Varför dör mina fiskar?
Hejsan! Jag är helt ny på det där med akvarium och skulle behöva lite hjälp. Jag och min sambo skaffade nytt akvarium på 230 L (Jewel) och startade upp det i juli. Vi köpte akvariet, fiskarna och växterna i samma fiskbutik där vi kunde få mycket hjälp av riktig fiskpersonal då vi själva inte visste så mycket. Vi startade upp med fyra sklarer, sju kopparbarber och två dvärgguramis. Och så växter såklart. Såhär hade vi det i lite över en månad för att få in en bakteriekultur som fisksnubben sa. Vi hade också i levande bakterier när vi bytte vatten. Efter lite mer än en månad köpte vi till fem glasmalar, tio guldbarber, fem torpedbarber och två silverhajar. Jag var lite tveksam till den här blandningen men fisksnubben sa att det skulle gå bra. Vi köpte också två rötter vid det tillfället och fick av misstag med oss en ancistrusmal. Jätteäcklig, men den har fått bo kvar då den inte skulle göra någon skada utan mer nytta. Efter någon vecka köpte vi några räkor som skulle få städa lite. Allt har fungerat perfekt, fiskarna har sett glada ut. Alla har ätit och så. Malen ser man bara till på natten ibland och räkorna har typ flyttat in i pumpen men så länge de levde skulle det inte vara några problem. Men så för ungefär en vecka sen slutade den ena silverfisken att äta. Vi tänkte inte så mycket på det och han åt lite om han fick äta ifred. Dagarna efter det försvann en sklar och jag hittade den död. Dagen efter det försvann en Dvärggurami och den har jag inte hittat ännu. Och igår försvann en silverhajar som jag hittade död idag. Så nu till frågan…. Vad händer? Det finns ingen nitrit i vattnet för det har jag kollat ungefär tusen gånger. Är det någon fisk som dödar de andra? Eller malen? Är det något fel på vattnet som jag inte vet om? Jag skulle behöva er hjälp. Vad tror ni det är som händer?
Det känns som att akvariet är ganska överbefolkat.
Det hade nästan räckt med de ni köpte första gången men det finns kanske andra här som tycker annorlunda.
Ancistrusen kan inte ta dom andra fiskarna sålänge dom inte dör först då kommer den antagligen att äta upp dom.
Får alla komma till och äta? Det blir lätt så att vissa fiskar inte kommer till när karet är överpopulerat och att det kanske inte matas tillräckligt mycket trots att man tror det.
Ja det var en rejäl blandning på fiskarna, troligen stressat varandra och orsakat sjukdomar.
Ett tips är att inte förlita sig allt för mycket på zoopersonal. Det allra bästa är att läsa på själv om de fiskar man är intresserad av. Exempelvis kolla i butik på vad som finns och sedan åk hem och plugga. Annars går det rätt ofta såhär, tyvärr.
// Sofia
Jag måste bara fråga, vart har ni köpt era fiskar?
Den där "fiskkunniga" är troligen inte så kunnig och är h*n det så lite inte på ett ord till som kommer från den käften.
Uppstarten är på tok för hård för akvariet, kopparbarberna hade räckt.
Jag är förvånad över att det inte är nitritspik däri nu. Att det inte är nitritspik tyder på att fiskarna får för lite mat skulle jag gissa på.
Som Roxie säger så stressar de där fiskarna varandra rätt duktigt, bara antalet i sig är stressande.
Silverhajar blir dessutom på tok för stora för 230 liter. Anledningen till att räkorna har "flyttat in i pumpen" är för att det är den ända plats där de känner sig säkra, vilket är ett av de största tecknen på att det är stressat i erat akvarium.
MVH//Patrik
Tusen tack för hjälpen! Som sagt, jag har inte så mycket koll. Jag försöker lära mig men det är verkligen en djungel det här. Och fisksnubben har en riktig fiskbutik så det kändes som om jag kunde lita på honom. Men tack så mycket!
Oj.. oj.. oj.. 😐
Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men varmt välkommen hit till sajten. Jag hoppas att du ska trivas!
Jag kan inte annat än att hålla med de andra. Jag förstår att ni velat göra det bästa för fiskarna men tyvärr har detta blivit helt fel redan från början. Ni har startat alldeles för hårt och den blandning fisk ni har passar inte tillsammans. Det är även alldeles för många antal fiskar för den volym ni har på akvariet. De blir sönderstressade och sjuka av varandra. Har du hittat till hemsidan zoopet.com? Där finns ett register med olika arter bland annat de du har, där hittar du bra information om hur dina fiskar behöver ha det. Här länkar jag till din silverhaj.
Vad du behöver göra nu är att läsa på ordentligt om de arter ni har i akvariet. Vilken miljö de behöver, hurudant vatten och vilken personlighet de har. Du behöver göra dig av med en hel del fiskar och när du läser om arterna får du reda på vilka som passar tillsammans och inte. Du kommer aldrig få ett balanserat och hälsosamt akvarium med de arter du har nu, tyvärr.
Vi hjälper dig gärna här på sajten om du har frågor och funderingar. Vi har alla varit nybörjare och gjort såna här misstag, men tillsammans kan vi lära oss av varandra :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag skulle också vilja fråga dig vad det är för ett slags nitrit test du har? Vissa är inte så pålitliga och kan vara missvisande. Har du testat för ammoniak också?
Det kan vara bra att göra att vattenbyte på 25% redan nu.
Jag trodde också det skulle vara för mycket. Men han sa att det var okej. Dum som jag var så trodde jag på honom. Nitrittestet är från Sera. Nä, det har jag inte gjort. Borde jag göra det? Jag bytte vatten idag. Jag brukar byta 1/4 varje gång, det sa han att jag skulle.
Jag förstår dig. Det borde ju faktiskt vara så att de som säljer fisk ska ge ut korrekt information om dem också. Tyvärr är det inte så. Det är viktigt att tänka på att det är säljare man har att göra med, deras uppgift är att sälja.
Det finns två typer av nitrit test och det är en droppversion eller sticktester. Vi brukar inte rekommendera sticktester då det kommit fram allt för många gånger att de inte är pålitliga och kan vara gravt missvisande. Dropptester är mer korrekta. Ammoniak är också en form av förgiftning precis som nitrit. Vanligtvis räcker det att mäta bara nitrithalten men nu när du har problem som skulle kunna tyda på förgiftning så kan det vara bra att mäta ammoniak också.
När du gör vattenbyte så har du fått en bra rekommendation på 1/4. Det blir en mängd på 25%. Väldigt bra att du gjort det idag. Kan du se någon förändring på fisken nu i efterhand? Verkar de piggare?
Det är droppar. Okej, kanske lika bra att mäta det med. Iallafall nu. Ja. Jag tror det. Jag har inte tänkt på det så. Men när du säger det så är de nog lite piggare.
Fortfarande, vart köper du dina fiskar?
Om vi får reda på det så kanske någon här kan hjälpa dig att hitta en bättre affär.
Den affären du går till nu verkar ju bevisligen inte vara en bra iallafall. :/
Akvarietjänst i Malmö.
#10 Men så länge TS själv tar reda på fakta (och att det är någorlunda god djurhållning givetvis) så behövs ju ingen "bättre affär"?
Hur ofta gör du vattenbyten? Och vad har du för pump?
För mycket fisk i ett nystartat akvarium, de har , som Roxie skriver, förmodligen stressat varandra ganska mycket.
#10 Det kanske inte finns någon annan affäri närheten, men så länge TS tar reda på fakta och inte lyssnar blint på personalen, så kan hon fortsätta handla där ,om djurhållningen är bra vill säga.
Tyvärr så är de flesta affärer mer inne på att sälja än att kolla vilka fiskar som går ihop eller inte.
#12 o#14
Jag tänkte mest att om det finns bättre djuraffärer i närheten så kanske det är bättre att låta de få kunderna istället för de dåliga få kunder. ;)
Främja fiskhållningen rent allmänt och stötta den goda saken typ. :P
jag kan nog hålla med raichu faktiskt, TS ska givetvis läsa på o veta vad hon köper själv vilket jag tror hon kommer att göra nu när hon varit tvungen att lära sig den hårda vägen, men personligen hade jag inte velat gå tillbaka till en affär som försatt mig i en sådan här situation som ju trots allt blev ganska dyr..
Jag byter vatten typ varannan vecka, ibland lite tätare. Jag har den pumpen jag fick med akvariet. En juwelpump.
