Varför blir inte mina växter bra?
Har ett akvarium på 125 liter som är nu ca 4-5 månader gammalt och verkligen alla mina växter blir så fula med tiden. I början när jag planterar de så är de så fina men efter bara en kort stund så blir de riktigt fula. Bladen blir bruna och nästan genomskinliga och de skrynklar ihop sig en hel del. Tyvärr vet jag inte vad för växter jag har då jag aldrig kommer ihåg namnen men jag frågar alltid efter lätt sköta växter.
Mitt PH ligger på 8 och det finns inget nitrit i akvariet. Belysningen är tänd 12h/dag.
Jag gör vattenbyte 1 gång i veckan och då tillsätter jag även växtnäring. Kör med Easy-life profito växtnäring, Ferrogarn och fluval granulat. Granulatet byter jag varannan vecka. Ferrogarn lägger jag i en liten mängd också varannan vecka.
Fluval granulat:
http://www.amazon.com/Fluval-Peat-Granules-Gram-Ounce/dp/B00025642Q
Ferrogarn:
Fiskar som jag har är: Kakaduaciklider, neontetror, siamesiska algätare, fläckig pansarmal, Ancistrus mal
Bilder på växterna så kan du få hjälp med namnen på dem, samt lättare att få grepp om problemet.
Ferrogarn är ett järnkomplex och växter behöver mer än järn för att må bra. Så om du använder det, plus Easy-life profito växtnäring så börjar jag misstänka att dina plantor får alldeles för mycket järn och mår dåligt pga. det.
- The effect of excess Iron in Plants
Jag har svårt att tänka mig att ditt PH ligger på 8 om du även använder Fluval granulat som jag förstår det, är till för att sänka PH värdet samt göra vattnet "mjukare". Jag har ingenting sådant men får ändå 7 i ph i mina akvarier med enbart en liten (menar en 12cm lång) trärot och ingenting annat som kan påverka PH. Men i kranen så ligger det på 8.
Hur mycket vatten byter du varje gång? Vad har du för substrat?
Vad har du för belysning till växterna?
Vad har du för bottenmaterial?
Det är också en mycket god förutsättning att på internet leta upp de allra enklaste och tåligaste växterna och köpa dem. På så vis vet du med säkerhet vad du får för växter. När du frågar efter enkla arter i butik så ska du ha väldans tur om du får med dig någonting som är värt att ha.. Lita inte på säljarens kunskap utan på din egen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vattenbyte så brukar jag köra på ca 20%
Belysningen är juwels original rör som man får med när man köper ett nytt kar. 2st rör är det.
Bottenmaterialet är grus.
Ska mäta nytt ph imorgon och även fixa bilder på alla mina växter.
Tyvärr väldigt vanligt att butiker säljer krukväxter som akvarieväxter, visst de kan se fina ut ett kort tag sedan ruttnar dem bara bort. Så handla hellre över internet från privatpersoner eller via akvarieplantor.se
Hur gamla är lysrören?
Mätte precis PH och de ligger mellan 7 - 7.5
Lysrören jag har är lika gamla som akvariet. ungefär 4 månader
Din växt är alltså inte den här arten. Jag gissar på att du har fått tag på en Echinodorus osiris. Mycket vacker växt som jag själv skulle vilja ha.
