54 L Akvarium
Jag har 3 Dvärggurami i ett 96 L och tycker att de är stora nog i det. Tror faktiskt att Mosaikgurami blir/är större än Dvärggurami, så spontant känns 54 L väldigt litet. Jag överlåter dock frågan till de som har mera erfarenhet än jag.
Du kan ju också använda sökfunktionen inom sajten, det finns säkert en hel del frågor och svar på just Mosaikgurami.
Antalet fisk du har i akvariet tycker jag är helt Ok! Toppen också att fler växter är på gång, det behövs om du ska kunna undvika alger och få ett hälsosamt vatten för fiskarna. Så skynda skynda!
Det här är inte något du har bett om hjälp för men jag känner att jag måste ta upp det ändå. Flera av dina fiskar har inte optimala levnadsförhållanden för att trivas hos dig, har du funderat på att läsa om dina arter?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej, men om det är så kan jag ju bara flytta dom till mitt 112 L ;D
#2 har du något tips hur jag kan göra det lite bättre för någon. Av arterna jag har judt nu då? :)
En randig ål? Kan det vara en kuhliål? De vill gärna vara flera, och kan gott och väl bo i ett 54 L men det bör inte vara alltför överbefolkat på bottenvåningen.
Lite mera lästips….
Kuhliål https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281
Mosaikgurami https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243
Rosentetra https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=453
Otocinclus https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
Det är såna ålar, och jag menade att skriva 3 ålar ;) Och jag ska även fixa flytväxter , det gillar väll guramina? Och tack för länkarna! Men jag fundera på att köpa 2 rosen tetror till, de var 5 från början. :) eller blir det myckret då?
Åh vad roligt att du frågar! Jag ger dig så gärna några tips.
(Jag länkar till information om alla dina arter)
Jag kan börja med din mosaikgurami. Den bor lite trångt i 54L, det är ju en relativt stor akvariefisk och skulle uppskatta mer yta att röra sig på. Gurami gillar även mycket och gärna tät växtlighet. Den vill kunna gå undan och gömma sig i skymundan.
Din ål du nämner, jag tror det är en kuhlii ål du har. Mycket trevlig och söt men den skulle uppskatta ett par vänner av egen art eftersom att det är en stimfisk. När man ser denna art få hållas med varandra i stora stim ligger de ofta ihoptrasslade intill varann och myser. Den behöver också mer gömställen, det blir säkert en aning bättre när du får fler växter den kan ligga under. Annars är en rot uppskattat.
Otocinclus är en stimfisk och behöver också vara fler än 3st.
Rosentetror är stimfiskar även dem och ett stim på minst 10 fiskar är att rekommendera.
De fiskar jag räknat upp som är stimfiskar behöver få kompisar men jag är rädd för att du inte har plats med flera fiskar tyvärr.. Du kanske skulle göra dig av med någon art t.ex rosentetrorna? Då kan du ge de andra fler kompisar istället. Vad tror du?
Jag glömde ju att nämna att flygplanet i mitten är temporärt för ålarna :) det som ska in är en del stenar och en relativt stor grenig rot som ska få mindre "duttar" mossa på sig :) sen ska ju som sagt en del växter in, och som du sa så ska jag nog ta bort rosentetrorna och in med kanske 3-4 ottos till :)
Det tror jag dina fiskar kommer gilla, låter som en jätte trevlig plan! Vad härligt att du är så tillmötesgående.
Och jag skulle vilja fråga om du har något bra tips på växter? Och lästa att ottos kan vilja ha tex. En ärta, skulle vilja testa det! Ska man då tina och skal den, eller hur ska man göra? :)
Personligen så gillar jag enkla snabbväxande växter. Det är så trevligt när man får nypa skott och plantera ner nya plantor! Två av mina favoriter är Hygrophila polysperma samt limnophila sessiliflora.
Otocinclus behöver absolut få vegetarisk föda om de inte ska svälta ihjäl. Som du säger så kan man ge t.ex en Kokt, skalad ärta som fått kallna, kokt svald broccoli, kokt svald morot eller en skalad gurkbit/zucchini.
Maten kommer flyta så stick det på en gaffel eller liknande så att du får ner det till botten. Låt det ligga ett dygn men inte längre för det blir snabbt dåligt.
