Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1980 ggr
Koko Kanel
0

död ål och mal ?

Hej, fick ärva ett akvarium av min förälder med några fiskar i (som levt fram tills förra veckan). Har haft det i ca 3 år nu. Ålen var minst tio innan den kola och malen vi haft i två år kokade nyss. Akvariet är ett 120L och jag har haft problem med alger, snällare.. Frågat runt i djurbutiker och till slut insåg att filterkulorna behövde bytas (inte bytt sedan jag fick det, vet ej om förra ägaren gjorde det) och ett järnberikande medel för växterna (de blev snabbt bruna). Alltså, växterna mår bra men fiskarna, som klarat allt innan, dör! :( Dessutom är det mer alger av blågrön sort, får skrapa mycket varje dag. Vad händer? Trodde jag gjorde rätt, men uppenbarligen inte. De på djuraffärerna säger olika.. Vet ej var jag ska vända mig. Nån som vet var jag kan börja? :C Tack för ett bra forum, hoppas jag lagt detta i rätt kategori.

Wellcraft
0

Slamsuger du & byter vatten?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mimåne
5

Hej Koko Kanel! 

Jag förstår att du blir förvirrad av personalen i djurbutikerna. Till saken hör den att de inte är särskilt kunniga alls och enbart är där för att göra sitt jobb, att sälja. Deras intresse är ofta inte akvariet och skötseln. Därför har du än så länge inte fått någon korrekt hjälp och hör olika svar överallt. Vi på sajten hjälper dig mer än gärna för att lösa gåtan. Det finns många kunniga medlemmar här som hållit på med akvarium i många års tid.

Det krävs rätt förhållanden mellan Belysning, växter och näring för att undvika alger.  Vad har du för belysning, är den ny eller gammal? Använder du någon näring alls? Vad har du för bottensubstrat?

En bild säger mer än tusen ord så visa gärna hur det ser ut om du har möjlighet. Det är till stor hjälp då det talar om för oss vad du har för växter, hur mycket och om det är tillräckligt. 

Hur ofta byter du vatten i akvariet och hur gör du då?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Funderade på dina alger.  Kan det vara cyanoalger du har fått in i akvariumet ?

Cyanoalgerna kan vara blågröna och ser lite slemmiga ut. de alger även en otäck lukt. Lukten är svår att identifiera, men den påminner lite som unken sumpmark, det är svårt att förklara. Cyano är heller inte riktigt bra för fiskarna.

Har du kollat vattenvärdena ?  Framförallt nitrithalten ? Nitrit är mycket giftig för fiskarna, även  i obetydliga mängder.

Men som Mimåne skriver, ta gärna en bild på algerna om du har möjlighet till det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Koko Kanel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 slamsuger och byter lite vatten varannan vecka. För ofta eller för sällan? #2 Tack för detta svar, känns genast tryggare och att de kvarvarande fiskarnas framtid känns ljusare. Belysningen är ganska ny, halvår typ.. Det är vitt ljus. Är modell viktigt? Hur tar jag reda på den? Näringen är järnberikande, en gång i veckan ca 10ml. Iron Plant Fertelizer från Easy-Life Ferro. Bottensubstrat? :S Byter några få liter vatten varannan vecka. Typ 4ggr per år byter jag mer än hälften. #3 har inte kollat vattenvärden eller nitrathalten, hur gör jag det? Tack för alla snabba klola svar! :)

Lodaren
1

Bottensupstrat är vad du har för bottenmatrial. Vatten tester finns i djuraffären att köpa. Annars kan du ta lite vatten i en burk och åka ner till butiken och fråga om dom kan kolla vördena. Brukar inte kosta mer en 10-20kr beroende på vilka värden du ska kolla. Vatten bytena som du gör borde funka bra. Tycker dock att du kan byta 20-40% en gång i veckan. Angående växten är det den enda du har. Isf råder jag dig att köpa några stycken till för att snabbare få bra värden i vattnet. Sen ser det trevligare ut med mer grönt :) finns många här som säljer billiga och fina växter. Och som desutom är riktiga akvarie växter. Dom i djur affären är inte alltid riktiga akvarie växter vilken gör att dom inte överlever så länge. Lycka till.

mimåne
1

Ja än finns det hopp! :) 

Vilken slags belysning du har är väldigt viktigt. Är det glödlampor, led, eller lysrör? Sedan skulle vi behöva veta märket på lampan samt antalet watt. Om du inte vet det så kan det stå på lampan. Kika efter om du hittar något :)

Jag har ännu fler frågor som jag hoppas du kan besvara. Det är väldigt viktigt att vi får fram all information om hur ditt akvarium för att kunna reda ut problemet.

