Ännu ett kar?
Sitter och funderar på ytterligare ett kar att ha här hemma, förutom mitt 250L och mitt 54L. Jag startade mitt 54L för knappt ett år sen, men jag är fast, det är så kul med akvarier! Jag har många mindre fiskar i det stora karet och det känns lite "plottrigt", jag vill inte ha flera fiskar i det för att det ska bli för många, samtidigt känns det lite fjuttigt. Nu bor där: 29st kilfläcksrasboror 1st glödljusrasbora (fick en fel när jag beställde kilfläckarna) 6st svärdbärare 2st platyyngel 5st siamesiska algätare 6st corydoras "Venezuela black" 2st kampfiskar (honor) 6st glasmalar Tycker redan nu att det känns lite fullt. Så jag funderar på att köpa ett 180L, flyttar dit kilfläckar, Platy, corydoras och ev. Kampfiskarna. Då har jag glasmalarna, siameserna och svärdbärarna kvar i 250 litern. Där är jag sugen på att ha någon lite större fiskart, har funderat på nyckelhålsciklid och/eller scalarer (karet är 50cm högt, visst är det ok för scalarer?). Vill gärna höra åsikter och förslag om olika fiskarter jag kan ha! Har även funderat på någon dvärgciklid, men helst något lite större. Jag har möjlighet att ta mig till akvarielagret om ni vill föreslå en fisk man kanske inte hittar i djuraffär ;) Vill även gärna höra vad ni tycker om antalet fiskar i ett eventuellt 180L. Låter det lagom, för mycket eller kan jag ha mer? Kanske kan jag ha dvärgciklid här istället för det stora? Annars är det kanske molly och Guppy jag vill ha. Jag är jättetacksam om ni vill dela med er av era åsikter, det vore till stor hjälp. Men som sagt, detta är inte bestämt, fast jag är väldigt sugen! (Förresten är det ett helt nytt Juwel Rio jag suktar efter).
/Sofia
Oavsett vilken ciklid du väljer behöver du fler gömställen så att de kan bilda revir och slippa bråka med varandra hela tiden.
50 cm funkar för scalarer. Nyckelhålsciklider är väldigt fredliga och blyga, men mitt par blev arga när de lekte. Dock skadade de ingen fisk, men de jagade de andra fiskarna rejält trots att akvariet var på 375 liter. Jag tycker inte att mina nyckelhål är så jätteroliga, de är väldigt lugna och blyga och eftersom jag gillar när det är lite fart så tycker jag mer om mina sajica-ciklider i så fall. Min sajicahona lärde sig äta ur handen på mig efter bara några dagar. :)
Annars finns ju boliviansk Fjärilsciklid, eller någon fin dvärgciklid även fast dom är ganska små. Eldbukscikliden är ju ett annat alternativ. Dock vet jag inte hur den funkar med glasmalarna.
Det tänkte jag inte på, men jag ska absolut fixa fler gömställen. Ser en bild framför mig om hur jag vill göra ;) Ska fundera över skalarer och nyckelhål, kommer ändå inte ta mig an det stora förrän det lite mindre (180L) är uppstartat och klart. Jag sökte lite på Sajica-ciklider och det verkar som trevliga fiskar, tror du att det kan funka med ett par i mitt kar? Förutsatt att jag fixar ordentligt med gömställen då ;) Även eldbuken var fin, men jag får fundera på det då jag tycker mycket om mina glasmalar. Tack för tipsen!
/Sofia
Putt! Vill gärna höra fler tips och åsikter. Skulle jag t.ex kunna ha 1 par sajica och 1-2 par scaraler i det stora (tillsammans med glasmalar, siameser och svärdbärare)?
/Sofia
Kombinationen Skalare, sajica, svärdbärare, glasmalar och siamesiska algätare kan fungera. Däremot har jag svårt att förstå exakt hur stort akvarium vi pratar om, hur många skalare, glasmalar, svärdbärare samt siamesiska algätare du tänker dig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det blev kanske lite luddigt, sorry. Akvariet är 50x50x100cm och alltså på 250L. Jag har 5st siameser, 6st svärdbärare och 6st glasmalar. Tänkte mig ett par Sajica (1 hane och en hona alltså) och antingen ett eller två par scalarer, beroende på vad som passar. Eller om man köper en mindre grupp yngre scalarer och låter dem para ut sig (har inte haft scalarer förut, så vet inte hur man brukar göra). :)
/Sofia
Nu hänger jag med! :)
Att köpa en mindre grupp för att till slut få ett par eller en grupp med god sämja är ett alternativ. Det kan man göra med både sajica och skalare. Om jag var du så hade jag nog börjat med endera av dessa arterna och köpt en grupp ungfiskar. Då hinner du få en bra känsla för om de belastar akvariet nog eller om du skulle ha plats för fler vid senare tillfälle.
Jag skulle också vilja säga att du har plats för individerna, men frågan är istället om du har revir nog och inredning som lämpar sig för att hålla sajica och skalare ihop. De är trots allt revirhärdade båda två. Att börja med en av arterna är också vettigt på denna punkt då du får se hur stor plats endera arten tar hos dig.
Tack för svar, det du säger låter vettigt. Jag kommer till att börja med köpa ett 180 liters kar och flytta över invånarna, för att sedan göra en "totalrenovering" i det stora karet där jag ska ha massa sten och rötter för att bilda grottor. Att börja med en sort känns som en bra idé, får se vilken det blir. Nu blev jag verkligen sugen på att skaffa det nya karet, det är så kul att göra om och starta nytt! :)
/Sofia
Det låter som en bra plan. Tänk att själva planeringen kan vara så rolig den också, bara tanken på att man kan och kanske ska, är såå rolig!