Ottocinclus med resta fjäll
När skall detta sluta egentligen då… Nu står ottosen helt stilla i mitt större akvarium, jag kan se att fjällen på kroppen är resta jag ser dem tydligt, eller det ser ut som att det blir lite osäker, det ser då absolut inte ut så på de övriga. Man ser också att den är smalare på stjärten än överkroppen, men inte jätte stor skillnad. Behandlar redan nu får vita prick med Contralck…
Gogglade lite snabbt, någon nämner då bukvattensot..har jag allt samtidigt.?? Hjälp vad har jag gett mig in i.
Har flagyl hemma flytande 40mg/100 ml sedan tidigare behandling av marsvin, någon nämde att det kunde vara bukvattensot med resta fjäll. Kan man anta att det är så, och kan jagbehandla med det med… Rädd för att allt går åt h-vete om jag skickar i än mer medicin i akvariumet.
Undrar hur det kommer gå med våra stackars firrar, Nitrat/nitrit värderna är lägre nu iallafall, mitt i allt annat. Men inte borta ännu.
stackare! Allt på en gång snart borde det väl ändå räcka för din del med sjukdomar och annat😕 man brukar seja före sol kommer regn…
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
Någon, tycker ni jag ska behandla emot bukvatten sot ?
Guppy honan som hade yngel, har fortfarande sin stora mage kvar, men de behåller stora magar även efter de fått yngel eller ?
Nej behandla inte mot bukvattensot, en medicin i taget.
Uppresta fjäll behöver inte vara bukvattensot utan har med stor sannolikhet i det här fallet med att du har vita prick och medicinerar mot det. Det blir lite "kaka på kaka" i det här fallet. Först har du nitrit som är jobbigt för fisken, och sedan tillsätter du medicin som också kan vara jobbig. Att den mår dåligt just nu är inte så konstigt men det kommer lätta dag för dag bara den orkar stå ut. Vi får hålla tummarna.
De flesta mediciner har den bieffekten att goda och onda bakterier slås ut och därför sänks ditt nitritvärde nu. När behandlingen är över kan nitriten vara helt på noll. Då blir det som en uppstart igen.
Det du ska göra nu är att fokusera på behandlingen och fullfölja den. När den är över får vi ta ställning till vad som behöver göras då men förhoppningarna är att du vid det tillfället inte har någon sjukdom kvar och kan börja starta upp ditt akvarium som du planerade från början.
Vi finns här och stöttar och bollar tankar med dig, det är minsann ingen trevlig erfarenhet du fått om hur det är att ha akvarium. Men tro mig, skulle det alltid vara så här så skulle ingen hålla på med hobbyn. Du fixar det här!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
På Contralck står det att vattnet ska filtreras med aktivt kol efter avslutad behandling, i 24 tim, hur går det till ?
Det är inte så svårt som det låter. Du köper aktivt kol i din djurbutik, jag har den här varianten. Som du ser på bilden så är kolet fördelat i tre små vita påsar. Du använder en av de här. Påsen placeras i pumpen, du tar bort filtermattan så du får plats med kolet. Sedan är det bara att slå igång pumpen och filtrera i 24h. Kom ihåg bara att rengöra filtermattan igen innan du sätter dit den.
Detta görs för att få bort medicinen ur vattnet.
Hur gör jag med filtret som är i nanot, det är ju bara en filtermatta direkt på stav liksom..
ser ut så här..
http://www.aquaworld.ie/images/phoca_thumb_l_PAT-MINI%20FILTER.jpg
Ett nanoakvarium är ju så pass litet att du skulle kunna skippa att filtrera bort medicinen och bara byta ut allt vatten och skölja av inredningen. Det finns ändå inga bakterier kvar att vara rädd om. Ditt andra akvarium är i och för sig heller inte så stort så om du vill kan du nog komma undan med samma sak där. Jag hade nog kört på det själv faktiskt.