Uppstart av akvarium - hjälp
Jag ska förhoppningsvis snart äntligen få starta upp mitt akvarium på drygt 300 L. Det är om silikonat för en vecka sen så om några dagar ska det prov fyllas och om allt går som det ska så kommer jag börja fylla/inreda akvariumet så fort som möjligt. Men jag har lite frågor som jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med. Jag ska inte ha så stora fiskar i, blir förmodligen de klassiska fiskarna så som platyn, guppyn och Ancistrus malar. Grubblar mest på det här med gruset och pumpen. Först var jag helt säker på att jag skulle ha "vanligt" akvariegrus, sjösten eller vad det nu kallas. Men har börjat funderat på blästersanden ifrån Jula. Vad är för och naktdelar med de olika botten substanserna? Vad ska man ha för reningsverk? Är det något annat jag bör tänka på när jag startar upp? Jag har akvarium som är igång, men uppstarterna har väl kanske inte alltid varit de bästa så jag tar tacksamt emot alla tips och råd. Jag vet att man bör vänta med att stoppa i fiskar, men ev är jag tvungen att stoppa i de fiskar jag har på en gång, men kommer då flytta med allt deras vatten och all inredning.
Enligt mina erfarenheter om grus och sand.
Engelsk sjösten blir ganska lätt algig och matrester och fiskbajs hamnar mellan stenarna inte så kul att sköta efter.
Jula blästersand håller matrester och annat uppe på sanden så man enkelt kan suga upp det vilket med fördel görs vid vattenbyte.
Upplever också att Jula blästersand är väldigt dryg alltså att en påse varar rätt länge.
Angående filter hade jag kört på innerfilter med kanske en cirkulationspump också för att få lite mer fart på vattnet. Är själv inte så glad för ytterfilter faktiskt.
Vad roligt att läsa att ditt första akvarium blir så stort som 300 liter :D Det är rätt ovanligt, normalt brukar folk börja med 50-60 liter. Tumnmen upp till dig :D
Här har du en länk till en jättebra artikel som våran JensW har skrivit. Det är en mycket lättläst och översiktlig artikel om att starta upp ett akvarium :)
Lycka till.
Tack för era tips. Och #2 i mitt första inlägg står det att jag redan har akvarium igång ;)
Sand kan bli lite tätt för växternas rötter, så malaysiska sandsnäckor är bra att ha. Sand är dock bra om du vill ha ciklider som gräver eller diverse bottenlevande fisk som har känsliga "känselspröt" typ corydoras. Så jag tycker sand är bäst då den funkar till typ alla fiskar! Malaysiska sandsnäckor är billiga eller så kan man få dem gratis och de förökar sig snabbt. Och de är gömda på dagen så man ser dem bara när det är släckt i akvariet. :D
Annars, tänk på att ha mycket snabbväxande växter från början så att inte algerna tar över. Ytterfilter är bra enligt mig då de innehåller mycket filtermaterial, bara behöver rengöras en eller två gånger per år och tar ingen plats i akvariet. :)
Tack för ditt svar :) Imorgon kommer vi åka till Jula och handla sand. Hur fungerar ett ytterfilter? Hur ser det ut? Jag är van med den gamla hedliga pumpen..
finns n uppsjö av yttrfilter på marknaden, googla så kommer du hitta flera, har själv bara erfarenhet av eheim o fluval fx5/6 men det finns ju andra lite billigare märken oxå, o även där rbrukar det funka att googla för att hitta info o trådar som behandlar just det filtret!

Ser trevligt ut!