#9 Hygrophila polysperma rosanervig. Enkel växt i sig, väldigt snabbväxande. Vid mycket hög och bra belysning har den som du säger en rosa färg i topparna. Färgen avtar och blir grön i "sämre" belysningar. Denna gissar jag att du inte har övriga problem med, visst växer den och frodas ändå? Om du tittar på bilden så ser du att den ser annorlunda ut i topparna jämför med nedre delen av plantan. Speciellt om du tittar på bladen. Plantan kommer att börja se ut som den gör i topparna, detta uppstår också när den inte får tillräckligt bra belysning. Men det är absolut ingenting som kommer ta död på plantan, den trivs ändå. Du kan klippa/bryta av stjälken på en planta så att du får två stycken. Det är bara att plantera ner det nya skottet i bottenmaterialet igen.
#10 Detta är någon typ av bacopa, alltså en tjockbladsväxt. Jag vet däremot inte exakt vilken art men definitivt en av de tåligare varianterna. Kul att den fungerar!
#11 Detta tror jag är samma växt som #10.
#12 Du har alldeles rätt i att detta är en anubias. Dessa är inte snabbväxande och får därför lätt alger på sig. Plantan har en rotstock där mindre rötter växer ut. Själva rotstocken bör inte täckas i bottenmaterialet för då ruttnar den bort. Fungerar bra om man bara petar ner de små rötterna eller bilder fast plantan på t.ex en rot eller övrig inredning.
Då har man fått bra förklarat för sig vilka växterna det är man har fått med sig hem. Tackar för en bra art beskrivning.
Men om man ser på själva problemet. Har du någon aning om varför mina växter ser ut att må så dåligt? Nu på morgonen när jag vaknade så rensade jag akvariet på blad som flöt på ytan. Tror det var ca 8-10st blad som jag plockade bort.
När jag tittar på dina bilder så kan jag inte riktigt se några andra problem än att du dras med alger. Själva växterna i sig ser inte så fula ut i mina ögon. Kanske är det jag som ser dåligt?
Däremot så hör jag vad du säger och givetvis så tror jag på dig även om jag inte ser det i bilderna. Så jag ska försöka hjälpa dig ändå.
Du har två relativt nya lysrör och en hel del enkla växter så där borde inte problemet sitta.
Jag funderar över det du tillsätter i akvariet just nu. Jag tror inte det här är det bästa alternativet för just ditt akvarium. Om jag förstått gödningen rätt så är denna kombination ofullständig och kan ge upphov till mycket alger. Du kanske ska börja titta på andra alternativ.
Det skulle också vara intressant att se hur pass högt järnvärde du har i ditt akvarium ifall att du tillsätter alldeles för mycket.
I mitt akvarium använder jag endast dessa gödningskulor som petas ner i bottenmaterialet. Bra alternativ om man har alger då dessa inte göder alger lika effektivt som vanlig gödning.
Enligt bilderna så tycker jag att själv att det inte ser så farligt ut. Ser värre ut i verkligheten. Finns det något vattentest man kan köpa som kollar järnvärdet?
Det kan ju absolut vara värt att prova. Ska till affären på måndag så kan ju köpa med de hem.
Ja de säljs i vanliga djurbutiker i fiskavdelningen :)
Låter bra de. Lovar att återkomma med en uppdatering om hur de har gått. Köper nya gödningen på måndag och kommer ge det ett par dagar så tro inte att jag glömt att uppdatera.
Förresten då jag har mycket döda löv på botten. Finns det någon bra snäcka eller dylikt som kan tänkas äta upp detta? och som e så pass stor så de inte kmr in i springorna i ett juwel filter box?
Åh jag glömde en sak! Angående dessa kulor så är de ganska stora. Du petar ner någon här och där. Växternas rötter kommer leta sig fram till kulorna så du behöver inte lägga ner många alls. Kulorna räcker i ett år så du behöver inte stoppa ner några fler på ett bra tag 😉

Ett alternativ är att sluta helt med all typ av extrasubstanser. Ser du tydlig försämring av det kan du börja med något sedan igen. Tänker att OM ngt värde skulle vara högt kan det kanske vara bra att inte ge något. Ett vanligt akvarium med lätta växter bör klara sig utan tillskott.
Håller helt med #21.
Gjorde precis ett 20-30% vattenbyte som jag gör varje söndag men tillsatte ingen näring så nu får de stå som det är och se om det blir någon förbättrning. Väntar även med näringskulorna som du hade föreslagit Mimåne.
Det låter bra Girre. Förhoppningsvis är du något på spåret nu.

Lycka till! Hoppas det löser sig!
Dags för vecko uppdateringen.
Tycker inte att det har blivit någon förbättring, snarare en försämring då växterna ser ännu fulare ut.
Gjort ett vattenbyte idag på 20% som jag gör varje söndag(tillsatte ingen växtnäring). Har även monterat ett CO2 kit så pumpen blåser ner en massa syre bubblor i vattnet.
Återstår och se hur de tar sig nästkommande vecka.

#26 Om det är en liten slang som du monterat på ditt filter så är det inget CO2-kit, det minskar snarare koldioxidnivån.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
De är ett munstycke som du sätter på pump utblåset sen går det en slang ovanför ytan! CO2 diffusor tror jag de hete på juwels hemsida

#28 Om du inte har såna här fräsiga grejor får du ingen extra koldioxid:
http://www.amazingamazon.com.au/media/upload/fluval-large-co2-set-up1.jpg
Den du har kallar Juwel för diffusor utan "CO2" framför. Den löser bara upp luft.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Så den är i princip värdelös?

#30 Ja, åtminstone om du vill ha finare växter. Jag beklagar.
fast, en liten inflik, man kan ju skruva på den o lyckas man att få till det precis innan den stängs av så behöver man i alla fall inte vara orolig över att de stora luftbubblorna driver ut syret i karet utan tvärtom så får man mkt små små bubblor, så har jag på mina kar o tycker faktiskt det fungerar, men det är ju klart inte koldioxid, det tillsätter jag extra!

Det ser ut som att du har dålig belysning. Vad har du för lysrör och hur gamla är de?
lysrören är de man får till när man köper ett nytt juwel akvarie
Juwel High-light. Day 28W och ja de är ca 4-4½ månader gamla.

#35 Konstigt, det ska inte vara något fel på de där…🤔
Jag har läst igenom samtliga inlägg och kan inte riktigt komma fram till vad som är felet. Men jag håller med om att det ser ut som att ljuset är dåligt. Du har 2 st lysrör på 24w till ditt akvarium, vilket faktiskt är på gränsen till för lite om man ser till växternas bästa.
Du har inte flytväxter på ytan som skymmer ljuset?
Ett annat "fel" jag kan se är ditt bottensubstrat. Ju grövre bottensubstrat man har desto svårare är det för växternas rötter att bredda ut sig samtidigt som det blir mindre "kontakt" med själva näringen som finns i substratet (fiskbajs exempelvis funkar som gödsel)
Sen som några nämt tidigare om den där slangen som sitter på pumpen. Ta bort den, för den gör bara mer skada än nytta. Enkelt sagt; Det ser bra ut när den blåser ut bubblor i vattnet, men det ingen av dessa syrebubblor hinner lösa upp sig i vattnet utan åker direkt upp till ytan samtidigt som de slår sönder och driver ut växternas välbehövliga koldioxidmolekyler (alltså co2) och vattnets syremolekyler som fiskarna behöver. Har du mycket bubbel från pumpen KAN det faktiskt vara en bidragande faktor, om än inte så stor.
// Sofia
Lysrören som jag har är 28W och kollar man på Juwels hemsida så har dom endast 28W som passar till mitt. Har Juwel egna mått på sina lysrör eller kan man sätta i vilket som helst T5 rör ?
Nej har inga flytväxter som dämpar lyset.
Har tagit bort slangen som satt på pumpen innan, så nu kör jag som jag gjorde innan.
#38 Jag ber om ursäkt, 28w menar jag såklart :)
Du kan sätta i vilket T5-rör du vill, bara det är 28w och 590mm långt.
Jag skulle rekommendera att använda ett av dina daylight rör i kombination med ett tex Sylvania Grolux, som gynnar växternas fotosyntes.
// Sofia
Ja de kan ju absolut vara värt ett försök. Hade en annan tråd där jag frågade om reflektorer och en person rekommenderade även de lysröret.

#37 Två T5HO-rör borde räcka mer än väl för det här akvariet.
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=105774
#38 Hur många fiskar har du och hur mycket matar du? Om du inte har så många fiskar är brist på fosfat och nitrat möjligt.
#41 Japp det var jag som rekommenderade det röret :)
// Sofia
#42 Med tanke på att jag har 2x24w i mitt 54L så håller jag inte med :)
// Sofia
Jag har just nu 3 kakadua ciklider 1 hane och 2 honor, 9st neontetror, 2st siamesiska algätare och 1 ancsitrus.
Jag varierar mig att mata med röda mygglarver, artemia och vanligt flingfoder. Tar en liten nypa åtgången så jag ser att all mat blir uppäten.

