Guppy ynglet
Jag fick ju med ett litet Guppy yngel, som har åkt omkring i karet. Vi har matat med vanlig mat… men igår köpte jag även artemia för jag hade läst att de små äter sådant… Vilken fart det blev på ynglet, hen for iväg över allt, högt och lågt, nära de stora guppysarna till och med trots livet som insats..
Hen måste varit jätte hungrig, då hen blev så tokigt. Har djur affären fel, då de säger att de små ynglen kan äta vanlig flingmat nersmulad till ynglen ?
Vi får se om hen klarar sig, för med matfriska större guppys så vet man ju aldrig, men hen gömmer sig jättefint, så länge jag inte matar med artemian.
Ett guppyyngel kan överleva på flingfoder, men de tycker att det är betydligt godare med Artemia, sen växer de även bättre med det. Hoppas din lilla kämpe klarar sig!
/Sofia
Hej, tack, hoppas det med, men då hen är helt själv, så får vi se om hen klarar sig bland hungriga guppysar.
Hen har aldrig snurrat runt i akvariet tidigare, har bara sett hen putsa på mangroove roten ( tror det är mangroveroot) annars har hen inte ätit speciellt av maten, eller åkt runt vid matning. Ska jag mata både morgon och kväll med artemia till hen, så hen växer bäst ?
Jag har inte guppys just nu, men när jag hade det så åt ynglena flingfodret. Din kanske är kinkig, haha. Jag tror inte att du måste göra det, men om du vill få den att må bättre och växa snabbare så kan det säkert vara en bra idé.. Har för mig att folk som föder upp Guppy brukar göra det.
/Sofia
Generellt sett ju oftare man matar ju bättre växer dom. Men var försiktig så man inte övermatar.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Skalad artemia kör jag med för ynglenas skull, får en större "överlevnadsgrad" än om jag bara utfodrar med flingfoder och annat "för stort". Fast nu börjar dem bli lite väl många här hemma och mestadels hanar. :P
5# Hur ofta ger du artemia?
två gånger om dagen
Hehe, nu är inte ynglet ensam längre, nu har den andra Guppy yngel kompisar, här ska matas med artemia så de växer på sig..
En fråga? Jag har lyckats få tag i "hemgjorda" guppys. Förhoppningen är att de har lite starkare gener och inte simmar över regnbågsbron lika lätt. Om det nu skulle bli yngel….
Finns det risk att de sugs in i innerfiltret månne, eller är de så pass simstarka redan som små att man inte behöver oroa sig.
När jag hade guppys som jag fick yngel av, så var det alltid en mängd som sögs in i det interna filtret. Bäst är att säkra med en strumpbyxa t.ex.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Mitt guppykar så har jag en aquael fan 1+ eller vad den nu heter, och kör utan "kåpan" över filtermassan. Så ynglena etc kan äta direkt från massan och det finns ingen risk att de fångas däri heller. Har inte haft problem med detta. Men skulle vara svårt om jag hade ett eheim pickup eller liknande, då hade det blivit "strumpbyxesäkring" för säkerhetsskull. :)
Jag har nog ett eheim pickup, ska det vara farligt för ynglen att vara i närheten av det ?
Jag hade också eheim pickup och det suger upp yngel. Det behöver säkras.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Är insuget bara där uppe bak på sidan, eller även på nedre delen på framsidan ?
Tog upp pumpen, satte strumpa på hela, gjorde hål för nedre sugfötterna och placerade kanten precis under de övre. så nu ska det nog vara säkert, tur att ni tog upp detta..
För jag hittade två stycken yngel som levde när vattnet rann ut ur pumpen !!!
Tack, tack !!
Jag har också ett eheim innerfilter i det karet så jag får kanske kanske börja inventera strumpbyxförrådet ifall att…. 😉
#15 Tur att du hann rädda de små :P
#17 Ja visst var det, hade varit tråkigt att tappa dem !
Nu gick det bara 23 dagar fick säkert 20 yngel till, hjälp vad ska jag göra av alla framöver.!? Samma hona då den andra går i andra karet…