Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 13559 ggr
Roxie
4

Mina akvarium nr 2!

Min förra tråd blev galet lång så nu startar jag en ny! Här hemma är det kaos med renovering av några rum och jag har lite smått panik över hela situationen. Intalar mig själv att det snart kommer bli jättefint! I slutet på kommande vecka får jag troligen hem mitt nya Juwel Rio 240 i vitt. Ska bli riktigt roligt att fixa i ordning. Tips är alltid välkommet!

// Sofia

Roxie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har i min akvarie-abstinens gjort om i mitt nano. Eller påbörjat i alla fall :) Förebild.

// Sofia

Roxie
3

Projektet igång! Fluval Shrimp stratum som substrat, sjukt nöjd och trodde det skulle vara omöjligt att plantera. Men med min planteringspincett gick det kanon. Mer växter ska i, så det är absolut inte klart ;)

// Sofia

[hejhejhej!]
0

Underbara!!

Micke R
0

Det blir finfint detdär, vad är det för belysning du har?

Lilolizeit
0

Följer som vanligt :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Roxie
0

Jag har rätt kass belysning i detta, försöker hitta något nytt.
Just nu har jag en Dymax 15w och en ledlampa.

// Sofia

Sara FE
0

Följer! :)

[Jens]
1

Va häftigt! Kommer följa denna tråd lika intresserad som jag var av den första. Så du ska byta ut den gamla Juwel eller behålla den också?

Roxie
0

#8 Mitt gamla Juwel är sålt :) Så firrarna går i ett temporärt kar just nu tills det nya kommer!

// Sofia

[Jens]
2

Jösses vad du står i ! Ska bli så kul att se det nya karet. =)

Roxie
2

Ja här går det undan minsann! :D

// Sofia

Tokyo
0

Följer :)

Lilolizeit
0

#2 blev lite sugen på soil igen nu. Har undvikt det just pga planterings svårigheterna.. Köpte du i fysisk butik eller beställde du från nätet?

Roxie
0

#13 Beställde från cyberzoo.se :)

// Sofia

[Seaside]
0

Följer =)

[Gudrun-Berit]
0

Följer:-)

Oliviahack
0

Följer trenden och följer jag med!

Roxie
5

Vad roligt att så många vill följa lilla mig :) Nu har jag slängt i lite mer växter :)

// Sofia

kigon
0

Följer också! 

Vilka räkor ska du ha i där? Vill gärna starta ett för tigerräkor själv, men det blir först när man flyttat 😃 

Ser snyggt ut redan dock!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

CatchFatch
0

Hmm.. "/ Kan man anställa dig? 😃

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Roxie
0

#19 eventuellt blue jelly, så de matchar med kampisen ;D

// Sofia

Roxie
5

Har planterat lite nya växter :)

// Sofia

Roxie
0

Vilka räkor tror ni skulle passa i detta akvarium? :)

// Sofia

mimåne
0

Det blir himla fint! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
1

#23 Ser mycket fint ut! Jag tänker blått eller orange :)

kigon
0

Tycker blått hade sett jätte fint ut! Så som du planerade blue bolt, eller deepblue/blue tiger, eller kanske om du lyckas hitta blåa exemplar av blue bee räkor? 😃

Roxie
0

Tack för tips! Ja det lutar nog åt något blått! Jag har tigerräkor i mitt 54L så jag hoppas på att få blue tiger och deep blue framöver :) vågar inte riktigt sätta ner några såna här ännu när det är så glest, med tanke på kampisen.

// Sofia

Roxie
3

Det kommer bli ett dyrt kalas detta, men vad gör man inte för sin hobby ;)

Har bestämt mig för Oliver Knotts soil som bottensubstrat i alla fall. 
4 påsar á 10L är nog vad som krävs, dyrt men jäklar vad fint det kommer bli! Förhoppningsvis får jag hämta akvariet nu till helgen och samma med CO2-kitet. Så med lite tur är det up and running i slutet på helgen :)

// Sofia

mimåne
0

Är det någonting man ska lägga pengar på är det väl sina hobbys. För vad är väl roligare än det :)

Ellenor123
0

Oh, vad snyggt det kommer bli med soilen! Blir det brun eller svart?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Roxie
0

#29 Så sant som det är sagt! :)

#30 Svart soil blir det, tror det kommer främhäva färgerna på invånarna bättre! Tänkte eventuellt skaffa Baubalti green (räkor) också :)

// Sofia

Ellenor123
0

Svart är snyggast tycker jag också, kommer bli superfint :) Haft baubalti på brun soil och det var ingen hit.

LajvKrattan
0

#22 Är det där möjligen ett av Tropicas koldioxidsystem jag ser i det bakre högra hörnet?😎

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
0

De har den! De har den! Som jag har letat!😮😭🤤

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/co2-for-vaxter/system-60-co2-tropica.html

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
0

#33 stämmer bra det! Ja precis, jag har köpt mina från cyberzoo :)

// Sofia

sauk1
0

#34 Köpte den precis från pwss.se.

Berzerk90
0

Hur länge varar ett sånt där Co2 system? Kan man ha det till större akvarium tex 100 liter?

LajvKrattan
0

#37 Nej, de räcker tre månader i 10 liter men hållbarheten minskar med storleken. De fungerar bara för akvarier upp till 60 liter. Om du har ett större akvarium är det bättre att köpa ett "riktigt" koldioxidsystem.

Berzerk90
1

#38 Lite som man trodde då. :) Tack för svaret LajvKrattan nu vet jag vad som gäller.

Roxie
3

Nu står det på sin plats!!

// Sofia

mimåne
0

Ooo de ser fint ut minsann!

MalinMalvina
0

#40 Oj vad fint! :)

[Jens]
0

Det blir ju toppen det där med akvariet men jag kan inte riktigt placera var du ställde det i lägenheten? Är det i vardagsrummet?

Vovisch nr2
0

Jättefint nano! #40 Akvariet ser ut att passa jättebra där! :D

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Roxie
0

#43 ja det är i vardagsrummet. Det förra akvariet stod där bokhyllorna står nu :)

// Sofia

[Jens]
0

Aha, då vet jag precis vad den står. Jag blev så förvirrad när jag såg det =))

sauk1
0

Jättesnyggt! Kul projekt att inreda. Snyggt golv också! :)

Roxie
0

#47 Ja jätteroligt! Golvet är nog runt 50-60år gammalt, men fortfarande läckert tycker jag :)

Är lite orolig över mina äppelsnäckor som ska gå i detta kar.. pH:t kommer att ligga på ca 6-6,5 iom att jag har både soil och trycksatt CO2, jag hoppas att deras skal inte kommer ta allt för mycket stryk. I värsta fall får äpplena flytta :(

// Sofia

sauk1
0

#48 Hur kom det sig att valet föll på soil? Är det för växterna, för då kan väl kulor, flytande näring och framförallt din co2 göra jobbet? Eller är det färgen?

Roxie
0

#49 Främst för växternas skull, då det är det ultimata valet :) Sen tycker jag det gör sig otroligt vackert med mörkt bottensubstrat.

Jag vet också att hade jag valt ett annat "billigare" substrat så hade jag ångrat mig. Nu tänker jag göra rätt, eller vad man säger, från början. Exakt så som jag vill ha det :)

Nu är soilen hämtad, tänk er lilla spinkiga jag kånkandes på 40kg substrat. Hej träningsvärk!

// Sofia

Roxie
5

Då kör vi!

// Sofia

kigon
0

Lycka till! Kommer säkert bli ursnyggt 😃 Akvariet ser redan så fint ut med det vita…

Roxie
2

Vänder å vrider, å vänder å vrider.

// Sofia

LajvKrattan
0

Roxie
0

Yes jag ska åka och köpa några större lavastenar i morgon. Trodde jag hade tillräckligt, men icke!

// Sofia

Roxie
0

Lite bättre, men inte tillräckligt!

// Sofia

[Jens]
0

Vad använder du för bottensubstrat?

Roxie
2

#57 Oliver Knotts nature soil, den svarta. Kostade mycket, men ack så värt det :) 40L köpte jag, och det har gått åt!

// Sofia

[Jens]
1

Ja, det kan jag förstå att det kostade en slant. Är knotts substrat 'lätt' så det är svårt att planterna? Eller tänker du ha sand ovanpå det?

Roxie
0

#59 Jag har Fluvals shrimp soil i mitt nano och dom "kulorna" är mindre. Men jag planterade med en lång pincett av metall och det var inga problem. 
Nej det ska bara vara soil, inget annat. Tycker den känns ganska tung faktiskt. Har även fått tips om att fukta soilen lite innan man planterar, då ska det vara lättare :)

// Sofia

[Jens]
1

Jag tycker soil är otroligt härligt att se på men har problem med att plantera och det är ett bra tips du gav mig. =)

Lilolizeit
0

Åh, kommer bli super snyggt.. Blir så inspirerad.. 🙂

Roxie
1

#61 Pincett är guld värt! Jag har ju planterat glosso i soilen i mitt nano, och det var inga problem alls. Nästan så jag tyckte det var svårare att plantera glosso i sanden i mitt 54L.

// Sofia

Roxie
1

En liten bild :)

// Sofia

Lillyrod
4

Varför får jag alltid lust att möblera om när jag ser dina bilder??

Draken
0

Vilket snyggt akvarium. Var jätteläckert med vit möbel och mörkt/svart bottensubstrat 😍

Fick lite egen inspiration när jag såg bilden på hur du tänkte inreda, kan hända jag "snor" din ide lite när jag skall bygga om mitt stora 😃

Kommer att följa tråden i varje fall 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Roxie
0

#66 Tack! Sno på du! :)

// Sofia

Roxie
0

#65 Haha, känner igen det där! Men denna gång hoppas jag att jag blir nöjd och slipper få den där känslan av att vilja göra om :P Hoppas kan man ju alltid!

// Sofia

Draken
0

Härligt 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Roten är jäkla snygg. Det är mopani va?

Roxie
0

Mopani eller redmoore. Inte säker :)

// Sofia

Draken
1

Troligast Mopani, RedMore är "spretigare" :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
0

Ah dåså, tack! :)

// Sofia

Roxie
4

Nu är det igång! Köparen 7kg stor sten som blev pricken över i:et. Bara väntar på alla växter jag beställt!

// Sofia

Lillyrod
0

Spännande!

Ellenor123
0

Vad blir det för växter? :D

mimåne
0

Åh det ser jätte läckert ut! Tusan nu vill jag också göra om😡😃

Roxie
0

#76 Har inte riktigt bestämt mig ännu, men det som jag hittills planterat är bacopa monnieri, hydrocotyle tripartita, staurogyne repens och alternanthera reineckii mini. Väntar på att få hem bland annat rotala rotundifolia, rotala sp green, limnophila aromatica och lite annat som jag inte minns namnen på i huvudet :) HC ska jag nog skaffa också, samt eventuellt nålgräs. Sen försöka få fast nån mossa på stenarna.

// Sofia

Roxie
0

#77 Tack!!

// Sofia

Draken
0

Jättesnyggt :D Gissa om jag suger åt mig inspiration tills jag själv skall riva 720 litern :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Skitsnyggt Roxie! Jag ska städa ur akvariet helt idag och börja om. Nu är det dags!!

Roxie
0

#81 Haha, erkänn att jag frestade dig! :D Vad har du tänkt göra? :)

// Sofia

[Jens]
1

Japp och jag kommer inte få så fint som du har det! Du är verkligen duktig!! Jag har som bekant pratat om det så länge och nu bannemej får jag ta tag i saken. Har inte bestämt ännu hur det ska bli men hur som helst så ska jag låta det ta sin tid. 🙂

Draken
0

Jag visste precis hur jag skulle bygga om i 720 litern efter attjag hade bytt bottensubstratet, jag visste helt klart ….tills jag såg Roxies bilder, då ändrade jag mig 😉 Det är hur snyggt som helst Roxie, och jag hoppas att mitt blir lika snyggt och att du inte blir ledsen på mig för att jag kommer att stjäla lite ideer av dig 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
0

#83 Jo du har ju pratat om det ett tag :) Kommer säkert bli kanonbra tror jag! Ska du byta substrat också eller du tänker främst "möblera om"?

#84 Haha! Tack! Det är bara roligt att inspirera, jag har ju själv hämtat inspiration från nätet så :)

// Sofia

Roxie
1

Såhär ser Sodastream-kitet ut.
Magnetventil och regulator från aqua medic. Tror att bubbelräknaren och diffusorn kommer från ADA om jag inte minns fel.
Har dock beställt en större diffusor på 5cm i diameter, den som följde med är lite för liten för mitt kar. Har också beställt en drop checker eftersom jag både har ph-sänkande soil samt trycksatt co2 så är det väldigt viktigt att jag har noggrann koll på ph-värdet.

Kolsyreflaskorna köptes separat, passade på att köpa två så man alltid har en påfylld i reserv.

// Sofia

mimåne
0

#86 Får jag fråga vad ett sådant kalas går på?

Roxie
6

#87 Kitet där sodastream-adapter, regulator, magnetventil, diffusor, bubbelräknare och slangar ingock kostade 1995kr. Men sen har jag köpt till två flaskor (199kr styck = 398kr) samt en ny diffusor 200kr och en drop-checker 200kr. Så totalt 2793kr.

Typ en kombination av 😂och 😭

// Sofia

LajvKrattan
2

#86 Fy på sig att sukta med trycksatt koldioxid och produkter från ADA! Jag avlider ju här… 😮😴

Roxie
0

#89 😃

// Sofia

[Jens]
2

Jag byter inte bottensubstrat utan tömmer allting och gör rent grus, rutor m.m. och sätter igång det igen vilket jag har gjort nu. Det är ett jävla arbete och inte blev jag nöjd så ingen bild blir det förrän jag blir klar =)

Ska handla lite saker först 🙂

Roxie
1

#91 Ja bilder ser vi fram emot! :)

// Sofia

Draken
0

Det kliar i fingrarna efter att få sätta igång med mitt. sitter och väntar på att de skall komma och hämta Hantlarna, så jag kan börja 😃

Jag ser för mig hur mitt kommer att bli, men hur det sedan blir, återstår att se ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

#88 Äsch ibland måste man få unna sig om man ska orka vidare. Man kan ju inte bara behöva betala tråkiga grejer för pengarna man sliter för :)

LajvKrattan
0

#88 "Those who buy pressurized CO2 systems only have two regrets: Paying for it and not getting it earlier."

Roxie
0

#95 Så sant som det var sagt! Hahaha

// Sofia

sauk1
0

Ser väldigt lovande ut! Kommer du att använda originalbelysningen med trycksatt co2?

Roxie
0

#97 Till en början ja. Men tanken är väl att lite längre fram skaffa ytterligare en ramp :)

// Sofia

[Jens]
0

En fråga som jag kom på nu är att hur 'ofta' behöver du göra rent pumpen?

Råkan
3

Jag gör vin, samtidigt får växterna co, Både växterna o jag blir glada av det 🤪

Ps fick en medalj i det här oseriösa inlägget men det funkar för växterna i akvariet i alla fall.  😃

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Roxie
2

#99 På mitt förra, 180L, så gjorde jag rent pumpen 2 gånger samt att jag köpte nytt filtermaterial under 1 år. Har fått tips att ha rätt mycket "makaroner" denna gång, så det ska jag nog prova!

// Sofia

Roxie
0

Tuben på plats! Satan vilket precisionsarbete det var att få till önskad bubbeltakt, vrida på nålventilen en halv millimeter åt gången :P

// Sofia

Roxie
0

Bubbelräknaren, som jag stirrat mig blind på nu under kvällskvisten i väntan på att hitta den rätta takten.

// Sofia

Roxie
0

Tillfällig diffusor, får den nya kommande vecka :)

// Sofia

mimåne
0

Oj dina växter kommer inte få sova någonting inatt ser jag. Hej vad livat de kommer ha det där i burken!

Roxie
0

Haha nej nu är den avstängd :) Magnetventilen är kopplad till en timer som stängs av en timme innan lysrören. Sen slår den på igen ca en timme innan lysrören tänds på förmiddagen :)

// Sofia

mimåne
0

Jaha på så vis. Inget partyparty inatt då inte :)

Roxie
0

Nä nu sover dom gott!

// Sofia

mimåne
0

Ja det är vad du tror det, en aningen lustfyllda kan de väl vara på de bubblor de fått ikväll😃

Roxie
0

Kanske borde smygfilma inatt?

// Sofia

[Jens]
0

Det är som ett ytterfilter med andra ord. När jag gjorde rent akvariet igår så passade jag på att göra rent ytterfiltret. Det var väldigt mycket skit i det så det kanske behövdes 🙂

Idag tänkte jag ge mig av till hornbach och se om de har svart skiffer. Vet du något om det? Kommer inte ihåg vad de hade för stenar för när jag var där sist så kollade jag bara på rötter.

Roxie
1

#111 ja jag tror att dom har skiffer. Finns tätt bra med sten att välja på där :)

// Sofia

[Jens]
2

Sådärja, det blev inte hornbach utan det blev att gå ut i skogen och plocka sten och sedan koka dem. Sen åkte jag till Kungsbacka (Arken Zoo) och köpte mig en hel del växter + 2 st Sajica ciklider + fyra st ottosar. Vattnet är fortfarande 'disig' så jag avvaktar med att ta bilder. Det kommer framöver men det är fattigt med växter ändå .. får tänka till lite vad jag ska ha framtill.

Lilolizeit
1

Åh Jens! Har du köpt Sajica? Dom är otroligt vackra. :)

[Jens]
1

Ja, de är otroligt vackra att se på. Valde dem för jag har scalarer och ville ha en sort som kan handskas med dem och samtidigt vara från samma världsdel. Håller mig till mellan- och sydamerika.

Förlåt Roxie att jag stjäl lite i din tråd och pratar om annat ;)

Roxie
0

Ingen fara ;)

// Sofia

[Jens]
0

Vad jag förstår så har juwels pump 4 våningar. Hur har du byggt upp dem och med vad för innehåll? En kompis till mig ska köpa precis likadant akvarium som du fast i svart färg.

Roxie
0

#117 Nja 4 våningar vet jag inte. Man kan ju bygga den lite som man vill.

Här har du filtret, scrolla ner längst ner på sidan: http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Filtration/Filtersystems/Filter-Bioflow-3-0-Bioflow-3-0.html

Har fått tips om att ha åtminstone två "makaronlådor" typ Cirax eller Phorax.

// Sofia

[Jens]
0

Tack för svaret :))

Draken
1

Sajica kommer ja att få också, ett par :D Hanen är jättefin med kraftig bula på huvudet :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
2

Haha jag måste berätta! Här har ni en bild på hur mina firrar levt under tiden vi renoverat och jag har väntat på mitt nya kar. I lagom misär. Det är ett 180L som varit fyllt till hälften och varit knökfullt med växter (bara lite kvar nu) och min stora rot. Har haft tre pumpar igång för filtreringens skull eftersom jag inte haft något bottensubstrat. Slängde även i malgrottan för att det skulle finnas fler gömställen, hade inte väntar mig att malarna skulle leka under dessa förhållanden, men de har de gjort! Märkte det idag när jag tänkte flytta över alla invånare till det nya. Ville bara dela med mig. Hoppas att denna kull klarar sig nu :)

// Sofia

mimåne
0

Haha! Men vilken härlig överraskning mitt i allt :)

Draken
0

Ser inte ut att vara någon direkt misär, och det tyckte nog inte malarna heller :P men vilken trevlig överraskning i varje fall :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Får hålla med Ciklidtok. Det var ju helt okej låda för dem tillfälligt. Jag köpte en plastbytta från Jysk på 100 L där de var under tiden jag gjorde iordning karet och det var okej det med tror jag.

Kul med ancistrusarna! Nu blir ju ditt akvarium fullt med småttingar! =)

Draken
0

😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
1

Okej, misär var väl kanske fel ordval ;) Jag har dock varit lite nervös över att firrarna skulle dö pga omständigheterna, men alla verkar ha klarat sig (förutom en gammal kuhliål).. Men kul med bebisar! De får bo kvar i det akvariet tills jag vågar flytta över dem :)

Jag har haft lite problem med CO2 systemet, det vill inte riktigt komma igång av sig själv på morgonen, vilket tydligen har att göra med att jag köpt en billigare sodastream-tub (kolsyrepatron). Tydligen gör det stor skillnad om det är original från AGA. Någonting med trycket i tuben.
Så nästa tub blir en riktig en! 

Fick hem ett stort växtpaket idag, så kvällen har tillbringats vid akvariet. Det är så roligt att plantera och fixa! :D

// Sofia

Draken
0

Åh vad spännande med växtpaket. Vill gärna se bilder seden :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

sauk1
0

Känner igen tubskillnader som du nämner. Jag märkte att min adapter bara funkar med original sodastream medan AGA-flaskorna inte funkade. De ser lite annorlunda ut i halsen.

Roxie
0

#128 Min adapter funkar till alla tuber i alla fall. Men något tokigt med trycket är det. Han som jag köpte kitet av har sina egna teorier om att det inte är ren co2 i dessa billiga tuber. Men det kan man ju aldrig veta. Nu verkar det fungera bra i alla fall!

// Sofia

Roxie
8

En halvkass bild på det pågående projektet. Alla växter är som ni ser inte planterade ännu. En hel del av det ska jag inte ens ha, utan kommer skicka vidare till min bästa vän som jag lyckats locka in i akvarievärlden.

// Sofia

Roxie
3

En bild på nanot, växer så det knakar!

// Sofia

Ellenor123
0

Såååååååå fint! 😍

Ellenor123
1

Är det konstigt ljus på bilden(stora karet) eller är soilen sådär grå? Min är kolsvart, dock kanske den ljusnar om man har jättemycket ljus? :)

Roxie
0

Tack! Det börjar arta sig! :D

// Sofia

mimåne
0

Åh det ser verkligen jätte fint ut!

[Jens]
0

Så jäkla fint! Det är så jag knappt vågar visa upp min egen! ;)

CatchFatch
0

Det är ju nästan så att man ger upp nu! Så himla fint! 

Hur mycket har det kostat totalt för detta projekt? :)

Roxie
0

Tack allihop! Kar du vågar Jens, kommer säkert vara kanonfint! :D

#137 Haha jadu, det har gått på mer än vad min studentbudget egentligen accepterar, men värt det! Tror totala summan än sålänge ligger på ca 10.000kr.

// Sofia

CatchFatch
0

#138 🤦‍♂️Jag som funderar på hur jag ska kunna kastrera mina tre honkatter OCH köpa en soffa samtidigt 😃

[Jens]
0

Jag lade upp en bild på mitt akvarium som jag fixade i lördags i bildtråden akvarium: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52431a378e0e7428de003426-bilder-pa-era-akvarium-3?discussions-1

Vill egentligen ha ännu mera sten och det ska det bli när jag väl får tid ;)

Roxie
0

#140 Ser kanon ut Jens! Men som du säger, lite mer sten! :)

// Sofia

Roxie
5

För er som är intresserade av växter så är det dessa jag har just nu;

Rotala Rotundifolia
Rotala sp. green
Rotala sp. pink
Staurogyne repens
Hydrocotyle tripartita
Hottonia palustris
Proserpinaca palustris
Hygrophila polysperma rosanervig
Limnophila aromatica
Alternanthera reineckii mini
Didiplis diandra

De jag saknar ännu är
Blyxa Japonica
Pogostemon helferi (som är påväg hit med posten)
Någon form av bottentäckare, antingen hemianthus micranthemoides eller eleocharis acicularis.

// Sofia

[Jens]
0

Tack Roxie. Det är lite svårt att se på bilden för det är ganska mycket sten men jag vill försöka öka det på höjden på något sätt så det kommer bli mer sten =)

Roxie
3

Nu på morgonen kläcktes ancistrusrommen! Maaaassssorr med små gula bebisar :) De går tillsammans med pappan i ett kar med enbart äppelsnäckor, så de bör överleva :)

// Sofia

Draken
0

Härligt :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

RoxannaS
2

Åh men nu dör jag, jag har aldrig varit så förtjust i akvarium och fiskar, men nu blev jag ju sugen! 😃

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
i fokus
0

Följer!

Roxie
0

Nya bilder! Det växer för fullt :)

// Sofia

Roxie
0

:)

// Sofia

Roxie
0

:)

// Sofia

Roxie
1

Nanot :)

// Sofia

RoxannaS
0

Oj jisses vad de gror fort 😃

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
LajvKrattan
0

Hemianthus micranthemoides är ingen toppenbra marktäckare, den föredrar att växa uppåt över att breda ut sig.

Roxie
1

#153 Nej det stämmer. Det är micranthemum callitrichoides jag ska ha som bottentäckare. Hemianthus micranthemoides har jag tänkt ha i vänstra främre hörn. Jag som blandade ihop dem :)

// Sofia

Roxie
1

Hej å hå!
I morse såg jag att en amanoräka hade dött, tänkte att det berodde på den stora omställningen med soil, co2 och allt vad det innebär samt att jag snålmatat i och med att karet är såpass nystartat.

När jag kom hem nu på kvällen så var alla amanoräkor stilla, men övriga invånare var som normala. Så jag gjorde lite vattentester (dropptest), pH:t lite lågt (ca 6.0) pga co2 och soil, inget oväntat med andra ord, men övriga värden var bra.. Tills jag kom till nitrittestet. Herrejävlar vilken nitritspik! Testet visade högst på skalan, knallrött.

Gjorde ett stort (50%) vattenbyte och fyllde med vatten från mina andra kar samt stoppade i filtergegga i filtret från de andra karen.
Räkorna kom igång direkt. Så jag kör upprepad procedur i morgon så bör problemet vara återställt efter helgen :)

// Sofia

mimåne
0

Oj vad tråkigt att en strök med, men tack vare din snabba insats kanske de andra klarar sig. Bra gjort :)

Roxie
0

#156 Ja jag hoppas att jag ryckte in i tid! Men det verkar ju så. Men snacka paniken man får när vattnet blir knallrött. Tror jag gjorde om testet 3-4 gånger samt testade de andra karen för att se att det inte var testen det var fel på.

// Sofia

Roxie
6

Massa bebisar! 😃

Hör gärna av er om ni är intresserade av albinoancistrus.
Kommer om ett tag sälja av dessa.

20kr styck låter kanske vettigt?

// Sofia

mimåne
0

Fick du ner nitriten? :)

Tokyo
0

#158 Det är väl inga problem att ha albino tillsammans med vanliga bruna?

Roxie
1

#159 Yes, nu finns inget nitrit kvar, men fortsätter göra små vattenbyten ett par dagar till för säkerhetsskull :)

#160 Nej det går jättebra :)

// Sofia

Roxie
0

Det växer på! :)

// Sofia

LajvKrattan
1

#162🤤

[Jens]
0

Sååå snyggt Roxie! *dreglar*

Roxie
0

Tack! :D

// Sofia

Draken
0

Otroligt snyggt 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Seaside]
0

#158 Nämen, snutteKär

mimåne
0

Nu syns det tydligt hur välplanerat ditt akvarium är. Du har gjort ett mycket bra jobb med färgerna må jag säga.

Du är väldigt duktig!

Roxie
0

Tack Mimåne! Vad roligt att höra :)

// Sofia

Roxie
4

Hoppsan! Jag hittade visst ett 54L startpaket på hornbach för 498kr. Det råkade visst följa med hem och råkade visst bli ett nytt hem för mina äppelsnäckor. Så nu hoppas jag på bebisar! :)

// Sofia

Lillyrod
0

Så det kan bli 😃

Roxie
2

Gör om i mitt gamla 54L. In progress!

// Sofia

NiklasM
0

jag har sett detta substrat i fler kar förut, eller iallafall ngt som liknar detta. Vad är det för soil?

Roxie
0

I mitt stora är det oliver knotts nature soil. I detta är det Fluvals plant soil och i mitt nano är det Fluvals shrimp soil.

// Sofia

LajvKrattan
0

CatchFatch
0

Oförskämt snyggt med soil!

NiklasM
0

En riktigt fin soil, men låter som dyr soil :(

Roxie
0

#175 Länken funkar dessvärre inte :(

// Sofia

LajvKrattan
0

#178 Oj då! Om du googlar "fish etc iwagumi" är det översta resultatet rätt.

Roxie
1

Köpte mig en till ljusramp idag, så 4x54w nu (2st juwel day och 2st sylvania grolux). Ska bara försöka hitta en vettig lösning för locken.

Det växer på i alla fall och idag ska jag ge mig på andra ansningen! 😃

// Sofia

[Jens]
0

Snyggt som attan! =)

Hur ser det ut då under locket med fyra rör? Fick du köpa en helt ny överdel?

Roxie
0

Såhär ser det ut. Det är två originalramper.

// Sofia

[Jens]
0

Det blev ju riktigt bra ju! *dreglar*

mimåne
0

Jag vill också ha lysramper inne i själva akvariet och inte vilandes på ett täckglas🤔 Effekten måste väl bli något svagare också när det är ett glas emellan.. Hur fäster man sånt här tro när man inte har någon kant som du har på ditt akvarium?

Tokyo
0

Ditt juwel 240 kar är så otroligt fint! Det är den perfekta blandningen mellan gröna och rödbruna toner i inredningen, framför allt i växterna. :)

Roxie
0

#184 Tack Jens :)

#184 Jadu Mimåne! Jag har faktiskt ingen aning :P

#185 Tack! :)

// Sofia

LajvKrattan
0

#180 Väldigt fint, väldigt holländskt.😉

Roxie
0

#187 Holländskt? :P

// Sofia

mimåne
0

Hur långa är dem förresten?

Roxie
0

#189 finns olika längden men mina är 120cm.

// Sofia

mimåne
0

Intressant! Tål att tänkas på… Var köpte du dina?

Roxie
1

Det är juwels originalramper. Den ena följde med karet och den andra köpte jag på hornbach :) Lock ingår inte utan de får man köpa separat. Om man inte köper ett helt akvarium dvs.

// Sofia

LajvKrattan
0

Roxie
0

Ja sedär :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

oh jag skulle gärna vilja ha några Ancistrus yngel, men var bor du?

Roxie
0

Göteborg :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

Hmm jag bor i NV Skåne, lite långt kanske… Oh och underbart vackra akvarium så klart det glömde jag ju säga i am min iver!

Roxie
0

Jag har svärföräldrar i Hässleholm, dit vi åker rätt ofta. Skicka ett PM så kan vi prata mer :)

// Sofia

Roxie
0

Ett till litet projekt ;)

// Sofia

LajvKrattan
0

#199 Är det där eleocharis parvula?

Roxie
0

#200 Det är eleocharis sp. mini :)

// Sofia

LajvKrattan
0

#201 *flips table* Var får du tag på allting?!😭

Roxie
1

#202 Internet har allt! Har hittat en webbutik som jag inte sett förut. Så jag provade att beställa lite grejer för att se om butiken var bra. Beställde i torsdags, fick varorna levererade till dörren igår :)

Petworld.se! De har även tropicas växtsortiment och bra priser på det mesta :D

// Sofia

[Jens]
0

Petworld.se finns som länk under LÄNKAR sen tidigare. Lätt att glömma att titta in där också ibland. Har inte handlat ifrån dem ännu men ska kanske göra det nästa gång jag handlar något.

LajvKrattan
1

#203 Bra priser? 80 kr krukan är en del…🤦‍♂️

Ellenor123
1

Tyckte också det mesta var dyrt där, men de vanligaste växterna var det bra paketpris på. Men om man vill få tag i någon ovanlig växt får man väl betala en slant :( … jag gjorde precis en beställning själv, tack för tipset Roxie!

Roxie
0

#205 68kr krukan annars ;) Är inte särskilt dyrt med tanke på vad det är för växt. Och som ellenor123 säger så är de vanligare växterna billiga. Sen har de ju paketpris på det mesta.

// Sofia

Roxie
2

Längesen jag uppdaterade!

Lite nya bilder här nudå :)

// Sofia

Roxie
0

Det har hänt rätt mycket sedan den 13 mars! 😃

// Sofia

Roxie
0

Växer på här med :)

// Sofia

Roxie
2

Lilla nanot med ny belysning :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

dom är så vackra, ser att du använder samma substrat, är pHt lika lågt i alla?

Roxie
0

Oliver Knotts soil i det stora och Fluvals shrimp soil i de andra två.
ph:t är lägst i det största i och med att jag kör på med ganska mycket co2. I de andra två ligger ph:t på 6,5 tror jag, har inte kollat på ett tag.

// Sofia

[Tinitusan]
0

ok ok, jag tycker faktiskt estetiskt sätt att den typ av substrat är snyggast, önskar det fanns som inte sänker pHt så mkt för då hade jag absolut kört det i mitt hörn oavsett kostnad! för det finns inte väl?

hur ofta byter du vattnet i dina kar? jag har ju oxå fluvals shrimp i mitt lilla o trots att där bara är vanlig liten sån lampa så växer det kanon där men har förlorat några räkor pga vad jag tror är skiftande pH när jag bytte 25% en gång i veckan, numera har jag börjat byta 1-2 liter var o varannan dag istället men det är ju inget man gör på det stora direkt haha

Roxie
0

Hm, nej jag tror inte det finns någon 'soil' som inte stabiliserar pht :/

Jag byter vatten ungefär varannan vecka, typ 20%. Fyller på när det dunstar också eftersom jag har några öppna kar.

// Sofia

[Tinitusan]
0

ah ok ja det kanske behövs då, men tror du det påverkar att du fyller på lite utöver bytena?

vad jag menar är nog mer om du upplever att pHt svänger när du gör dina vattenbyten, fast det beror klart på vad man har för kranvatten oxå!

Roxie
0

Nej ph-svängningar är sällan skadliga då det handlar om så små skillnader. Har otroligt svårt att tänka mig att det var orsaken till att du förlorade räkor :/

Tillsätter du vattenberedningsmedel så är det större risk att det är orsaken. Jag använder mig aldrig av vattenberedningsmedel, förutom vid uppstart av ett nytt kar där jag inte har möjlighet att ta vatten från ett gammalt kar.

// Sofia

[Tinitusan]
0

ja jag vet inte, beredningsmedel använder jag inte, även om jag i min tråd om just det här blev tillsagd att räkorna mår dåligt om man inte gör det, så skilda åsikter är svårt att tolka ibland…

Roxie
0

Ja det är jättesvårt. Det finns så otroligt mycket olika sätt att göra saker på, personer har olika erfarenheter osv osv.

Jag själv kör med inställningen att ett välbalanserat akvarium mår bäst av att vara ifred. Det kan vara trixigt att få ett välbalanserat kar, men när man väl kommit förbi alla kritiska perioder i början så är det lugnt. Det är sällan jag tar vattenprover osv, utan jag observerar akvariets invånare för att bedöma vad som behövs göras. Misstänker jag att något är galet, så tar jag först vattenprover och därefter väljer jag mina handlingar.

// Sofia

[Tinitusan]
0

ja det tror jag är en sund inställning, jag har kollat mina en gång i veckan när jag gör mina vattenbyten men då är de ju oxå relativt nya alla, men jag tror ocå på att observera, även om det kan vara svårt att lista ut ev problem när man är ganska ny i gemet

Oliviahack
0

Härligt med mycket rött :) Det ger en behaglig känsla!

Draken
0

Roxie: Jag bara suckar och dreglar över dina akvarium, de är otroligt vackra. *grön av avundsjuka*

Hur lyckas du få till växterna så otroligt vackert 🤪

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ellenor123
0

Oj vad det växt, så fint! :D Där ser man vad Co2 kan göra :)

Roxie
0

#221 Ja visst är det! Jag älskar mina röda växter :)

#222 Haha tack! Jag vet inte riktigt. Mycket planering gissar jag :P

#223 Tack! Ja visst är det fantastiskt vad lite CO2 kan göra :)

// Sofia

Roxie
4

Små mätta tjockisar :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

hehe så söta så =)

Roxie
0

Visst är dom! Tjockismagar!

