Vilken räka
Hej! Ska införskaffa mig lite räkor till mitt 30liters nano där förtillfället går en liten grupp endlers hanar! Aldrig haft räkor innan. Vilken sort är lätt att börja med? Ser gärna en som enkelt förökar sig så det räcker att köpa typ fyra och som sedan blir fler :) Är lite förälskad i crystal red. Är det okej att börja med? Vilken gradering är bäst att starta med? :) tack på förhand!!
Tycker det är ett bra val och de förökar precis som andra räkor. Det viktigaste är att de har en bra miljö och fina värden. Lycka till !
Har själv CR och har aldrig haft räkor innan, rekommenderar starkt!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
CR är den bästa 😎
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Då kör jag på CR. Frågan är om man vågar få dem skickade? Min akvariebutik har bara b-c räkor och jag skulle gärna ha A räkor.
Medlem på redbee? Om inte, gå in där och kolla. Se om du hittar någon, och kolla vad folk skrivit. :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Har oxå blivit lite intresserad av räkor. Men måste läsa på!
CR kan dock vara väldigt svåra att få att föröka sig om förutsättningarna inte är optimala. Se till att läsa på om vilka vattenvärden de kräver så du kan anpassa karet till dem innan du köper. De kan stendö vid små pH-förändringar exempelvis.
// Sofia
#4 Det går utmärkt att få dem skickade. Köp från någon seriös person, t ex de på redbee, så ska det fungera.
Jag har CR och har t ex en tid bytt 50% av vattnet, vilket kan ge svängande värden. Inga som helst problem med döingar. Jag har snarare behövt göra mig av med en del genom försäljning, så inte karet skulle bli överbelastat. De tål mer än man tror.
Som sagt, man får kolla upp sina vattenvärden. CR kräver mjukt och "surt" vatten. Inte ett pH över 7 helst för att få dem att föröka sig. Kör man soil så är det oftast inga problem. Men tänker man köra vanligt grus/sand så bör man skaffa något pH-sänkande för annars kommer det med största sannolikhet inte gå :) Kranvattnet här hos mig i Göteborg har ett pH på 8, till exempel. Det funkar inte.
// Sofia
Eftersom jag vill ha en "enkel räka" som inte behöver specialbehandling för att trivas i mitt kar så kanske inte CR är rätt. Gjorde ett vattentest med sticka (jag vet att många anser dem opålitliga) men för att ge ett hum om hur mitt vatten är. Gjorde testet innan vattenbyte (byter 6-10 liter / vecka).
Värdena jag hade nu innan byte var:
NO3 - 25 mg/liter
NO2 - OK
Hårdhet - <6°
Karbonathårdhet - 0°
pH - 6.8
Efter vattenbyte
NO3 - 25mg/liter
NO2 - OK
Hårdhet - <6->7°
Karbonathårdhet - 0°
pH - 7,2-7,6
Jag ska köpa vattentest i veckan för ett mer exakt svar ang. pH. Men med pH över 7, är det bara fortplantningen som stannar och inte att de dör? Vad tror ni annars, jag är dålig på att läsa av men jag misstänker att mitt vatten är ganska mjukt och surt va? :)