Mitt akvarium :)
Hej hej, har nyligen skaffat ett 30 liters nano, och jag har verkligen försökt att följa alla tips och råd som jag läst här, efter att ha följt detta forum en ganska lång tid. (bortsett från att jag borde skaffat större, men det hade jag inte plats med och dessa är så fina!)
Folk tycker olika och tillslut har jag valt att lita otroligt mycket på han som driver Södermalms Akvarieaffär här i Stockholm när det gäller fiskval, då många tycker han är fantastisk och riktigt kunnig. Fiskarna jag har här i ska vad jag förstått kunna bo i 30 liter :)
Här i bor 6 stycken Boraras Naevus som flyttade in förra veckan, tre honor och tre hannar (ser ut som micro rasboras)
och igår flyttade två Lakritsgurami in, en hane och en hona, de är än så länge lite blyga men det går framåt. (deras egentliga namn är parosphromenus parvulus, och är en variant av lakritsgurami som är väldigt vackra)
Plus en hel hög med snäckor som troligen då är posthorn.
Pumpen som följde med akvariet var alldeles för kraftigt och mina boraras fick svårt att simma med den igång, så fick springa iväg och köpa en svagare pump ganska snabbt. Ingen doppvärmare än så länge då vattnet håller lämplig temperatur av sig själv än så länge.
Enda jag är missnöjd med är att jag var lat och glömde plocka bort gruset från mossan som fastnat i affären, när jag satte fast det på roten, och nu får jag inte loss den och vill inte plocka ur roten bara för det, så gruset som är får vara.
Imorgon ska fiskarna få levande artemia som jag har fixat så jag kan kläcka själv :)
Vad fint!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Ett sätt att få bort gruset i mossan är att använda saxen eller fingrarna och nypa av växten där gruskornen sitter. Enkelt och snabbt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Snyggt! Är själv sugen på nano :)
Jättefint!
Planerar som bäst mitt eget framtida nano, bra inspiration
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack alla!
och tack mimåne för tipset för att bli av med gruset, kommer nog göra så :)
Vilka söta firrar och fint akvarium förstås!
Vilket fint nano du skaffat dig!
Jag har hört mycket bra om södermalms akvarieaffär, men aldrig varit där själv än.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#9 väl värt ett besök! Märker han att du är intresserad så får du låna en ficklampa och gå in i lagerutrymmet bakom. Där finns det massa killis, ciklider m.m till och med sjöhästar… *lyrisk* man måste ha tid när man går dit för man vet aldrig hur lång tid det tar ;D
Oh, låter mycket bra. :) Då får det bli en sväng dit någon dag.!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jupp det är en väldigt trevlig butik, men man kan få vänta länge på sin tur, för han tar sig ordentligt med tid med varje kund och ser till att man har koll på allt som man behöver :) men jag har inget emot att vänta eftersom jag vet att jag själv får den tiden sen när det är min tur.
Så fort jag började fråga om vad jag kunde ha i mitt akvarium tog han mig på en rundtur genom affären och visade upp allt möjligt och man springer runt där bak med ficklampan och han berättar allt möjligt om fiskarna :)
Han har sagt att jag borde kunna ha nåt mer, någon mer ytsimmande fisk i mitt akvarium, så får se om jag återvänder dit för nåt mer spännande snart :)
Kan inte fatta att jag lyckats missa lakritsgurami !?! Va fina !! ❤️
Tack! Har verkligen förälskat mig i deras utseende. :)
Det förstår jag. Va tvungen att googla och hittade massa fina bilder :o
Vad skönt att de börjat vänja sig vi dig. Snart kommer de nog till handen och äter också :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus