Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1359 ggr
peppe_ing
0

Bör jag oroa mig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varit och köpt en liten Papegojciklid till och tyckte jag kollade och kollade på den i butiken men när jag kom hem så såg jag denna röda "plupp".

Bör jag oroa mig?

Den fick flytta in i tillfälligt hem tills jag vet hur det utvecklar sig.

[Tinitusan]
0

hmm, vet inte riktigt vad det kan vara du, att de kan få svarta fläckar ibland är ganska vanligt o det brukar försvinna efter lite frekventa vattenbyten har jag märkt men det där vet jag faktiskt inte…

men himla roligt att du  blivit lika kär i dessa underbara varelser som jag =)))

peppe_ing
0

Jag är totalt förälskad!

Men blev lite sur på den stora igår.. den gick till attack mot mina händer när jag skulle plantera om lite plantor. Imorse fattade jag varför.. den lilla ligger och vaktar en faslig massa ägg :p

[Tinitusan]
0

men va allvar???? vet du om det du har hane o hona? ååhhh hoppas du får till det i så fall är jag på första tjing!!

Lilolizeit
0

Va roligt med rom! Grattis och hoppas att det går vägen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

peppe_ing
0

Hehe ja en hona har jag ju i alla fall ;)  och misstänker att den stora är en hane.. men är inte hanarna sterila?

[Tinitusan]
1

nej det behöver de inte vara längre, som jag förstått det så var många av första generationen hybrider sterila förr men numera har det gått många generationer o sterila är inte alls lika vanligt som innan

peppe_ing
0

aahhh jamen då hoppas jag verkligen att det är en hane jag har här med då. Vore himla kul med massa minipapegojor :D

mimåne
0

Ser ut som ett litet sår? I så fall är bra vattenkvalite mycket viktigt. Då kan det också vara bra att den lille får gå i karantän tills det är läkt för som du säkert vet kan stress förvärra det hela och ge upphov till svampinfektioner och dylikt. Att flyttas till hemmet med dina papegojor som dessutom har rom kan bli ett stressmoment nog att förvärra det hela. Jag föreslår att du avvaktar och ser vart det hela barkar eller byter ut den mot en annan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

peppe_ing
0

Svårt att förklara.. det är en plupp :p  Ser ut att sticka ut nån mm så det är inte ett hål/sår.

Den får gå i baljan ett tag så jag kan hålla koll på den och slippa medicinera det stora karet om det behövs. Fiskstackarn är fortfarande rätt liten och under begränsad tid så tror jag nog den kan klara sig med lite mindre utrymme.

Jag fick komma och lämna tillbaka den om jag ville men tänkte ge den en chans.

Luis_felipe
0

Har inte läst igenom alla kommentarer men tyvärr så kommer du inte få några yngel från dina papegojor då de är hybrider. De kommer leka och lägga rommen samt vakta men mer än så kommer inte att hända. Jag har också två gojjor och röda prickar har jag aldrig fått men svarta prickar precis som #1 sa och de försvinner 9/10 gånger efter 1 vattenbyte :)

[Tinitusan]
0

#10 fast efter lite efterforskning kom vi fram till i en tråd för någon månad sedan att de faktiskt inte längre är lika vanligt att de är sterila, det är ngt som tydligen bara var vanligt i första generationen, ska se om jag hittar länkarna igen!

mimåne
0

Jag vill bara uppmärksamma att -Tinitusan och en annan medlem kom fram till det.

Jag tror personligen att hanarna i grund och botten är sterila och att enbart hybriden inte kan få avkomma tillsammans. Sedan vad som faller ur mängden kan jag inte uttala mig om men jag skulle inte påstå att det är vanligt.

[Tinitusan]
0

det var väl bland annat jag o rovfisk va

mimåne
0

Som jag förstått det så Ja.

peppe_ing
0

Man blir ju inte direkt klokare av att googla runt heller, hittar olika svar överallt.

[Tinitusan]
0

ja det är lite luddigt, sitter oxå o letar, kommer inte riktigt ihåg vad vi hittade mest trovärdig info

peppe_ing
1

Får helt enkelt se .. Mirakel KAN ske ;)

[Tinitusan]
0

hehe yes thats the spirit!!

Draken
0

Jo, jag var inblamdad i diskutionen om huruvida hanarna är sterila eller inte ;) Jag hade fått veta att 98-99% av hanarna var sterila, men så började jag av någon anledning googla, och då kom jag fram till att det kanske inte var så i alla fall ;)

Jag kan bara säga att jag har haft gojjor i flera år, de har lekt och hållt på, men har aldrig fått några yngel på dem, äggen har möglat så småningom ;) Men som Peppe säger, det KAN hända, jag hoppas det händer, för då får jag veta en gång för alla att vissa hanar ÄR fertila :D Hoppas det blir något :D

Vad gäller den röda pricken, så vet jag faktiskt inte vad det kan vara, tror inte det är något farligt, men det är bra att du håller den i karantän ett tag, för säkerhets skull :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

peppe_ing
0

Idag har dom struntat i äggen/ grottan så förmodligen blev dom mat eller så har dom möglat, men kul är det iallafall att dom försöker 😃

mimåne
0

Har tillståndet förändrats något för den lille?

peppe_ing
0

Nej pluppen ser likadan ut men gojjan äter med god aptit. Funderar på om den ska få flytta in imorgon iallafall.. Har dåligt samvete av att tvinga den bo i liten balja :(

mimåne
0

Gå på det som känns bäst :)

usvead
0

Det ser ju ut som en vårta, men det kanske inte fiskar kan få…

peppe_ing
1

Inte blivit någon förändring av pluppen så det är nog inget farligt. Simmar runt och buffar omkull snäckor och äter som ett matvrak :p Ser för övrigt ut som om det är lek på G igen för dom två andra gojjorna. Grävt en ny grop och jagar bort alla som kommer för nära. Behöver man säga att man är nöjd med valet av fisk ?? ;)

mimåne
0

En liten skönhetsfläck alltså :)

peppe_ing
0

bra med kännetecken för att kunna hålla isär dom :D

Mickey blue eyes, Gojjan och Pluppen :D