Vanlig pump till räkor?
Jag var och köpte två akvarium idag och fick med mig räkor som jag släppte ner i mitt nuvarande kar. Funkar det att ha vanlig pump med räckor eller bör jag koppla in luftpumpen med svampfilter (?) som jag fick med? Har stängt av min pump i väntan på svar :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Vad har du för filter idag? Är det ett innerfilter? Ofta behöver man räksäkra filter, det kan man ofta göra genom att ta bort en yttre plastkåpa som brukar sitta som skydd över en filtermatta alternativt trä en nylonstrumpa över insuget..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ifall du kollar i Naiz tråd om hennes dvärgkulfiskar så ser du hennes pump. Så ser min ut, mer vet jag inte
Ser ut som eheim filtret som följer med 54-liters karen. Där går inte plastkåpan att ta bort så det är att byta filter eller trä över en nylonstrumpa över insug alternativt hela filtret med ett hål för utblås å sugproppar. Har själv gjort så med det här filtret, men bytte sedan för enkelhetens skull ut det mot ett aquael fan mini plus och avlägsnade plastkåpan. 😊
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Försöker komma överens med de medföljande pumparna imorgon istället då :)
Jag hade inledningsvis en nylonstrumpa över mitt innerfilter i karet med Guppy (med tanke på ynglen) men jag tyckte att kapaciteten på filtret blev sämre.

Jag har köpt det här och det ska vara räksäkert. Dessutom är det tyst vilket jag uppskattar. Sedan återstår det att se hur pass bra det renar, men det lär väl visa sig.