Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 5574 ggr
Mysan_
0

Röda mygglarver

Hej, en snabb fråga bara, hur gör man när man ska mata med röda mygglarver?

Köpte frysta idag och har aldrig köpt förr, men jag stoppade ner en kub i en kopp med varmvatten, och där ligger den i en liten klucka nu. Men då kommer frågan:

Är det bara att tömma i mygglarverna från koppen till akvariet eller ska jag ta i dom och lägga ner en efter en?

Tack på förhand 🙂

• Redigerat 2023-09-16 20:38 av Draken
Fridaaaa
0

Jag delar och lägger ner dem som de är till mina fiskar när får det som lite extra gott ibland, så tinar inte upp innan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sauk1
2

Jag tinar nästan alltid upp i glas ovanpå täcklocket. Då kan jag hålla nere tempot genom att skeda i små mängder på olika platser långsamt.

mimåne
0

Antingen kan du lägga det på ex. ett litet fat och låta det tina. Går på 5 minuter. Har du många fiskar kan du ta en klick med fingrarna och stoppa ner i akvariet. Om du vill kan du mata med en och en också. På det här viset kan du mata med en lagom mängd, det är ganska mycket mat i en kub så du kanske inte behöver allt.
Det är inte bra att låta den vara framme och tinad för länge, då blir den dålig och svart i färgen.

Det går även bra att hålla i den frysta kuben under vattnet och gnugga den lite mellan fingrarna. Larverna börjar tina direkt och flyta ut i vattnet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mysan_
0

Har nu matat fiskarna, gav lite mindre än en halv kub. Gav några larver i taget.

Fast fiskarna blev bara lite tjocka, det är inget att oroa sig över va? 🤔

mimåne
0

Blev bara lite tjocka? De ska väl inte bli smällfeta heller? Då är det ju okej :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TccT
2

Det är nog inte den bästa metoden att tina röda mygglarver genom att hålla i dom. Man måste ändå tänka på allergirisken.

Mysan_
0

#5 Ja, bara lite tjockare än vanligt blev dom 🙂

OlleA
2

Röda mygglarver är starkt allergiframkallande, så man bör inte ta i dem med fingrarna. Hade inte akvarister varit en så liten grupp, hade dessa larver troligen varit förbjudna på grund av denna risk. Vill du ändå mata med sådana, så använd åtminstone en pincett! Själv har jag sedan länge slutat med röda mygglarver, men matar ofta med vita. De är minst lika bra som foder, men inte lika allergiframkallande. För säkerhets skull använder jag dock alltid pincett när jag matar med frysfoder.

Olle

Mysan_
0

#8 Men oj, ja då får jag ta i dom med pincett eller ha en plastpåse på handen nästa gång. Jag frågade efter vita i djuraffären, men dom hade inga så jag fick ta röda just den gången. Men när den förpackningen jag har är slut blir det nog vita jag köper.

sauk1
0

Det är vanligt att både svarta och vita finns. Artemia brukar också finnas och är bra. Ibland finns färdig räkmix också.

Luis_felipe
0

Jag lägger alltid mitt i ett glas med akvarievatten och sen så låter jag det tina upp 100% innan jag slänger ner det till mina ciklider men jag har dock slutat mata med just röda mygglarver efter att ha läst någonstans att mina scalarer kan bli förstoppade eller nå sånt av just röda (minns inte om det var just förstoppning som var problemet) så jag matar mina med svarta/vita mygglarver ca 2 gånger i månaden :)

Gurky
0

#11 Ja det är deras exoskelett som har hullingar som kan fastna och orsaka förstoppning.

qrille
0

Jag tinar och sköljer alltid fryst foder.. vattnet som det ligger i vill jag inte ha i mina kar. En sån här är himla smidigt att ha:

http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Hobby-Multibox/108115/

Sarah E
0

Om man har en sån tekula som man öppnar genom att klämma ihop handtaget så är det ett jättebra verktyg att tina och samtidigt skölja frysfoder i. Som sagt är det bra att undvika att få ner vattnet i sitt kar.

gbg mogge
0

Tina de i kallt vatten.. tar 5 min häll av det mesta av vattnet och servera!
Fryst foder ska man aldrig ge direkt.

Fridaaaa
0

#15 Inlägget är 9 år gammalt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
0

Låser tråden då den är gammal och knappast aktuell längre.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Inlägget är låst för nya kommentarer