Hur många timmar har du lampan tänd?

Vet du namnet på algerna du har? Om du inte vet det, kan du förklara hur de ser ut?

Växten på bilden du visade, är det den enda växten i hela akvariet?

Har du några algätare?

Draken
0

Nitrithalten kollar du genom ett No2 test som du kan köpa i de flesta zoobutiker. men köp dropptest, inte stickorna. Dropptestet är lite dyrare, men det är det värt.

Ställer även samma fråga som Mimåne, är växten på bilden den enda du har i akvariumet ? Javaormbunken (som visas på bilden) är ingen smabbväxande växt, vilket du behöver för att hålla ordning på Nitrit och Nitrat framförallt.

Skall jag dömma efter bilden, så tror jag att du kan ha fått cyano i karet, men är inte säker på det. Någon annan får gärna bekräfta eller förneka mitt påstående

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Marsvinsmamman
0

Jag tycker som #7 att det ser ut som cyano på bilden. Den där blågröna nyansen som ser ut som nåt från yttre rymden…

sauk1
0

Ser solklart ut som cyano. Sug bort det och försök få igång växterna. Om du bara göder m järn kan det vara felet. Brist på nitrat kan ge cyano. Växterna behöver annat än järn och du har kanske inte så mycket fisk? En annan sak. Ha inte lampan tänd mer än 7 timmar. Hoppas det går bra och lycka till!

Koko Kanel
0

#5 bottenmaterial är småsten. Behövs mer ingående vilken sten? Eller ska det finnas något under stenen? Nu har jag vattentestat! Ingen nitrit men mycket nitrat. Jag har 3 växter till i akvariet men de har krympt under några månader då bladen dött och flutit runt. Kanske dags att ha några andra växter, men vilka? #6 Det är ett lysrör, kollar watt när jag kmr hem. Lampan lyser typ 6 h per dag. Har som sagt fler växter än den, men de dör av sakta men säkert. Algätarna är, som titeln beskriver, döda :c och jag vågar inte köpa en till stackars mal än om det är ett giftigt akvarium vi har. #7 #9 ! Så, en eventuell att-gö-lista: -sug upp cyanon -byt 30℅ av vattnet (enligt nitrat-förpackningen) -köp lättvuxen växt (men vilka?) -köp algätare Vad kan läggas till? Är det fler frågor som behöver lurkas i? Tack igen för att ni tar er tid. (Många tack, men jag är verkligen tacksam :D)

mimåne
0

Ok! Då förstår jag.
Jag vet inte vad det är för alger du har, men är det cyano som ovan nämnts så krävs det drastiska åtgärder. Ta gärna en titt här för att se om det ser ut att stämma överens med det du har. Cyano är egentligen ingen alg utan bakterier. Det kan vara svårt att bli av med. Man kan pröva att mörklägga akvariet i några dagar, det finns diverse medel man kan pröva som tar död på bakterier och fungerar inget av det så krävs det en omstart av akvariet. Man tömmer då hela akvariet och gör rent allting grundligt. 

Är det däremot en alg du har så krävs helt andra metoder för att bli av med det. Jag ska nämna några effektiva sätt. Man kan börja med att försöka avlägsna så mycket av algerna som möjligt, skrubba rutorna samt inredningen i akvariet. Algerna blir då utspridda i vattnet och det är effektivt att använda slamhäverten för att suga upp ungefär 30% av det. På med nytt vatten och upprepa en gång i veckan.
Mer växter är också effektivt. Antingen så växer algerna, eller så växer växterna. Snabbväxande växter är bra.

För att veta vilken av dessa vägar du ska gå behöver du identifiera "algproblemet".

Lodaren
0

Köp ett gäng vattenpest. Det växer som ogräs. Den kan användas som både flyt växt och man kan plantera den. Blir den för hög/lång är det bara dra av den och plantera ner igen. Som många andra säger kolla upp mer exakt vad det är för alg/bakterie. Lycka till

sauk1
0

Vattenpest hornsärv är bra Om du har cyano testa TOTAL mörkläggning i 4-7 dagar utan matning och vattenbyte. Funkar inte det finns säkra medel som är bra. T ex easylife blue exit men det tar inte bort orsaken till att du fick cyano. Antagligen för mycket ljus o näring innan växterna kommit igång.