mycket och kommer mycket nytt vatten i brunnen)

_Noraa_
0

#16 hur mycket vattenberedningsmedel ska man ha i? Ska man ha i det varje gång man byter vatten? Hur ofta ska man byta ut vatten och hur mycket? Hur ofta ska allt städas och allt vatten bytas ut?

emmej62
0

#17 Om man nu använder Vattenberedningsmedel så skall detta tillsättas efter varje vattenbyte, men som jag skrev ovan - du behöver i regel inte tillsätta något vattenberedningsmedel.

Ehal
0

Du byter ungefär 30% av vattnet (dvs i ett 20 l kar byter du 6 liter vatten) varje vecka. Använder du beredning (har du kommunalt vatten går det oftast fint utan, sen beror det på hur noga/säker man vill vara) har du i det i samband med varje vattenbyte. Doseringen står på flaskan i ml/liter vatten.

Använder du flytande filtermedia/uppstartsbakterier i någon form så tillsätter du det oftast dag 1, 7 och 14 - dvs i samband med vattenbyte 1 gång/v. Sedan cyclar karet själv och det behövs inte mer. Även där finns dosering i ml/liter vatten på flaskan. 

Du ska ALDRIG städa allt och byta ut allt vatten! Utan en gång i veckan delvattenbyte. Om det blir något problem (sjukdom, nitritspik etc) kan man få göra ett stort delvattenbyte på 50% eller göra delvattenbyten med täta mellanrum, men det tillhör inte det normala. 

När du byter vatten så om det behövs slamsuger du lite på bottengruset, dvs suger upp fiskbajs, slam och skräp som ligger ovanpå gruset. 

När det behövs, absolut inte under första månaden, så gör du rent själva filtret. Beroende på sort sitter det olika saker i det men som skumgummisvampar är vanligt. Du märker att filtret behöver rengöras på att pumpen har sämre effekt på att "spruta ut" vattnet än vanligt. Då stänger du av pumpen, tar upp filtret alt skumgummit om det är inbyggt filter. Krama ur det i en hink akvarievatten, flera gånger så du får bort det mesta av det bruna klegget som sitter där. Sen sätter du tillbaka det. Skölj INTE filtret med kranvatten och tvätta det absolut inte med något. 

I filtermaterialet och i bottengruset bor alla de goda bakterierna, och de vill man inte städa bort - då blir det som en ny uppstart.

-Cissi-
0

#8 Det ingår pump, lysramp och en liten värmare. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

_Noraa_
0

Som jag har uppfattat dethela så kommer jag att behöva: Nano akvarie (pump lampa och värme ingår) Fisken Slamsugare(vad kostar dom och var köper man dom?) Ev vattenberedningsmedel Växter (förslag?) Bottensten Håv Stenar eller liknande Något mer man behöver? Vad kommer allt detta kosta tor ni?

Ehal
2

Du kan köpa allt du behöver på samma ställe som du köper akvariet och fisken. Vet inte riktigt vad slamsug för nano kan kosta, men det går att klara sig utan i början, om du vill sprida ut kostnaden till senare. Det tar ett bra tag tills man behöver slamsuga, i vissa kar behöver man aldrig det.  

Växtförslag så Limnophila sessiliflora tycker jag gör sig fint i små kar, och den är snabbväxande. Det räcker för ett så litet kar att ha bara en växt i början och köpa fler sen. Köp inga små gräs eller mossor, risken är stor de dör i ett nystartat. Det är sånt du gärna kan köpa sen, när karet är i balans, och man kan skapa jättefina settings i nanokar med sådant sen. 

En vanlig växt brukar kosta ca 40 - 50 kr  i akvarieaffärerna. Ofta har de erbjudande om tre eller fyra växter för ett paketpris. Vattenberedningsmedel/uppstartsbakterier/etc en dryg hundralapp flaskan. Grus är inte speciellt dyrt till ett så litet kar. Stenar och annan dekoration kan du också vänta med. 

Så grus, en växt (om nanokar), ev vattenberedningsmedel och en håv räcker fint i början. En håv kostar max en femtiolapp. Fiskmat behöver du också, vad det kostar beror på sort men räkna med 50 - 100 kr.  

Jag skulle för allt (inkl akvariepaketet) räkna med 1000 - 1500 kr beroende på vad du kan få för pris på nanot.

_Noraa_
0

Är Kampfisk en bra nybörjarfisk eller är de känsliga och svårskötta?

Ehal
0

Allt beror ju på vad man jämför med, det finns fiskar som är ännu lättare än Kampfisk. Men ganska få fiskar som går att hålla i nano. Kampfisken är helt okej som nybörjarfisk, de är ganska tåliga.

_Noraa_
0

känner mig lite efterbliven som inte vat detta… filter och pump, vad gör de? Har typ fattat att filtret renar eller nått i den stilen men vad kostar ett filter och hur används det sen? Sitter filtret i akvariet eller utanför? Sitter det där när man köper det eller ska det köpas separat?

ccazzandra
0

Jag säljer ett 30L akvarie för 300kr med grus och pump till. :)

ccazzandra
0
Ehal
0

Nora - som sagts innan, köper du ett komplett akvariepaket ingår filter och pump. På många nanokar är det så att säga inbyggt, på andra inte. 

Pumpen cirkulerar vattnet, filtret renar vattnet och i filtret växer goda bakterier till. Enkelt förklarat så pumpen suger in vatten som går genom filtret och sen sprutas ut av pumpen i höjd med vattenytan. På så sätt får man dels cirkulation på vattnet (vilket ger syre till vattnet och fiskarna) och dels renas vattnet. 

Det finns ytter och innerfilter men i sådana små kar som det handlar om i den här tråden handlar det om innerfilter som alltså sitter inuti själv akvariet, i vattnet där.

-Cissi-
0

Pump/filter är samma sak.

_Noraa_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta ett passande Nano Akvarium???

Ehal
0

Det är alldeles utmärkt om du vill ha ett utan heltäckande lock. Och om man vill ha heltäckande lock eller en sån variant som din bild är enbart en smaksak, båda funkar precis lika bra =)

-Cissi-
0

#31 det är visst med täckglas till det karet.

_Noraa_
0

Men den på bilden, är det en bra storlek för en fisk? Känner fisken sig ensam om det bar är en? om den gör det, vilken fisk kan mn ha tillsammans med den i ett såppas litet akvarie?

-Cissi-
0

Den på bilden blir super bra! :) den kommer inte känna sej ensam dom heter Kampfisk av en anledning. Dom slåss om man sätter ihop två hanar, och slutar inte tills den ena är död. Så andra kampfiskar och fiskar av annan art ska hällst inte hållas ihop. Det finns undantag med snälla individer men jag anser att man inte ska hålla en Kampfisk ihop med nån annan, då det finns en risk. Om du vill ha nått mer i karet finns det fina mindre snäckor och räkor du skulle kunna ha i tillsammans med kampisen. Jag skulle rekommendera posthorns snäcka och amano räka. Räkan förökar sej inte i sötvatten och blir lite större än andra dvärg räkor och därmed inte bör synas som mat för kampfisken.

Ehal
0

#32 Ja, jag skiljer på täckglas och lock med inbyggd ramp, det jag menade med heltäckande lock (som blir ganska "stängt" då man inte ser genom det) kontra "öppet" (dvs man ser ner).

-Cissi-
0

#35 ah. Jag tolkade det som att du menade att det inte var nått som täckte akvariet alls.