#45 Då borde det inte heller vara ett problem.🤦♂️

#44 Volymen gör ingen större skillnad för ljusstyrkan, ytan ljuset sprids över är det viktiga och det påverkas i första hand av akvariets höjd. 54-litersakvarier är som oftast 30 cm höga medan 125-litersakvarier brukar vara 45 cm höga. Ökningen i höjd är "bara" 50%. Eftersom du dessutom kör high-tech medan Girrre klarar sig med mellanstark till svag belysning bör två T5HO-rör räcka.
#47 Ja det vet jag mycket väl, men jag håller fortfarande inte med om att det är tillräckligt med ljus. Vilket exempelvis syns på Girrres Hygrophila polysperma rosanervig. För att den ska bli rosa kräver den en viss mängd ljus, vilket den uppenbarligen inte får just nu = inte tillräckligt med ljus.
Men som jag sa i mitt första inlägg, jag tror att det FRÄMST är bottensubstratet som är boven i dramat.
// Sofia

#48 Sant. Jag har ett förslag:
TS, vilken belysningsnivå vill du ha i ditt akvarium? Man brukar tala om tre nivåer: Svagt ljus, medelstarkt ljus och starkt ljus. Om du väljer svagt ljus måste du ta bort en del växter som polysperman och ersätta dem med långsamväxande växter som anubias och javaormbunkar. Om du väljer svagt ljus kommer du inte behöva oroa dig så mycket för näring och koldioxid men allting kommer växa långsamt.
Om du väljer medelstarkt ljus kan du ha många vanliga snabbväxande växter och behålla alla de växter du har. Du kommer dock behöva finlira mer och kanske lägga pengar på substrat och gödning. Du kommer kunna ha fler växter men akvariet kommer kräva mer tid och pengar.
Om du vill ha ett akvarium med stark belysning kommer du behöva investera i dyr utrustning. Vi kan ge dig råd om du är intresserad.
Lär den här artikeln för mer grundkunskaper:
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5272cc0c8e0e7428f400038c-vaxter-alger-och-balans-i-akvariet?articles-1
#49 Tumme upp :)
// Sofia
Om jag jämför Ts akvarium med 2x28w med mitt eget som har 1 rör på 30w, är på 280L och 60cm högt så förstår jag inte hur belysningen kan vara fel för Ts. Min belysning är urusel men ändå växer t.ex polysperman som bara den och Är faktiskt fin.
Polysperman borde enligt mitt tycke sett till ljuset fungera bra i Girrres kar också🤔
Och vad hade de för motivering till det?
Dom sa typ bara att den kan vara hård mot växter.

#54 Det är sant att ancistrusar kan äta växter om de inte får grönfoder men då skulle växterna ha andra skador än de dina har.
Jag håller med om era åsikter. Jag tror heller inte att ancistrusen orsakar dina problem. Precis som Lajvkrattan säger så borde det synas andra tecken då än de du visat oss.
Jag måste säga att jag blir inte klok på det här problemet du dras med. Jag tycker inte att belysningen borde vara ett problem. Visst kan det vara så att belysningen eventuellt är för svag för att din polysperma ska få sina ljusrosa toppar, men den borde kunna växa och hålla sig grön och fin på det ljus som finns. Även dina andra växter.
Jag är inne på att det är någonting annat som felar. Har du funderat på att t.ex byta ut ditt bottensubstrat mot t.ex soil?
Behövs inte bytas ut till soil. Något mer finkornigt substrat skulle nog göra susen.
// Sofia
Har haft funderingar att byta gruset mot rådasand! Tkr sand överlag är snyggare än grus

