Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2595 ggr
Millan_J
0

En räka...

Hej.

Är helt ny här och vet inte om jag lägger min fråga rätt nu. Men, för att korta ner allt så:

Har ett litet 112l kar med blandad kompott i, och ett 375l kar med mestadels malawi, plus en regnbågshaj, 2st Praktbotia, en albino mal 2st "vanliga" Ancistrus och en röd ancistrus…men så har jag en stackars blå räka typ 7cm där också. Saken är den att jag köpte karet med fisk i och räkan fanns där. Mår den lille stackaren bra där själv eller bör man ha fler? Jag kan faktiskt ingenting om räkor och vet inte vad det är för sort, har googlat på mat och så men tänkte höra om det är någon med erfarenhet av räkor? I det nuvarande karet finns inte så mycket växter, mycket sten och grottor.

Ser hen aldrig, men rengjorde det idag och såg att den levde iaf. Har haft det i ca 3v nu. Hur tycker ni jag ska göra? Är det bättre att flytta den till det mindre med mer växter eller? Hur varmt vill de ha? Osv. Jag kan som sagt inget om den och är tacksam för (vänliga) svar. Har redan fått yngel på rödzebran där i så fiskarna trivs, men räkan är jag tveksam om.

Sorry att det blev låg text

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

wille_wille
0

Kan du gå in här och kolla om du ser din räka?

https://zoopet.com/skaldjur/skaldjur_grupp_resultat.php?GRUPP=1&ORDNING=all

Men jag tror den skulle trivas bättre i ditt mindre akvarium om det har mer växter. Men det är också beroende på vad du har för fiskar däri.

Du har inte lust att lägga upp bild på akvarierna?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

peppe_ing
0

Misstänker att det är en https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5 du har hemma.

GuUuLd
0

En stor blå låter som en gabonräka kanske? :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Millan_J
0

Hej.

Tack för snabbt svar. :)

Ska absolut kolla din länk.

Just nu är det 4st silverhajar, 3 dvärg hajmal, ett Palettciklid par, ett gäng neontetror och två vändmalar, en vändmal ska få flytta för hon börjar bli stor, tre  siamesisk algätare. Paletterna och neonen är de ensa fullvuxna.

Kan lägga upp bilder sen. Det stora är jag inte riktigt klar med hur jag vill ha med bakgrund osv.  Några fula silikonpluttar efter förra ägaren som jag ska ta bort osv.  Vill ju inte bli påhoppat av alla "know hows" ;)

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

wille_wille
0

Då tror jag nästan att den trivs bättre i det stora akvariet.

Är dock ingen expert på räkor (till skillnad från GuUuLd), så hon kan nog svara bättre på det🙂

Nej det vill man ju inte, brukar dock inte vara så mycket påhopp just på den här sajten 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Millan_J
0

Ser absolut ut som en Gabon blå.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

peppe_ing
0

Du behöver nog inte vara orolig för några påhopp. Tror dom flesta (och jag med) älskar att se projekt ;) Och ibland kan det vara rätt skönt att ha någon/några att bolla lite idéer med och få lite tips.

usvead
0

#4 De "påhopp" man får här är i all välmening så oroa dig inte…. jag vet 😉

Millan_J
0

Vad bra.  Jag ställer säkert massa dumma frågor, men det är för att jag vill lära mig och fräscha upp minnet. "Frågar man inte får man inget veta". 

Jag har som sagt precis köpt malawikaret och har inte haft akvarium på många år. Det mindre karet har ja haft i snart ett år. 

Jag vill ju att den lilla räkan ska må bra nu när vi har den… såg inte att det stod om den vill ha nån "kompis", nån som vet?

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

mimåne
0

På akvariefisk iFokus försöker vi hålla en god stämning och ton gentemot varandra. Våra medlemmar är alla väldigt trevliga och det är mycket sällan det uppstår otrevliga kommentarer. Du och ditt akvarium är välkomna hit precis som ni är :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Sen glömde jag att säga att du får fråga på hur mycket du vill! Jag tror vi alla bara blir glada över att det händer något intressant. Känn dig fri att fråga på så hoppas jag att du får de svar du behöver!

Med vänlig hälsning, mimåne.

Millan_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det lilla karet. Nu med mer växter. Ska även byta bakgrund nästa gång det är dags att tömma.  Det här fick jag när jag jobbade i djurbutik därav bakgrunden.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Millan_J
0

ha ha, ni ser, upp och ner och vint och… ;)

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Millan_J
0

Varför blir det så? Såg när jag försökte ladda upp nästa bild att den också skulle bli upp och ner

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

mimåne
1

Vilka fina grottor du har skapat åt dina fiskar. De där uppskattas säkert!

Jag vet inte helt säkert varför bilder ibland blir upp och ner vända. Det kan kanske ha att göra med hur de blivit sparade. När man trycker på den visas den däremot rätt väg i större format.

Millan_J
0

Ok, Tack.

Så fort jag ska ladda upp en bild blir den upp och ner.

Av nån anledning så har den största fisken valt döskallen till sin. Hon får knappt plats, men den vill hon ha…

Hade rötter och massa mer i förut, men nu trivs de bättre. Ska i mer växter. De gillar att äta upp svärdsplantor…

Nu har det tyvärr blivit massa gröna alger i som du kanske ser. Byter lite vatten igång i v. och rengör sten, men får inte bort den, några tips förutom mer växter för det är några fler i nu och mer på väg. Vill inte förlora för mycket simyta heller.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

mimåne
0

Jag kan inte se några alger utifrån din bild men har du problem med dem är det till fördel att välja rätt växter. T.ex hornsärv motverkar alger bra. Vad jag kan se i din bild så har du fina och trevliga växter men det finns arter som är mycket effektivare än de du har.

Vattenbyten är också väldigt bra mot alger och du kan fortsätta med det en gång i veckan. Hur mycket vatten byter du? Tillsätter du någon växtnäring?

Millan_J
0

ska köpa det i helgen.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad