Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1651 ggr
MallaT
0

Projekt sommarvärd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några av er vet har jag erbjudit mig att vara sommarvärd åt fiskarna på mina barns skola. Nu är det snart dags, så i onsdags körde jag dit för att hämta det ena akvariet.
Det har varit lite si och så med skötseln på dessa fiskar, men jag hoppas kunna lämna tillbaka dem välmående och med en lista på förslag till ett rullande schema för barnen och lärarna att följa under kommande termin.

Akvariet på bilden har jag tömt och tagit hem. Fiskarna i det har fått flytta ihop med kompisarna i det andra akvariet.

MallaT
0

Ovanför detta akvarium satt en lista på de fiskar som bor i det, men som ni ser, har det skett vissa frånfall 😕

MallaT
1

Fiskarna bor nu tillsammans i det andra akvariet.
Så här ser det ut….

MallaT
0

Akvariet får stå i köket över sommaren, ett rum som inte har något akvarium (!) så det passar ju perfekt.

MallaT
0

Först en bakgrund, man tar vad man har, och i det här fallet blev det en grå sopsäck.
Lite hardscape på plats

MallaT
5

Jag bytte ut det befintliga gruset till sand, så barnen berättade att det bor en ål i det andra akvariet.

Vatten från mitt 240l och växter från alla 4 karen.

Några sandsnäckor och posthorn har fått flytta in.

På tisdag hämtar jag fiskarna. Det blir ju till att flytta in allihop direkt, så jag får ha ordentlig koll på alla värden ett bra tag framöver, men jag håller tummarna för att det ska funka bra.

mimåne
0

Så fint du gör det åt dem :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MallaT
0

Tack mimåne!

[Jens]
0

Verkligen fint jobbat! Tänkte precis skriva om att skaffa levande växter och såg nu att du har gjort det =) Mycket bra jobbat och jag hoppas eleverna förstår vikten av det sedan och gillar det du har hjälpt dem med.

Ankah
0

Jättesnyggt (är lite avundsjuk då ett akvarium "på foder" hade kunnat ursäkta mitt eviga anskaffande av nya kar)! Bra att du erbjöd dig att ta hand om det, det värmer alltid att det faktiskt finns andra djurvänner där ute och inte bara en massa hemskingar!

MallaT
1

#8, #9 Tack!! JensW, jag tror säkert eleverna uppskattar det, men det jag verkligen hoppas på är att lärarna ska förstå och ta det lite mer på allvar. Det finns så mycket som barnen kan lära av ett akvarium :)

MallaT
0

Nu har jag precis varit och hämtat fiskarna, och jag har en fråga jag tror ni kan hjälpa mig med.
Vad är det för art på dessa fiskar?
Vill ju gärna veta vad det är för vänner jag pysslar om, samt kanske hjälpa till om det behövs någon omplacering, och kanske rekommendera andra fiskar när terminen börjar igen till hösten.

Att det är en Ancistrus vet jag, men vilka är de andra?

annaelfie
0

tror det är någon tetra, svårt att säga om de inte färgar ut. har de några färggladare områden?? kan vara afrikans måntetra eller colombiatetra kanske?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=416

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843&SOK=1

den svarta är en lite krasslig Platy kanske?

lycka till med gänget :)

[Seaside]
0

Håller med #12. Jag tippar också på att det är en Tetra, dock osäker på vilken art

kallepudas
0

Sitter med mobilen så kan ju se fel men tetran tror jag är en: Hyphessobrycon griemi Griemitetra.

MallaT
0

Det kan nog vara colombiatetra, de har färgat ut nu och blivit fint röda på stjärtfenorna.

Men det är nog två hanar, för de spänner upp sig väldigt mot varandra hela tiden.

MallaT
0

Jag tror inte den svarta är en Platy, den är nästan 7 cm lång.
Krasslig molly? eller nånting helt annat?
Barnen hade själva ingen aning, men det hade jag inte väntat mig heller 🙂

MallaT
0

Och så är det den här lilla vännen, eller, ganska så stor är den nog egentligen, 6 cm kanske?
Vad kan det vara för en? Och då menar jag den fisken som är överst i bild.

Ankah
0

Vad snyggt med så mycket hasseltrassel i karet! För det är väl ormhassel? Har du kokat den eller så?

MallaT
0

Tack Ankah! Ja det är ormhassel. Jag har sköljt den i kokande vatten i omgångar, för det gick inte att få ner den i en kastrull :)

wille_wille
0

Den skulle jag säga är en svärdbärare 🙂

Jag ska också vara sommarvärd åt fiskarna vi har i biologisalen på skolan, dock så tar jag inte med akvariet hem men fiskarna ska jag ha över sommaren iallafall. Tror det är 3-5st sorgmanteltetror, en hoper guppys och 2 stora ancistrusmalar 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

mimåne
0

Två colombitetror, en krasslig molly och den sista har jag på tungan.. hm.. fhnm.. jaa.🤔

MallaT
0

#20 ja! Svärdbärare är det såklart! Jag googlade på svart svärdbärare, och det måste vara det :) Tur att vi ställer upp och passar de små ;)

wille_wille
1

Ja, visst är det 😉

Dock så har biologiläraren ett eget akvarium, men när han berättade vad han hade i så lät det mer eller mindre överfullt så jag hoppas att fiskarna ska trivas hos mig i sommar 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Emel
1

Vad skoj och va duktig du är!

Ska själv va akvarievakt i sommar till ett halvskött kar med få fiskar och ful inredning. Fick fria händer att göra vad jag ville med det (ang inredning, fisk). Känner på mig att ägaren kommer be mig behålla det, om inte annat hoppas jag hon får inspiration. Inte bara mata 1 gång/dag och byta lite vatten då och då.

Lycka till!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

MallaT
0

#24 tack! Låter som ett trevligt uppdrag du fått. Jag gillar fria händer! När jag hämtade fiskarna igår sa läraren att jag skulle ta kvitto på mina utgifter …. Tror inte det finns så mycket pengar i kassan dock. #17 kan det vara en guldtetra tro?

EmmaiNorr
0

Ser ut att ha samma skimmer på kroppen som en Kongotetra, en liten hona kanske?

annaelfie
0

håller nog med 17 här, någon slags Kongotetra eller annan afrikans tetra säkert. Den har för stora fjäll och annan lyster. Det finns inte så många tetror att välja mellan om man tänker på ögonens storlek och fjällens storlek.

MallaT
0

Så fort jag får tid ska jag åka till den djuraffären där jag vet att alla fiskarna är köpta, förhoppningsvis vet de vilka sorter de har haft under året. 🙂
Alla fiskarna verkar hur som helst lugna, alla har färgat ut fint, och ingen blir mobbad än så länge.

MallaT
1

Liten uppdatering :

Idag gick sista flyttlasset tillbaka till skolan!
Sedan terminsstart har vi i lagom tempo flyttat några fiskar åt gången, och nu var det alltså de sista som lämnade sommarhuset.
Två akvarium är nu igen igång i skolan, och idag fick jag också möjlighet att prata med barnen igen.

Till min stora glädje var lärarna intresserade och villiga att göra något bra av det hela! Barnen ska dela upp sig i grupper med löpande skötselschema. Det blir vattenbyten varje vecka från och med nu.

Sen fick vi också pratat om hur man sköter fiskarna på lov och hur man, om man måste, avlivar en fisk.
På det hela taget blev det väldigt lyckat, och jag är glad att jag tog mig tid och plats till detta. Barnen är superglada över fiskarna, och nästan alla av de som kom hem till sommarhuset, är på plats igen i skolan. Något dödsfall har tyvärr inträffat, men det var väl väntat när de gick snabbt från så olika vattenkvalité.

Nu har svärdbärarna fått yngel som verkar överleva, så snart är det kanske för fullt igen ;)

mimåne
0

Vad härligt att det gått så bra och att lärarna börjat engagera sig!

marta01
0

Vad snällt av dig att ta hand om det :)

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.