#58 Pröva det!👍
Tänkte lite på de här med att byta bottensubstrat. Har ni några tips om hur man ska gå till väga för att det ska gå så smidigt som möjligt?
typ kanske tömma ut så mycket vatten som möjligt och sen skopa ur gruset så gott de går.
Måste man tvätta rådasanden innan man lägger i den ?
Plocka ur all inredning, alla växter och fiskar först. Sen hade jag tömt så mycket vatten som möjligt, gärna allt. SPARA vattnet.
Töm därefter ur gruset och i med det nya. Det gör inget om det blir lite skit kvar i botten, det är bara bra.
Ett tips är att skaffa sandsnäckor som kan hjälpa till att röra runt alla näringsämnen i sanden :) Jag ska stänga ner ett kar jag tillfälligt haft igång och behöver bli av med lite sandsnäckor, skänker bort mot fraktkostnad (14kr).
// Sofia
Ja tvätta Rådasanden, min var jätte smutsig.
Väljer du att byta ut till sand så är näringskulorna jag berättade om ett bra alternativ för dig. Utifrån dina bilder så bedömer jag att du redan nu har ett visst problem med alger och när du tillsätter näring på det här viset i bottensubstratet, så hindrar det algerna från att uppta näring av kulorna.
#61 ska absolut fundera på saken! dock är jag lite orolig att eftersom jag kör juwel akvarie så vill jag inte att dom ska krypa in i filter boxen. Hur stora är dom ?
#63 bra tips det tackar jag för.
Hur mycket sand ska man ha till ett 125liters akvarie? djuraffären säljer säckar på 25kg. Räcker en eller måste ja köpa mer ?
#64 Nej de kommer inte in i filterboxen. Har själv haft sandsnäckor i mitt juwel. På den jag hade så fanns inget insug i botten, utan det sitter ganska högt upp. Är det inte detsamma på din? I så fall behöver du definitivt inte vara orolig :)
// Sofia
såhär ser min filterbox ut
Precis! Då är det samma som mig. Insuget sitter där uppe, så sandsnäckorna kommer inte ta sig in :)
Vattnet går in där uppe, ner genom filtret och upp igen sedan ut ur utblåset.
// Sofia
Sådär då var bottensubstratet av grus bytt mot rådasand! måste säga de och ursäkta svordomen! Fan va bra de blir!
Akvariet blev så mycket mer ljusare och fiskarnas färger syns betydligt bättre! bild kommer imorgon då allt lagt sig lite bättre.
Fint det blev! För växternas skull skulle jag ta bort syrestenen.
Vilken skillnad, det gjorde du bra! Ser mycket fint ut.
Förresten, vad roligt att se att din echinodorus har klarat sig så fint. Jag har ett litet tips till dig också angående växterna som var problemområdet. Av bilden att tyda så verkar du ha planterat dem väldigt tätt, exempelvis hygrophila polysperma längst fram till höger i bild. Om du särar/gallrar på dem lite grann så att de får mer utrymme så kan det vara till fördel. Fiskarna brukar också uppskatta att kunna simma in mellan "stammarna".
Annars mycket bra jobbat!
Blev jättebra :)
Jag bytte från grus till blästersand, och mina växter blev mycket snyggare och finare i färgen :D Jag använder mig även av växtkulorna som rekomenderades tidigare i tråden, jag rekomenderar dem varmt till alla som frågar :)
Jag hoppas du får samma effekt med bytet av substratet och användninen av kulorna som jag fick :D
#71. Om jag får fråga. Hur kan en syresten vara dåligt för växterna ?
#72. Jo det är tänkt att jag ska sära lite på växterna.
Se mitt inlägg #37 samma sak som med luftslangen på pumpen.
// Sofia
Tänkte ta vecko uppdateringen här och nu. Även att det är måndag.
Särat på växterna så de blir lite mer utrymme för dom. Dock så har jag sett att något är och mumsar på mina växter om nätterna. Jag vet inte riktigt vem boven kan vara. (se bifogad bild) för såna där stora hål har alla mina fin/tunn bladiga växter.
Kan mina 2 siamesiska algätare vara boven i det hela?