Föresten så köpte jag ottosarna idag och jag har ingen mat till dom, klara dom sig över natten tills immorn eftermiddag utan mat? Och sen matar jag resten med artemia (fryst) och detska väll vara okej?
De klarar sig från en dag till en annan, och det kan vara bra att nya fiskar får acklimatisera sig i den nya boningen innan maten ges.
Ottosar är ju bra algätare men de bör emellanåt/"ganska" ofta få stödmatning så… En glad ottos är en "rund-om-magen" ottos
Ja de klarar sig absolut. De behöver inte ha vegetarisk mat från dig alla dar, de äter alger i akvariet annars. Om du har några d.v.s.
Fryst, tinad artemia kommer firrarna gilla.
Saken är ju den art den inte finns en alg pinal eftersom jag gjorde rent hela akvariet idag inkl.sand :/
Får jag fråga varför du gjort rent akvariet så grundligt? Det är inte bra.
Titta på …
#16 Perfekt illustration på vad jag menar, du måste titta på dina ottosar. Jag smyger på mina, men de är ruggigt snabba. Jag tittar på när de sitter på framrutan, och om magen är rund så vet jag att de har ätit. Smal/ingen mage = svulten ottos = mata!
Isåfall skulle jag säga att jag har 2 smala och en mittemellan :/ Men snygg bild!
Jag skulle inte säga att man helt kan gå på hur magen ser ut. Dels för att hanarna ofta är mycket smalare och mindre i storlek än honorna som har en tendens att kunna vara mycket runda. De två på min bild tror jag är en hona och en hane, tittar man på hanen så ser man att även han har en liten mage.
Men jag ska ju ändå förbi fisk affärn immorn och hämta växterna så jag kan ju lika gärna köpa med algfoder tabletter :) någon rekomenderad sort?
Oops då kanske jag bara har honor i mitt stall eller…
Det är i princip bara en - men vem vet vem av de - som sitter på framrutan. Ibland är han/hon smal om magen då blir det en grön algtablett gömd bakom växterna vid bakrutan och ibland inte för då är han/hon rund och go. De andra sitter i godan ro på någon växt i bakgrunden…
Vilket mysterium 😉
Ha nu kom jag på det!
De har ju naturligtvis ett rullande schema! Det är därför jag inte kan se vem av de som ser svulten/mätt ut! Vilka rackare 😃
Jag har tetra pleco tablets åt mina.
Jag märker ingen skillnad på mina när de fått mat eller varit utan ett tag. De som är tjocka är tjocka och de smala, är smala. Tycker du usvead att din smalis blir rundare när den fått äta, eller tjockisarna smalare när du inte matat?
Jag kör lite varannan dag… Men det brukar bara vara en som sitter fram på rutan de andra håller sig i bakgrunden så han/hon har fått vara mitt riktmärke.
Jag försöker ändå vara rätt så restriktiv med maten just för att jag vill undvika nitritspikar och annat elände.
Jag har bl.a. amanoräkor i samma kar. En av de är en ruggigt maffig hona som är boss över de andra. Det gäller att få algtabletterna att falla på rätt plats så att ottosarna får det de ska ha innan hon tar över.
Jag har inte riktigt greppat det här med nitrit och liknande, har det typ merd Ph värdet att göra? :)
Jag är nybörjare. Har läst en del men ändå inte tillräckligt för att råda andra…
Men sök inom sajten http://akvariefisk.ifokus.se/search
Du kan inte bryta algtabletten i halvor så blir det mer utspritt?
Nitrit är en typ av förgiftning som kan uppstå i vattnet speciellt vid uppstart av akvarium. Det är mycket farligt för fisken som i värsta fall dör. Man kan försöka undvika det genom att endast börja med 2-3 fiskar och mata ungefär var tredje dag.
Kanske varit lyckligt lottad. Aldrig haft nitrit…än så länge 🙂
Ser mycket fint ut! Lite mer växter i kanterna så kommer det verkligen att bli perfekt! 👍
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Vilka växter var det du ville ha men inte fick tag på?
#33 tack så mycket :) #34 det är inte att jag inte fick tag på dom, dom hadde inte kommit än ;)
Jaha så du har beställt :) Men vilka arter är det?
#36 Det är java ormbunkar, Akvarie gräs och musselblommor :D
Vad roligt. Du har gjort fina växtval, jag kan se dem passa in i ditt akvarium.
Vad fint de har blivit :)