// Sofia

[Tinitusan]
0

ska blir roligt att få hem några sen =))

Roxie
0

Ja! :)

// Sofia

Draken
0

MEEEN vilka sötisar 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
0

😃

// Sofia

Roxie
1

Lite nytt!

Bytt ut mitt nano mot denna vas :)

// Sofia

Roxie
0

Invånarna i vasen :)

Vasen är för övrigt på 22L.

// Sofia

[Tinitusan]
0

åh så fin!

själv såg jag en vas på ikea o en fin vit liten taklampa som jag tänkte kunde bli en väldigt fin räkvas, frågan är bara var man kan sätta den i ett redan överfyllt hem lol

var har du köpt vasen?

Roxie
0

#234 Ikea :) Tror den heter Bladet. Jag har en bra akvarielampa över denna, så det bör växa på rätt bra :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

hehe då var det ju den jag såg!

jag tänkte man kunde hänga lampa, fönsterlampa var det nog nu när jag tänker efter, vit räfflad o avlång, o sen köpa en växtlampa att ha i.

[Jens]
0

Väldigt fin vas roxie! Otroligt att den är på 22 L. Gigantisk vas.. .. och som alltid så är du så duktig på att 'möblera' i karet. Vad är det för lampa du använder?

Roxie
1

#236 Haha ja se där :)

#237 Tack Jens! Det är en Eheim aqualight led :) kanonbra ljus!

Får efter helgen hem två st Eheim aquastyle 16 (nanokar) också. KUL!

// Sofia

Ellenor123
0

Supersnygg vas! 

.. och VA, två akvarium till! Nu får du ju sluta, vi andra blir ju avundsjuka :D Ska bli intressant och se hur du inreder dom!

Roxie
0

#239 Mitt gamla nano samt 54L där jag har äppelsnäckor ska bort, så jag byter bara ut, om det är till någon tröst ;)

// Sofia

Draken
0

Otroligt snyggt 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
3

En ny bild på 240 litarn :)

// Sofia

mimåne
1

Oj så gräsmattan har tagit sig! :)

Roxie
6

Akvariehörnan börjar ta plats :)

// Sofia

Roxie
2

Två nya nano!

// Sofia

mimåne
0

Vilken vacker akvariehörna det blir, väldigt fint rum :)

[Tinitusan]
0

jag håller med, jättefint!

Roxie
0

Tack! Mitt emot ska det stå en fåtölj :D

// Sofia

[Tinitusan]
0

hehe ja det är nödvändigt, älskar mitt hörnakvsrium som ju står precis vid soffan, perfekt att sitta o snegla på när filmen är dålig ;)

Draken
0

Vad snyggt Roxie :)

Jag har mit stora i vardagsrummet, mitt emot soffan, och det mysigaste jag vet är att släcka ner alla lampor så bara akvariumet lyser, och där kan jag sitta och titta i timmar …Behöver ingen TV 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Berzerk90
0

Väldigt snyggt!

Vad är det för akvarium längst ut på #244 ? Gillar ljusrampen på det akvariet.

Roxie
0

Tack! Jag brukar också släcka ner och titta på mina akvarium :) jättemysigt! Det är ett vanligt 54L med en ljusramp från Aqua Nova. T5 - 2x24w.

// Sofia

Berzerk90
0

Tack för svaret Roxie! Ser fint ut!

Oliviahack
0

Känns som att det är dags att börja på en tredje tråd 🤪

Roxie
4

Äntligen bär mina blåa räkor på rom! Så snart blir det förhoppningsvis fler av dessa skönheter :)

// Sofia

Lilolizeit
0

grattis Roxie! :) Kul med räklingar påväg.

[Seaside]
0

#255 Men åh, vilka läckra räkor!!! Vad är de för art?

Hoppas det blir en stor babyboomGlad

Roxie
0

Det är Caridina cf. cantonensis var. blue tiger :)
Jag hoppas också på en stor baby boom! Ännu är det bara en hona som bär rom, men börjar en brukar ju resten hänga på :P

// Sofia

hejkomochhjälpmig
0

Otroligt vackra räkor! Blir helt räksjuk bara av att titta på dem! :D Vad kul med räklingar på g!

Susedalens
5

Har kollat igenom hela din tråd och jag måste säga att snyggare akvarium har jag aldrig sett. Du skulle kunna jobba som akvariedesigner/inredare, och åka runt till oss andra som inte är så bra på det här. Tror säkert det finns många som skulle betala en slant för att få det så snyggt. 👍

Roxie
0

#260 Haha oj det var fina ord :) Tack så mycket!

// Sofia

[Tinitusan]
0

gratulerar! men du är det inte en fisk jag skymtar där bakom de vackra blåa räkorna??

Roxie
0

#262 Jojomen, det är en otocinclus affinis (algätare). Dessa räkor och malar går i mitt 54L :)

// Sofia

[Tinitusan]
0

ah, men då är det klart bara växtätande då ja, haha jag fiskar efter fisk haha

Draken
0

Vilka snygga 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kallepudas
0

Hur går det med det fina Juwel 240Liters karet?

Roxie
0

Finns en ny tråd "Mina akvarium nr 3!" :)

// Sofia

kallepudas
0

Ok då ska jag kolla in den🙂

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.