Har nu också kopplat ur syrestenen och även köpt sådana där näringskulor som är nertryckta i sanden. Hur många kulor ska man ha samtidigt? just nu har jag 2st. en i vardera sida av karet.
Om jag inte minns fel ska de sitta i närheten av rötterna.
jo de sitter vid rötterna. dock bara vid 2 växter alltså de som är längst ut med sidorna. Ska man ha en kula/växt eller hur mycket ska man trycka ner ?
Nu har jag inskaffat mig PMDD och hällt i karet så nu ska vi se om växterna blir ännu gladare och får mer energi. Det återstår att se =)
Vet att man måste ha tålamod men ser absolut ingen förbättring i mitt akvarie! Överväger att slänga ut alla växter ovh bygga sten biotop istället!
Bra att du vet det, för efter 10 dagar ser du knappast någon skillnad. Ger du annat än kulorna som växtnäring nu?
.. och vem ställer frågan du till ?
Till TS, men jag var inget under av klarhet ;)
Hehehe… ;)
Nej bara kulorna just nu men har diverse andra växtnäringar också.
Ferrogarn, torv granulat och easy life profito.
Tycker du att jag borde tillsätta något utav de jag har ?
"Ferro" borde innebära järn. Om du inte har så många andra plantor utspridda, som saknar kulor i substratet, så skulle jag nöja mig med vanlig dos Profito.
Men det är jag det :)
Har du Ancistrus så kan det säkert vara dom. Tog själv fina cryptocoryne plantor från ett annat akvarium och de blev tråkiga ganska fort. Det som förbryllar mig med det är att akvariumet de kom från hade ännu större Ancistrus som inte åt på växterna så det beror kanske på hur man matar dom.
Vad matar du dina Ancistrus med?
brukar lägga ner en algtablett varje kväll då jag matar resten av fiskarna.
Lägg algtabletten när belysningen är släckt.
Min mal är ganska så skygg så han är endast framme och äter när ingen är i närheten av karet eller när det är släckt.
Jag är övertygad om att det är din skygga Ancistrus som inte hinner äta av maltabletten och därmed äter på det den kan, växterna. Testa att stoppa ner gurka eller succhini till den på kvällen istället. Ta bort skalet och trä på en ren gaffel eller något som du gjort rent ordentligt (inget diskmedel osv kvar).
Provade gurka för ett tag sedan men den var helt orörd på morgonen när jag kollade till den men kan absolut göra ett nytt försök.
De gillar kokta broccoli! Åtminstone mina =) de är som galna i broccoli och sedan ser man ju inte direkt att de äter massor utav det utan lite grann.
#87 Om det är så snabbt förlopp så är det säkert ancistrusen som äter för att hen inte får tillräckligt.
Har själv testat med gurka men tror det innehåller för mycket vatten så det intresserar inte ancistrusarna så mycket verkar det som. Zucchini är mer "köttigt" och mina ancistrusar gillar det! Testa med det och släng ner en maltablett också så att alla kan få lov att komma till för ofta är det en mal som lägger sig över maltabletten och låter ingen annan komma för nära så är det i mitt akvarium när jag matar dom.
Tackar för tipsen och ska absolut prova med zucchini.
Glöm inte att testa med genomkokt broccoli också!
Absolut jens ska prova de också!
Hur har det gått?
Får först och främst ursäkta för uteblivet svar men nu kommer det så bättre sent än aldrig.
Som sagt byte grus mot sand och köpte ett gäng nya växter. Kör även med sådana gödningskulor och som bilden säger så är de bra fart på min polysperma(tror jag den heter). Har ingen mer plats för fler skott nu vid nästa ansning.
Och verkar som om mina Ancistrus hane mår bättre än någonsin då han fick en hona som sällskap. Kull nr 3 har precis kläkts men mina fjärils ciklider är väldigt förtjust i ynglena. Dock så har ynglena ett stenrös att gömma sig i så de e fullt med små liv där :) Har även matat med zucchini nu på sistone och väldigt omtyckt.

Snyggt!👍
Oj vad det tar sig! Vad roligt att det går bättre för dig.
Snyggt :)

Kul det går bra!