Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 885 ggr
kaninsköld
0

Apistogramma och dvärklogrodor?

Hej! Skulle man kunna ha två apistogramma av någon sort tillsammans med några dvärgklogrodor i ett 60l akvarium?

Mvh Kaninsköld

mimåne
0

Man ska helst undvika att ha två apistogramma arter tillsammans i ett akvarium. Så välj en art. Jag tror de kan fungera jätte bra ihop med dvärgklogrodor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kaninsköld
0

Jag menade en hona och en hane:)

Mvh Kaninsköld

kaninsköld
0

Skulle man kunna ha ett litet stim av tetror eller och/eller några ottosar?

Mvh Kaninsköld

sauk1
0

Alla snälla fiskar funkar nog med grodorna. Jag har även malar och guramis med dem och grodorna syns ofta.

mimåne
1

Tetror kan vara ganska glupska och försöka roffa åt sig all mat som kommer i deras väg, både apistogramma och dvärgklogrodor däremot behöver tid på sig att äta. De äter ganska långsamt. Men ett stim otocinclus skulle kunna passa bra. :)

kaninsköld
0

Skulle det fungera med rasboror då?

Mvh Kaninsköld

mimåne
0

Problemet med en stimfisk är ju att du får ett stort antal fisk, pang bom. Min känsla är att en stimfisk i den här blandningen blir för mycket för den vattenvolymen.

kaninsköld
0

Okej :) En fråga bara, ifall apistogrammorna leker, kommer dvärgklogrodorna att äta upp ynglen då?

Mvh Kaninsköld

Lilolizeit
0

Grodorna kommer äta allt den hinner ifatt och får in i munnen..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kaninsköld
0

Ska man flytta apistogrammorna till ett lekakvarium då eller kan man skydda ynglen på något sätt?

Mvh Kaninsköld

mimåne
0

Nej flytta dem inte. Honan har en viktig uppgift att försvara sina yngel mot fiender.

kaninsköld
0

Tack för svaren ^.^

Mvh Kaninsköld

kaninsköld
0

Ifall iden med apiston inte skulle funka har jag tänkt på några andra ideer: Ett par av t.ex Dvärggurami eller Honungsgurami 5-7 rasboror 3 amano, eller: 2 olika sorters levandefödare Några klogrodor Amano/ottosar, eller: 4-7 tigerbarber eller annan barbsort 4 kuhliålar, eller: 2-3 mangrovekrabbor, eller: 2-3 Klogrodor (stora) Vad tror ni om mina förslag?

Mvh Kaninsköld

Lilolizeit
0

Ja du.. Vad är du mest intresserad av?

Klogrodor kräver ett väldigt mycket större akvarium än 60 liter. Vill du ha grodor så är det dvärgklogrodor som gäller.

Krabbor hade jag själv tyckt vart spännande och kul att få inreda ett akvarium med både landdel och vattendel. Dock vet jag inte så mycket om dom..

mimåne
0

Och amanoräkor vill gärna vara mer än bara tre stycken :)

kaninsköld
0

Okej:) Jag är nog intresserad av allt jag nämt, får se hur det blir, t.ex om jag hittar en jättefin Gurami så tar jag väl ett akvarium med guramis:) Men överlag, om jag lägger till fler amano och inte klogrodorna, funkar biotoperna?

Mvh Kaninsköld

Lilolizeit
0

Ett par av Dvärggurami passar fint och även någon mindre rasbororna, ex Drottningrasbora.

Levandefödare som Guppy och Platy funkar i ditt akvarium, har du grodor med dom så kommer yngel att ätas av grodan.

Grodorna vill gärna vara ett gäng, minst 3 och jag är tveksam om 60 liter räcker till dom. Här är en artikel som Naiz har skrivit om dvärgklogrodor: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/53f0c041ce12c40a02007bb9-afrikansk-dvargklogroda-hymenochirus-boettgeri

Tigerbarben vill ha 120 liter och är därför inte passande men ett gäng kuliålar skulle klara sig fint i ett 60 liters.

Som algätare så funkat ottosar, snäckor eller amano.

Klogrodor är för stora och mangrovekrabborna vet jag tyvärr inget om.