Jag byter vatten typ varannan vecka, ibland lite tätare. Jag har den pumpen jag fick med akvariet. En juwelpump.
personalen i djuraffärer är oftast inte särskilt kunniga alls, tyvärr. ha alltid i åtanke att dom är ju där för att sälja, först och främst, så ta allt dmo säger med en rejäl näve salt, och gå gärna hem och läs på både en och tre gånger innan du köper något. håller för övrigt med om att det är på tok för mycket fisk, och en salig blandning. skulle själv till exempel aldrig ha silverhaj i så litet kar, och aldrig ihop med räkor!
#18 Gör vattenbyten varje vecka istället för "typ varannan" (vad det nu egentligen innebär). Hur mycket byter du varje gång. Vad gör du under ett vattenbyte?
Nybörjarmisstag brukar vara vattenbyten för sällan och för mycket som byts och ev skrubbas all inredning etc. vilket är både onödigt och farligt för fiskarna. Själv gjort misstagen när jag var tonåring, men då hade jag inte internet att läsa på om och hade bara personal på arkenzoo mfl att lyssna på. Vilket var ett misstag när jag ser tillbaka på skötseln då. (fiskar och växter dog osv). Alla kan vi göra misstag. Det är ok att göra misstag, men vi är ansvariga när vi tar hand om levande ting att försöka rätta oss själva, "göra om, göra rätt" när vi ser att någonting helt enkelt inte fungerar.
Läs på om fiskarna du har i karet idag, ser du i karet att det inte fungerar så försök hitta nya hem till några av dem, t ex silverhajarna. Läs alltid på innan köp. Oavsett vad det gäller för djur. :) Vi vill ju att våra små ska må bra, spelar ingen roll om det är en kanin/marsvin/undulater eller fisk.
Jag hoppas att du inte blir skrämd från forumet. Alla vill hjälpa men frustrationen kan bli lite hög när det blir fel. Vi har alla gjort våra fel, det är enligt mig från misstagen man gör dem största lärdomarna. Och som de andra säger, personal i butiker, oavsett vilken variant av butik, har ett jobb. Att _sälja_. Lyssna gärna på dem, men dubbelkontrollera informationen eller allra helst var informerad innan köp så långt det går.
Jag har gjort varje vecka fram tills förra gången. De sa varje vecka fram tills 2 månader hade gått och sedan varannan vecka. När jag byter vatten städar jag sanden/grusen med sådan suggrej. Och byter filter i filtret.
Jag har gjort varje vecka fram tills förra gången. De sa varje vecka fram tills 2 månader hade gått och sedan varannan vecka. När jag byter vatten städar jag sanden/grusen med sådan suggrej. Och byter filter i filtret.
va vänta nu byter du hela filtermattan varje gång du byter vatten? i ett fungerande akvarium bygger du upp ett ekosystem, för att det ska fungera utan att det blir tex nitrit som kan vara dödligt för fiskarna så måste man få upp en bra halt av bakterier som hjälper till att bryta ner nitrit tillsammans med växterna, dessa bakterier lever i bottensubstratet o i filtret, om du har slamsugit botten OCH bytt ut filtret varje gång så ser jag inte hur du kan bygga upp bakteriehalten o med så mkt fisk måste du haft nitritspik, är du helt hundra tio procent säker på att du inte har nitrit?
Ofta får man fel info i affärer och det är så dåligt! Hade ett stabilt litet kar i 2 år som 10åring. Med pansarmal, Platy och neontetror. Och 2 Silvermolly. Dessa två gick tyvärr bort och blev då rekommenderad en stor jäkla fisk, cool för en 12åring såklart. Denna fisken åt upp alla! Gick tillbaka till affären där en annan anställd, chockad sa att denna aldrig kunde gått i mitt kar. 2år åt skogen… mina fiskar hade t.om namn ;) Så tråkigt för dig ts, när man lägger ut pengar o blir lurad :(
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#23 Det är en juwelpump så jag skulle tro att det är filtervadden överst som TS byter, inte allt filtermaterial. Helt enligt tillverkarens instruktioner.
ah ok, blev lite orolig där att affären flippat ut helt för att sälja makaroner haha
Precis som #25 sa byter jag bra det översta filtervadden i gång i veckan.