Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1595 ggr
Fridaaaa
0

Få bukt med alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fått någon alg eller vad det är i mitt akvarium, hur får man bort det?
Har ett medel jag har haft i som ska vara mot sånt men det har uppenbarligen inte hjälpt 😕 Är ett 112 liters, har några pansamalar där, svärdbärare bland annat, inte så mycket i, ska införskaffa fler/mer sen men inte förrän jag gått bukt på detta. Sitter främst på glaset men även på växterna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sauk1
0

Syns lite otydligt men kan vara cladophora eller cyano, troligtvis det första. Googla och läs på. Clado är svårt, kräver tålamod och manuell borttagning.

Fridaaaa
0

#1 Sitter vid telefonen, så segt att googla 😕
Så lite därför jag kollade här ifall någon visste.

[Jens]
1

Jösses, hur kan algerna ha kommit så fort eller har det tagit några dagar? veckor? För övrigt så skulle jag säga samma sak som Sauk1.

Fridaaaa
0

#3 Jag har inte skrivit hur lång tid det taget. Några veckor handlar det om. Vill få bukt med det innan det blir för illa så att säga.

[Jens]
1

Har du möjlighet att ta en bild lite närmare, ca 1/3-del av akvariet? Bilden du har visat innan är lite skakig, suddig så att säga =) då kanske man kan se om det är clado eller cyano eller något annat.

Fridaaaa
0

#5 Jasså? Är den inte här  men kan försöka ta en bild till 🙂

[Jens]
0

=)

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får inte till mycket bättre bilder, för syns inte på längre håll direkt-

[Jens]
0

Aha, du har tömt akvariet och då har algerna lagt sig på glaset. Jag skulle dock gissa på att det är cyano ändå.

Fridaaaa
0

#9 Håller på med delvattenbyte 🙂 Inte tömt hela eftersom jag har firrar (inget extraakvarium)

[Jens]
0

Cyano är egentligen inte en alg utan bakterie. Testa med att släcka ner akvariet för den är beroende av ljus. Har du inga fiskar i akvariet så täck karet så att det blir väldigt mörkt och öka cirkulationen på pumpen i en vecka så ska det nog lösa sig om det nu är cyano som jag gissade på. Men sedan är det ju frågan hur du har fått det i ditt akvarium för risken är ju att den kan komma tillbaka. EDIT: läste att du hade fisk men de klarar sig utan mat i en vecka och även mörkt akvarium. http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5272cc0c8e0e7428f400038c-vaxter-alger-och-balans-i-akvariet

Fridaaaa
0

#11 Står i #0 att jag har fiskar där.
Ja det har jag ingen aning om, inte haft akvariumet så många veckor, min mamma hade det innan och köpte i sin tur det nytt. Inga nya fiskar eller växter heller.

[Jens]
0

Avvakta gärna en dag eller två för att få fler synpunkter på ditt problem för jag är som sagt ingen expert utan det är bara min gissning på vad du har fått i karet och det behöver inte betyda att det är rätt. =)

Lillyrod
0

Ser det ut som skägg det som sitter på rutorna? Alltså böljar ut från glaset i vattnet.  Jag tycker inte det ser ut som cyano. Det brukar vara en mer smaragdgrön färg och så täcker det allting.

Lilolizeit
0

Ser ut som du har flera olika alger tycker jag. Ser ut som du har tofsalger på dina anubias blad och som att det är cladophora på rutan..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
0

Ja, men det brukar ta sin tid innan färgen ändrar sig och jag vet inte exakt hur lång tid det tar så jag har ingen erfarenhet av cyano själv men borde det inte dröja lite längre än 1-2 veckor? Ta nu detta som konversation Lillyrod för jag är som sagt ingen expert på cyano men har läst en hel del om det =)

Fridaaaa
0

Hur får man bort sånt från akvariumet?

Lilolizeit
0

Cyano är mer som ett slem medan jag tycker det här ser ut att sitta fast som "hårtofsar" på rutan. Ser jag fel?

Lillyrod
0

När mitt kar drunknade i alger av alla de slag så hade jag skägg på rutorna. Det såg ut ungefär sådär. Cyanon täckte allt annat men satt inte på glaset. Under skägget var det helt grönt av vanliga alger med i mitt kar. Vad skäggalgen heter vet jag inte men den dog ju helt plötsligt och jag fick bort alltihop. Innan var det omöjligt. Gick inte ens att skrapa bort den.  Jag gillar konversation Jens ; )

Fridaaaa
0

#18  Ungefär så ja.

Lilolizeit
0

Det verkar som att cladophora ofta kommer från såkallade "mossbollar" har du eller har du haft det i ditt akvarium? Isf börja med att ta bort den.
Jag har själv inte erfarenhet av just cladophora, men det verkar svårt att bli av med.. Jag ska leta vidare och hoppas jag hittar roligare svar än så.

Fridaaaa
0

#21 Nope inga såna bollar i akvariumet. 
Usch hoppas det inte är det om det nu är det 😕

[Jens]
0

Det är aldrig kul med alger eller bakteriella saker.. =(

Lilolizeit
0

Hittar tyvärr inget annat än att det är mycket svårt.

Här är en länk med lite olika alger samt hur man blir av med det. http://www.guitarfish.org/algae

Jag håller tummarna för att du nu upptäcker att det är en annan alg

Lilolizeit
0

Mekanisk borttagning alternativt mörkläggning skulle kanske kunna funka, men svårt att få bort till 100%. Zebrasnäckan har funkat för vissa kan jag läsa mig till, men svårt att tänka mig att det skulle hjälpa när det är så mycket.

[Jens]
0

Här hittade jag en länk om alger: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105

Fridaaaa
0

#25 Behöver inte fiskarna och växterna ljuset? Jag brukar försöka ha släkt vissa dagar just för att inte få med alger och så men verkade inte hjälpa så bra.
Men får försöka få bort det och hoppas att det inte kommer tillbaka :/

Lilolizeit
0

Både fiskarna och växterna ska klara en mörkläggning på 3-5 dagar. Det är viktigt att det är bäcksvart/ inte kommer in något ljus alls och fiskarna klarar sig fint utan mat dom dagarna.  Skulle det vara cyano som JensW är inne på, så brukar även där mörkläggning vara bra. :)

Fridaaaa
0

#28 Så du tycker jag ska försöka få bort det nu och sedan mörkerlägga i 3-5 dagar?

Lilolizeit
0

Ja, jag hade tagit bort så mycket jag kunde för hand, använda en rakblad för att få bort det från rutan om det sitter hårt. Sen hade jag mörklagt karet.

Kollade du i länken eller googlade på cladon? Tänker så att det verkligen är så illa att det är den här algen?

Fridaaaa
0

#30 Kollade på länken men engelska är inte min starka sida, ska googla så fort jag har tillgång till datorn, lättare