Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3667 ggr
Draken
0

Hål i huvudet ? Bild !!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misstänker H i H på mina chokladciklider. De är, än så länge, pigga och äter, men vill veta om det är H i H innan jag medicinerar.

Tyvärr dålig bild, men hoppas det syns ändå. Om ni tittar på bilden så kan ni se vita "prickar" över huvudet på honom, det har inte blivit hål, utan  än så länge ser det ut som ärrvävnad, men om det är H i H så kommer det att bli hål om de förblir obehandlade, och då kommer de också stryka med i värsta fall, och det vill jag inte :(

Det är bara två utav Chokladcikliderna som är drabbade, vad jag kan se, men jag ,åste behandla hela karet.. Det har förmodligen kommit in med ny fisk som är  i det karet :(

Kortet är knäppt med min mobilkamera,. men jag skall se om min andra klamera är laddat så jag kan knäppa kort med den istället :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

sauk1
0

Hur säker är du? Jag tycker det ser vitt ut längre bak, för långt bak för att vara hih? Kan det vara någon annan sjukdom? Eller skador från att två slagits?

Draken
0

Jag är inte säker alls. Han är pigg och kry i övrigt och ser fin ut i kroppen, äter bra gör han också :)

Bifogar en bättre bild i det här inlägget. Man ser alltså att det är "hål" men formen/skicket på fisken talar emot att det är HiH.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Han är för pigg och fin i kroppen för att vara sjuk tycker jag, men nånting är det ju. De kan ha slagits, det är två hannar och en hona. Tänkte flytta dem till 720 liter ( Den här hanen och honan) men jag vågar inte göra det när han ser ut så här i huvudet.

( Ignorera grönalgerna på rutan ;) )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

sauk1
0

Något skumt ser det ut att vara. Om du är väldigt rädd om dem kanske det är att föredra att medicinera?

Draken
0

Jo, jag är ganska fäst vid dem. har haft dem sedan de var kring 4 cm. Nu är de uppemot 15cm.

Har ju Äpplen i det karet också, det är därför jag är lite osäker på hur jag skall göra, skulle ju också vilja vara säker på att det ÄR HIH de har, innan jag kör, en kanske onödig, behandling.

Men vad tror du ? kan det vara HIH trots att de är pigga annars ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

sauk1
0

Med risk för fiskarna och att det kan gå för långt så kan du ju avvakta och observera förändringar noga. Ser du att det blir värre så har du ju chansen att vara snabb om du bestämmer dig för att medicinera.

Draken
0

Jag tror jag medicinerar, med strat idag efter VB. Har tabletter hemma och kan köpa mer om det behövs :)

Har även lagt ut bilden på Zoopet, skall se om jag har fått något svar idag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis