Äntligen Walstad 2
Den första blev lite lång så här är del 2 för er som vill hänga med i fortsättningen. Här är den gamla: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52d58b02ce12c41ef9001a4b-antligen-walstad?participating-1
Och då börjar jag med att berätta att idag (då ingen har återfallit i vita prick som malarna drabbades av för några veckor sen) har det flyttat in 2 endlershanar (odlad färgvariant), tre guppyhonor och ett par Fjärilsciklid. Åkte till akvarielagret och skulle köpa ett gäng Kakaduaciklider men på vägen blev jag sugen på endlers och sen när jag såg fjärilarna i butiken så blev alla planer omkullkastade 😊. Inte helt likt mig faktiskt…tur jag hade läst på om fjärilar innan.
De tycks trivas bra än så länge. Färgade ut fint efter en stund och var framme vid matningen. Kommer docka att få mata fjärilarna med pincett tror jag, Rosentetrorna är ju helvilda när det vankas käk.
Och roligast av allt just nu: kanske kanske håller ancistrusarna på att förbereda lek! Väntar med spänning på detta 😃
Bilder kommer….
Så fina! Kunde inte heller stå emot fjärilscikliderna på A-lagret sist jag var där 😃 Hade dem några guppys eller endlers inne? (förstod inte riktigt om du köpte dina där eller inte)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Tjatar på maken att han ska fota med sitt nya macroobjektiv så att jag kan få lägga ut lite sjyssta bilder nångång 😉 Har lockat med att det är fototävling på g här på forumet 😃
Åh vad fina! Vad kul med bilder. Tycker inte alls dom var dåliga, har du inte sett mina!? 😃
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hehe, tycker alltid att alla andras bilder är bättre. Sen tycker jag aldrig att bilderna gör fiskarna rättvisa. Guppyhonan mitt i bilden i #4 har t ex neonblå fenor och stjärtfenan är lysande gul med vissa neonblå skiftningar. Men på bilden syns det knappt… för att inte tala om fjärilarna….
Jag håller helt med, det verkar alltid vara grönare på andra sidan och aldrig är det rättvist ;)
Hihi, tittade just på denna bild i din tråd…. Ja jag vet, helt galet. Funderar på om man kan klippa av rötterna en bit. Man ser ju knappt den fina roten och javaormbunken… eller kanske helt enkelt ta bort massor så det inte blir så kompakt. Undra varför de vuxit så enormt?
Med tanke på att du har så mycket av dem så kan du ju pröva klippa av några. Jag tror inte att det är några problem, i början tappade mina rötter hela tiden vid städning och än hänger de med!
Kanske det är jordbotten som de gillar?
Ja jag får testa det. Sen är de kompakt samlade för att jag har riktat utflödet från pumpen så att de ska hamna där. Allt för att inte skugga ljuskrävande växter i andra hörnet. Men tanken är att byta ut några av dem (limnophila sessiflora och hygrophila rosae) mot ngn typ av cryptocoryne istället.
Hur går det med dina förgrundsväxter då?
Jo bra tror jag, tackar som frågar 🙂. Dom som står i mitten med små gröna blad (har fortfarande inte klurat ut vad de heter trots bra tips här) växer på höjden mest. Ev har något nytt litet skott tittat upp ur sanden. Funderar på om man skulle kunna klippa ner dem och sticka ner topparna i sanden men vet ju inte om det funkar 🤔 Vill ju isf att de ska skjuta sidoskott och bli tätare.
Min marsilea hirsuta växer låååååångsamt om alls. Ngt nytt blad tror jag mig ha sett men den var ju ett experiment från start. Låter den växa bäst den vill så får vi se hur det går. Vem vet, om 10-15 år kanske jag har en fin grön matta i karet 😛
Nä de är så försiktiga så ;)
Igår, efter lite betänketid och läsa på, så köpte jag ett par av Mosaikgurami. Vi tittade länge och väl i zooaffären och tror jag fick tag på en av varje kön. De är så fina! Och roliga när de simmar runt och känner med sina spröt. de håller ihop och är väldigt lugna.
Här är bild från när jag precis släppt i dem, därav de bleka färgerna.
Tyvärr fick hanen en liten skada på huvudet under inkoppningen då han hoppade upp och slog i dl-måttet jag använde för att byta ut vattnet i påsen med. Men redan dagen efter så det mindre ut så jag tror inte det är nån fara.
En annan sak som gäller skillnad på könen. Är det nån skillnad på huvudformen på hanar och honor? Tycker att den ena har liksom uppnäsa vilket inte den andra har.
Lite mörkt just nu för jag har massor av musselblommor och andmat men ska skicka iväg en hög på måndag så då kommer det att ljusna lite :)

Det ser ut att växa på bra!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Japp! Mitt älskade lilla undervattensamazonas ❤️🙂
Nu är mitt walstad ca 10 månader.
Nu bor här 7 rosentetror, en vuxen Ancistrus + 5-6 yngel 2-4 cm stora, 4 siamesiska algätare samt ett par Mosaikgurami.
Mosaikguramihanen har vuxit jättemycket och är bra mycket större än frugan nu. Bilden gör honom tyvärr inte rättvisa. Han skimrar i regnbågens alla färger!
Det ser lite lustigt ut med vallisnerian i framkant, jag vet. Den fick ryck och började växa sådär. Har inte kommit mig för att flytta den bara.
Vem säger att den inte kan vara där? ; ) Jag tycker det ser lummigt och fint ut.
Ja inte stör den mig heller? :) Fiskarna måste ju gilla att ha lite skydd när det springs framför rutan!
Tack, ja det är ju inte så sikten in skyms. Faktiskt kommer fiskarna närmare framrutan. Tror de känner sig trygga med gräset där :) (Det är en del spring här hemma med fyra barn :) )