Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 584 ggr
usvead
4

Mått och volym....

Hade nosat rätt på ett akvarium på Blocket som jag trodde skulle passa (jepp ännu ett kar 😊)

Tog en första kontakt och initialt var karet på 80 L. Perfekt tyckte jag men så fick jag måtten och då visade det sig att det var på 70 L om man ska tro http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Nåväl när jag sedan mätte mitt egna på 54 L - som jag ville "uppgradera" - var skillnaden 1 cm på längden, 2 cm på djupet/bredden och 6 cm på höjden. En viss skillnad visserligen men jag var ute efter att utöka bottenytan inte höjden. 

Det är ju viktigt att läsa på vad respektive art har för behov innan man skrider till verket,  en del vill ha höjd andra bottenyta och så finns det de som vill leva lite mitt emellan…

Så vad har jag lärt mig, jo att inte bara stirra mig blind på volymen. Kontrollera även måtten och anpassa sedan efter det.

mimåne
0

Det gjorde du bra, bra skrivet också!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Smulan80
0

Helt rätt, någonting som jag önskade att folk gjorde i sina annonser (oavsett vart) när de vill sälja sina kar är att skriva ut karets storlek i längd, djup och höjd. Oftast när jag frågat så har det visat sig vara mindre än vad de sagt från början i L, eftersom de har "glömt".

[Tinitusan]
0

jag håller med, flera kar annonseras som större än de är för att folk inte vet hur man räknar ut rätt volym, eller hur man googlar ;p