Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2142 ggr
Sync
0

Kuhlii-Ålar

Hej! Skulle några stycken kuhlii ålar funka ihop i ett akvarium med en Kampfisk? Akvariet är 50-55 liter.

Behöver kuhlii ålar stark pump och cirkulation? Vill inte trötta ut min kampis.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Lilolizeit
1

Kuhliålar och Kampfisk ska funka fint ihop. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sync
0

Great! 😃

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

[Jens]
1

En sak som jag måste tillägga och det är att kuhlii föredrar sand som bottensubstrat. Har du grus så köp inte kulisar…

Sync
0

#3 Åh. Jo, jag har grus. 😕

Dock har de på djuraffären också grus och de har fem kuhlii ålar.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

[Jens]
6

Då gör de fel. 🙂 Kuhllii-ålar ska leva i sand och inte grus. De mår mycket mycket bättre i sand eftersom det är lättare för dem att gräva ner sig.

Lilolizeit
3

Djuraffärerna har sällan rätt förhållande för djuren, deras exempel är tyvärr inget att gå på. 

Deras uppgift är att sälja, inte att få djuren att trivas. 

Kuhliålarna behöver precis som Jens säger sand för att gräva ner sig i under dagen. 

Sand tycker jag personligen att det är lättare att plantera i och mina växter har trivts bättre i sand än i grus. 

Både kuhli och kampfisken vill ju ha tätt planterade akvarium. :)

Roxie
1

Fy på mig då som har kuhliiålar i mitt kar med soil ;) De hade sandbotten i förra karet men när jag bytte kar och skaffade soil fick de följa med. De är gamla så de får bo kvar. Verkar dock trivas bättre än i förra karet, trots allt. Troligen beror de på att vattenvärdena är mer stabil iom soilen men även att de har fler växter och håligheter att hålla till i. MEN absolut att man i första hand ska se till att de har sand som bottensubstrat!

// Sofia

Sync
0

Jag tänkte skaffa dem till mitt redan fixade akvarium men I guess, not. Har ett till som jag fortfarande ej fixat något grus/sand/etc alls. Vet ej vad jag ska göra med det. Har idé torka. 😕

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Lilolizeit
0

Då kanske det andra akvariet skulle kunna anpassas bra till kuhlisarna? 🙂

Sync
0

Jupp. Det är dubbelt så många liter i det andra. 74 ungefär. Har räknat ut det precis genom att mäta. Isåfall kommer jag anpassa det rätt. Kommer att sätta in flera växter där i men jag tänkte om det är inte lite stort för ungefär 2-3 kuhli och en Kampfisk hane? Jag har dock en Guppy hane, några neontetror, två malar därutav ena ska flytta så fort som möjligt då det är en för stor art. Köpte nyligen akvariet med fiskar redan där i. Begagnat. 😛

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Lilolizeit
0

Har för mig att kuhliålarn vill vara några stycken, minst 6 iaf. Ang. kampfisken så verkar det vara från fisk till fisk, vissa trivs i stora akvarium och andra inte alls. Du skulle ju iofs fortfarande ha kampisen i akvariet med grus i. Men du kanske gärna hade haft just den kombon?

[Jens]
0

Roxie, soil är ju väldigt 'lätt' så det tror jag inte ska vara några problem för kuhlii att gömma sig i ;)

Sync
0

#11 Jag har redan en Kampfisk i grus akvariet. Men om några veckor kommer en till hane. Jag kan ju inte ha dem tillsammans. 🙂 Har just nu en helt vanlig siamesisk kampis. Blå med något som ser ut gröna/turkösa fenor. Men ska skaffa mig en Dumbo Ear Grade A snart. Det är därför jag är rädd för att ha för stark pump. 😕

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

usvead
1

Mina kuhlisar har haft soil sedan mars månad och det ser ut som att det fungerar bra även om man förespråkar sand…..

Ankah
0

Det går ju fortfarande att gräva ner sig i soilen och att böka runt i den (något mina helenor bevisar på daglig basis) så - är det egentligen så stor skillnad i trivsel på sand och soil? Jag förstår att det inte är så trevligt att böka i grus men soilen är ju lätt och mjuk?!

Linus....
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför är min ål så tjock

mimåne
2

Men vill inte kuhlii kunna sila sand genom gälarna också? För med soil går ju inte det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
1

#16 Din ål kan vara romstinn. Men jag kan inte så mycket om din art. #17 Det har du helt rätt i. Kuhlii vill kunna gräva ner sej i sanden men dom silar även sanden genom gälarna för att leta efter mat vilket dom inte kan göra i soil eftersom det är för grovt. Visst soil är mjukt och dom kan gräva i det, men det försvårar deras förmåga att leta efter mat. Jag skulle inte rekommendera det till nån. Visst dom kanske överlever men det är inte en optimal miljö för dom.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .